Hej,

Jag ska bygga nya altan med skjutdörrar men det blir trångt med ena takbalken som kommer löpa närmast altandörren. Husväggen är förskjuten mitt i huset och där finns altandörren. Hustaket ligger för nära altandörr och fönster så jag kan inte få in takbalken till altantaket under hustaket på den förskjutna delen och jag skulle vill ha en skjutdörr ut där stupröret går ner idag.

Det blir ju ca 30 cm förskjutning ifrån närmsta takbalk till skjutdörr vilket inte känns jättesnyggt. Det jag funderar på är att ta bort det lilla takutsprång över altan dörren som gör jag kan få takbalken till altan närmare husväggen och då närmare skjutdörren. Se bilder så blir det tydligare vad jag menar. Då blir förskjutningen skjutdörr med närmsta takbalk inte så stor och det går lättare att skarva på en mindre sektion ovanför skjutdörr mot altan-takbalk som inte blir så markant

Jag kan inte se att det borde vara något problem med det men det blir ju svårt att göra det ogjort så finns det någon här som rekommenderar att jag inte ta bort det takutsprånget ovanför altandörren?

Är det oklart vad jag menar så kan jag försöka fylla i mer.

Med vänliga hälsningar
Thomas

• Husfasad med dörr under takutsprång bredvid stuprör, pil pekar på området att ta bort.
  • Husvägg med takutsprång nära skjutdörr och stuprör, föreslagen plats för altanbygge.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.