Hej hej

Nu när jag har byggt ett plank runt vår lilla stenplätt framför vår entre i vårt radhusområde så är det dags för dörren till planket
Dörrhålet är 100cm och planket är ca 180cm högt och är byggt med liggande 22x95 impregnerat med en överliggare högst upp. Dörren är tänkt att vara gjord med liggande 22x95 så att den ska smälta in i planket och ramen till dörren ska bli byggd av 28x95
Så det jag tänkte ha hjälp med är om det jag tänkt bygga kommer hålla bra eller om det finns något att göra bättre.
Samt hur görs sammansättningen av ramen bäst? bara skruva ifrån sidan eller med plugg också?
Ritningen där svart är 28x95 och det gråa är det liggande 22x95

Doumlrr%20till%20plank_zpsrsffvc7x.jpg

Mvh Hojte

Hojte skrev:
Samt hur görs sammansättningen av ramen bäst? bara skruva ifrån sidan eller med plugg också?
Förborra och skruva. Många, långa skruvar. Limma först med PU-lim (försiktigt, för det expanderar ju) och medan limmet är färskt skruvar du så att det inte hinner svälla innan du drar i skruvarna. Snedsträvan fäller du ju in så den ligger dikt an mot "planket" och så skruvar du varje planka mot snedsträvan. Ska dörren användas mycket skulle jag gått upp till 45 x 95 på det "svarta" för att kunna fästa ihop det ännu bättre. Skaffa någon typ av dämpare också. Det är de upprepade slagen som tar kål på många dörrar. Se till att kraften mot dämpningen tas upp i ramen, inte bara en av brädorna.

Skulle ramen ändå ge upp efter ett tag kan du alltid sätta plåtbeslag (eller något finare) i hörnen.

• Gilla
Hojte
  • Laddar…
Nu är dörren gjord och på plats känns rätt stabil förutom nere i hörnet på ickegångjärnssida som inte riktigt slår i planket ibland

DSC_1620_zpsdrqit4l6.jpg

DSC_1624_zps2e98fbgx.jpg

Bara att hitta nåt snyggt trycke och göra nåt snyggt på ovansidan av dörren

Bilderna hade ju försvunnit så lägger upp hur det ser ut idag

• Trästaket med horisontella plank och ett svart lås, vid trottoaren intill en dekorerad sopptunna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsgrind i trä monterad i ett staket, med hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rufor och 4 till
  • Laddar…
Fint !
Håller själv på att planera för ett plank med grind och undrar var du köpt handtaget och gångjärnen samt vd du haft för skruv till gångjärnen ?

• Gilla
Henkan Sundberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.