Hej
Jag ska bygga ett tralldäck på existerande plattor tänkte jag.
Det är dock bara 100mm under dörr och resten av den väggen (väggfönster resten).
Uteplatsen idag sluttar en del upp emot högre hörnet så blir lite nivåskillnad längst ut.
Har två frågor:
1. Finns det något som hindrar att jag bygger med 45x70 reglar hela stommen och sedan vanlig trall ovanpå det så jag kommer under kanten på väggen.
2. Eftersom jag inte vill gräva upp och sänka uteplatsen så behöver jag hantera lutningen och eftersom bärigheten på 45x70 reglar inte är något att tala om så undrar jag om det går bra att lägga stödreglar längst med som står på backen och skruva fast dem (en på vardera sida av regeln), alltså en regel som är lodrät och en på vardera sida som agerar stödben.
Bifogar ritning.

• Ritning av ett planerat tralldäck med måttangivelser, som visar reglar och plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nackdelen med att använda 45x70 reglar är att de bara brukar finnas i NTR/AB klass och därför inte bör ligga direkt mot mark. Det kan du lösa med syllpapp eller genom att klyva en grövre NTR/A klassad regel. Där det behövs för att hantera nivåskillnaden kan du mycket väl göra som du har tänkt, använda stående regelbitar som tassar. Får golvbjälkarna bara tillräckligt med stöd kan du använda klenare dimensioner än 45x70. Själv skulle jag inte göra riktigt som du tänkt. Jag skulle såga ner till 45x45 "bjälkar" från en grövre dimension och sedan använda en kraftigare trall (34x145). Det håller bättre i längden och ger en bättre känsla än 22x95. Du kan dessutom öka "bjälkarnas" c/c avstånd till 750 mm. 45x45 "bjälkarna" behöver stöd med 600 mm avstånd där de inte kan ligga direkt på marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.