Byggahus.se

Spabad på altan. Hållfasthet på impregnerat virke?

1. N
    Medlem · 2 inlägg

nilenberg

Medlem
    Hej!

Vi byggde i våras en ny sektion på altanen. Tänkte till och planerade så att den nybyggda sektionen enkelt ska vara självbärande vid en framtida dränering av huset då den befintliga altanen då rivs och byggs ny efter dränering. Nya altandelen vilar på åtta gjutna plintar placerade i rader om 3, 3, 2 med 1,8 m avstånd mellan plintarna per rad. Avståndet mellan rader/bärlinorna är 2,3 m. Närmast huset är bärlinan infäst i husgrunden istället för att ha en tredje plint för att förenkla dränering. Allt virke är impregnerat NTR. Bärlinorna är 190x45, reglarna är 170x45 med cc 600 mm. Plintarna är 150x800 med 6 armeringsjärn per plint. Plinthålen 1000 mm med 200 mm singel i botten. Stolparna till altanen är 95x95 mm, en extra bit 170x45 är fastskruvad mot stolpen under bärlina för bättre avväxling och ökad tvärsnittsarea på stolparna.

Alltså.
    Bärlina 190x45. 1,8 m mellan varje plint på bärlinan 2,3 mellan respektive bärlina.
    Reglar 170x45. cc 600 mm. Inget utstick utanför bärlina.
    Kortlingar 170x45.
    Trall 28x120.
    Stolpar 95x95 förstärka med 170x45 från bärlina till plint.

Nu har vi bestämt oss för att köpa in ett spabad och vill tillfälligt placera det på altanen över vintern för att till våren bygga en separat plats för spanandet. När badet är fullt med vatten och folk kommer totaltvikten bli 2500 kg fördelat på 2300 x 2300 mm. Så min undran är om jag törs nyttja altanen till detta över vintern? Är det mest fördelaktigt att placera mitt över en bärlina eller mellan två bärlinor? Var hittar jag konstruktionsdata för impregnerat virke, jag kan bara hitta data för virke klass C14 osv...

Redigerat 29 dec 2020 10:28
  2. S
    Medlem · 129 inlägg

Spikrätaren

Medlem
    Ett par rejäla gångplattor o några tillfälliga stämp i bjälklaget under baljan så kan ni simma lugnt!

• Laddar…
  3. N
    Medlem · 2 inlägg

nilenberg

Medlem
    Bra tips! Så fick det bli och sen vara lite uppmärksam vid fyllning.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.