Hej!
Planerar att till våren bygga en pergola över min altan och att åtminstone halva pergolan (till en början) ska ha glastak, för att förlänga säsongen lite. Vad har ni för erfarenheter av glastak eller tak i akryl? Funderar lite på GOP skyroof. Finns det någon som har det och kan recensera eller kanske dela med sig av bilder? Tar gärna emot annan feedback för- och nackdelar med olika alternativ, pris, montering, underhåll eller andra tankar! :)

Det blir inte en pergola om du sätter tak...

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P
Jag tror att vi kan bortse från det semantiska och fokusera på TS fråga. Erfarenheter av skärmtak av glas? Jag är intresserad av samma fråga, ska kanske också bygga i sommar.

• Gilla
jowal
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det blir inte en pergola om du sätter tak...
Tanken är att halva delen ska vara utan glastak och halva med glastak. Jag är egentligen ganska ointresserad av vilket substantiv som bäst beskriver det jag ska bygga utan efterfrågar just råd kring vad och hur. Men tack för fint välkomnande av byggnoviser! :)

J jowal skrev:
Hej!
Planerar att till våren bygga en pergola över min altan och att åtminstone halva pergolan (till en början) ska ha glastak, för att förlänga säsongen lite. Vad har ni för erfarenheter av glastak eller tak i akryl? Funderar lite på GOP skyroof. Finns det någon som har det och kan recensera eller kanske dela med sig av bilder? Tar gärna emot annan feedback för- och nackdelar med olika alternativ, pris, montering, underhåll eller andra tankar! :)
Har själv funderat på detta, men man måste sköta det smidigt då det kräver bygglov. Det ska också klara snölaster. Har tyvärr ingen erfarenhet att dela med mig av.

• Gilla
jowal
  • Laddar…
J jowal skrev:
Tanken är att halva delen ska vara utan glastak och halva med glastak. Jag är egentligen ganska ointresserad av vilket substantiv som bäst beskriver det jag ska bygga utan efterfrågar just råd kring vad och hur. Men tack för fint välkomnande av byggnoviser! :)
Det mina efterforskningar gett mig är att det måste vara lutning på glaset, och det måste vara härdat, gärna laminerat, om man inte ska plocka ner det inför vintern.

• Gilla
jowal
  • Laddar…
J jowal skrev:
Hej!
Willab garden säljer, men jag tyckte skillnaden i pris var alldeles för stor jämfört med kanalplast. Skulle skilja mer än 40000 jämfört med kanalplasten jag istället valde.

• Gilla
jowal
  • Laddar…
Som Okarlsson skriver så är det väldigt stor skillnad mellan Pergola och skärmtak. Det ena behöver inga beräkningar och inget bygglov. Det andra behöver dimensioneras med tanke på vart det skall byggas och kräver kontakt med kommunen.

Det enklaste för dig är att beställa en stomme för skärmtak och sätta glas/kanalplast enligt anvisningarna för stommen när du känner för det.

Oavsett glas eller plast så rekommenderar jag att dimensionera allt för den snözon ni har.

• Gilla
Tonny Youssef och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.