Johan Gunverth
Johan Gunverth: ...eller hyra en sådan här: https://www.rentor.nu/bona-power-scrubber-skurmaskin [bild]
12 svar · 14,6k läst
·
P
polarsson: [citat] Det var mitt första alternativ, men accepterades inte av designern.... ;)
3 svar · 2,3k läst
M
marty87: Tack för ett fantastiskt forum! Köpte mig ett radhus förra året och nu vill jag likt många andra bygga en altan med tillhörande avskärmning mot grannar. Grunden är stenplattor som legat där i säkert 20 år. Läst många forum och trådar på hur man på bästa/enklaste gör men har svårt att bestämma mig. Bifogar 2 bilder för att ge en ide om hur jag tänkt. Bred 750cm Längd 370cm
0 svar · 1,1k läst
·
K
Kat89: [citat] tyvärr kan ej tas bort, då detta är vår ”staket” mellan oss och våra grannar. Dessutom är de pensionärer som röker i princip konstant, så på det viset är jag glad för en hög och tjock buske...
3 svar · 1,9k läst
·
slacker
slacker: [citat] Virket jag oftast köper brukar faktiskt vara 1-2 cm längre än angivet och det anser jag vara tillräckligt för att renkapa ändarna - Visst är det sprickor så ryker alltid mer, men ändå fullgott för att få bort den fula snittytan Samt lite av fnaset som alltid finns... Nog för att laddningen från Byggmax som följde med ut i helgen var 4830mm.. knappt nog för en klingbredd i
4 svar · 1,9k läst
Rasmus504
Rasmus504: Är den färdig än?
8 svar · 25,1k läst
·
R
Robbinb85: Enligt tabellerna ska du klara dig fint på 195 med 2m mellan plint. Men har man utrymme och pengar så är ju fetare dimension aldrig något som skadar.
2 svar · 4,6k läst
·
Fel av Åke
Fel av Åke: Jag använder vagnsbult. Bara att borra först o sen trycka igenom bulten. Har använt M10 och M12.
2 svar · 2,7k läst
J
J_Dufva: Nordväst skulle jag säga så det är framåt eftermiddagen solen kommer på alltmer.. Det har aldrig varit mellanrum. Frågan är om jag nu kan kräva att det blir åtgärdat av samma firma. De sa att jag skulle ge det tid. Sent i november när jag frågade om det sa samma byggare: "Trallen är ett levande material som torkar och sväller hella tiden efter årets gång. Men ge det en sommar
2 svar · 1,9k läst
·
zacke32
zacke32: Hej Har en fråga om hur man behandlar trall (balkong). Den ser lite dassig ut efter vintern så jag tänkte ute fräsha upp den lite. Är det såpa och skrubba som gäller eller behöver man olja in den? Tacksam för svar. Mattias
0 svar · 4,2k läst
yonna
yonna: Köper 5-litersdunk Gysinge linoljesåpa vartannat år. Räcker för mina trädäck på ca 50 kvm samt betonggolven inomhus
12 svar · 7,7k läst
A
Affe84: Hej! Kan detta vara svartmögel? Är insidan av våran inglasade uteplats som är oisolerad. Vi har tänkt sätta liggande panel på insidan och kanske isolering men funderar på om det är så bra när det ser ut så här? Kan man tvätta bort det och lägga isolering med lite luftspalt?
0 svar · 1,9k läst
·
T
TheSwoopis: Instämmer i ovanstående svar.
12 svar · 12,0k läst
·
Nissens
Nissens: [citat] Det ena utesluter ju inte det andra. Duken stoppar nog inte fukten? Men du får i stort sett steglös höjdjustering med kilarna och riskerar inte fukt nedifrån. Det är ju även smidigt om man behöver justera i framtiden om tjälen ställer till det. :)
7 svar · 6,5k läst
J
juanxxx: Tack. Jag skippade plåten. Av ren snålhet. :)
2 svar · 3,5k läst
·
H
Hammarfall: Har en del plint som ligger och tar plats och vill gärna gräva ner dem. Det ska så småningom byggas ett uterum på c:a 6x4,5m samt en altan på 4,5 meter. Husets längd är 10,5m och uterummet som blir i norrläge tänkte jag placera vid vänstra gaveln. Hade tänkt mig tryckt 45x190 som bärlina och in första hand inte skruva bärlinan i huset men kan skruvas i matkällaren. Finns sedan
0 svar · 1,6k läst
·
D
Deamon333: [citat] Hallå där Kenneth. Går i tankarna att bygga uterum med glastak i söderläge. När du säger att takmarkisen sänker värmen betydligt. Är det till den nivå att det går att vara i uterummet när solen så i zenit? Må gott Jonas
22 svar · 13,7k läst
·
M
Morrgann: Som jag har förstått det så blir det ju träet ljusgrått när du har såpat altanen. Om det är så att du vill ha ännu ljusare än så, så kanske det kan vara en idé att prova med pigmenterad såpa. Tanken är att jag ska slipa mitt nybyggda trädäck på fredag för att sedan såpskura det. Det är kärnfuru 45x195 och förhoppningen är att det ska bli grått och fint till hösten.
1 svar · 2,5k läst
Johan...71
Johan...71: Hej, Är det någon som kan lämna lite tips om Hortus terrassvärmare golvmodell. Värmer den bra? Hur är värmespridningen? Är det bättre med en väggmodell? [bild] Med vänlig hälsning, Johan
0 svar · 1,4k läst
·
B
Bucephalas: Hej! Jag funderar på att lägga komposittrall av denna typ på balkongen: https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/golv/utegolv/komposittrall/komposittrall-karnsund-wood-link-doubledeckplus-23x140x2800-mm-vandbar-2-farger/p-857477 Problemet är att det står att minsta avstånd till marknivå bör vara 150 mm vilket är på tok för mycket för min balkong (har ca 65 mm till balkongdörren). Det
0 svar · 3,1k läst
M
myrstack: [citat] Om du har någon bild på fasad och läget där du tänker dig uteplatsen kan ju ju säkert få bra inspiration från forumet vad som kan passa. Trä som däck må ju ha fördelar men det måste absolut inte vara tryckt grönt eller brunt trä. Det finns ju ädelträ som passar stramare utseende och speciellt om man börjar jämföra kvadratmeterpriser som liknar kalksten osv finns det
13 svar · 9,4k läst
H
henche: Sannolikheten att du har hela altanen full med sand är nog överhängande. Iallafall om dina barn är som de flesta barn är. Vi har sandlådan i ett hörn av vår gräsmatta. Jag är glad för att vi inte har den på altanen, samtidigt är det väl säkert rätt lätt att bara sopa ned sanden i altanspringorna.
4 svar · 3,5k läst
A
augaug: [citat] Funderade också på det, men den såg så serieproducerad ut! Men det kanske är skräddarsytt som gäller.
2 svar · 4,8k läst
·
F
fribygg: Om du är nöjd med hur det ser ut kan du låta du papprören vara kvar
1 svar · 2,4k läst
·
prototypen
prototypen: Två 45x120 blir inte 120x120. Vad är det som gör att 115x115 inte fungerar, är du bokstavstrogen din snickare att har han sagt 120x120 så gör man inte avsteg från det? Inte ens om du smäller ihop 3 st 45x120 blir det lika bra som en 115x115 limträ. Protte
11 svar · 8,5k läst
N
NoOne2k: Ska du göra en makadambädd så behöver du leda bort vattnet någonstans för att den ska göra nytta. Jag hade kört på bärlager!
2 svar · 3,5k läst
K
Kjell_G: Så här blev utfallet
7 svar · 2,7k läst
·
K
D
Deamon333: [citat] Hallå där Kenneth Hur funkade takmarkisen? Går i tankarna att göra tillbyggnad med glastak. Må gott Jonas
25 svar · 19,9k läst
·
Jonnyss
Jonnyss: Tjena. Håller på o bygger altan o pergola men får en del trallvirke över. Funderar på att bygga några vägghängda blomlådor att hänga på en vägg av ribbor. Men kommer inte på någon design att snickra ihop,, vill helst inte ha vanliga avlånga blomlådor. Någon som byggt något liknande som kan komma med tips på design? Bild för uppmärksamhet:)
0 svar · 8,3k läst
·
O
Olofsro: Kan man klina på nåt ofarligt, som håller dem borta? Såpa t ex.
11 svar · 15,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.