Altan & Uteplats
justusandersson: Hallands kustband ligger i snözon 1,5. På Boverkets hemsida finns en karta med vars hjälp man kan söka på sin egen ort. Med de uppgifter som du lämnat räcker 45x220 C 24 som bärlina och 45x195 C 24 c/c 1200 som takbjälkar. Val av c/c för takbjälkar måste man göra med hänsyn till takmaterial. Men, jag tycker ni borde ha ritat igenom verandan innan ni satte igång med att bygga den.
Björn_E: Hej, Har ett Mockfjärds modulhus som har en lite speciell konstruktion, inget normalt bjälklag så därför har vi gjutit en platta (2x4 m) som fundament utanför entrén i sutterängplan. Tanken är att bygga en fristående balkong och entrétak på den. Plattan är 10 cm tjock med 20x20cm kantbalk runt om, isolerad och dränerad under och armerad. I hörnen är 200x200x10 mm stålplattor med
gertgert: Jag behöver hjälp med ideer och tänk kring ”inglasning ”av en befintlig altan/veranda. Den befintliga altanen är en påbyggnad på ett timrat/plank 20-tals hus. Altanen står på plintar som inte står frostfritt utan hela altanen rör sig lite i takt med årstiderna. Altanen har alltså ett golv och ett tak (som sitter i huset och har hörnstolpar) som rör sig relativt varandra. En
tergo: ev brunsåpa Arbetsbeskrivning för rengöring av altan och trädäck med brunsåpa. (paintpro.se)
D.A77: Hej. En fråga som säkert har diskuterats tidigare. Ska bygga ny altan, En del av altanen kommer vara ca 40cm ovan mark för att ligga i liv med altandörrar, en del kommer sedan att ligga på marknivå som binds ihop med den högre delen. idag ligger gammalt trädäck från 1980 som har satt sig och ligger stabilt, på den delen kommer den del att byggas som är förhöjd ovan mark, dvs ca 40cm
Bygg23: [citat] Den har jag sett , ett jätte fint bygge. Har faktiskt tittat på det och försökt tänka mig något åt det hållet. Men har tänkt lite som en etapp med nedsänkt sittplats .
jonasnjonasn: Nu hittade jag dessa två reglar som jag nog tänker använda: https://www.hornbach.se/shop/Lark-sibirisk-45x45mm/5509044/artikel-detaljer.html https://www.hornbach.se/shop/Lark-sibirisk-45x70mm/5509045/artikel-detaljer.html
The_Nyll: [citat] Lät ju överdrivet med såna för en uteplats på max 4×6m.
oak_c: Hej! Har försökt söka så mycket jag kan, men hittar inte trådar som motsvarar min egen situation riktigt. Tänkte kolla om någon har tid och tålamod att hjälpa mig att tänka. Kommer få hjälp av svärfar att bygga ett trädäck i sommar, och vill inte stå där som ett fån helt utan förkunskaper, och lägga hela bördan på någon annan. Vi har ett öppet uterum, och ska i detta bygga
Trrttsch: Uppdatering 2: Det var tyvärr ingen bra idé att använda byggtimmer på det sättet. Trallen var förstås lite sned och vriden och utan en stabil ram av reglar som håller dem på plats så vrider sig hela trappsteget. Kanske blir det bättre om jag vänder på någon / varannan bräda så vridningarna tar ut varandra.
1977bjorn: Jag har en gasol (bland annat). Har mest tänkt på att det inte skall ryka in till grannar och så. Har aldrig upplevt problem. Visst, den har svårt att komma upp i 300 grader när det är minusgrader ute, men det går.
Davion: Jag roar mig i skrivandets stund med färdigställandet av en altanutbyggnad, satte bärlina mot betongaltanens sida. Dock använde jag mig av betongskruvar, sitter stenhårt. Hur som helst så struntade jag i papp mellan min bärlina och betongen. Den "står upp" ju, och är det virke som är tryckimpregnerat så ska det inte vara nödvändigt. Med det sagt så är det ju inte någonting
Evasol: Vi har två balkonger och en takterass som alla har träräcke idag, vi funderar på att byta till glasräcke och inser snabbt att detta kan bli hur dyrt som helst. Samtidigt finns det oerhört många alternativ och prisnivåer. Vi vet att vi vill ha stolpar, handledare i trä, frostat glas för insyn (helst klart från insidan). Hur väljer man rätt/vad ska man tänka på, tillverkarna skriver
Hep: Hur vi andra har gjort? Själv löste jag det genom att först fråga några som gick förbi på gatan som jag inte känner, och när de inte svarade så provade jag att svära och skrika åt dem för att de skulle stanna och hjälpa mig. Det slutade med att jag struntade i att sätta upp något räcke, för det var ingen som ville hjälpa till.
maah: Borra hål i stolpskorna så du kan skruva dit en bräda längst ned.
ACLÖF: Vi håller på att bygga ett utekök med en grill. I "botten" på grillen skulle vi vilja ha en stor gjurjärnsplåt (ca 65*38 cm) som vi kan elda på och sedan enkelt tömma askan. Vet nån vart det går att köpa? Tack på förhand!
The_Nyll: Svårt att förklara. Men ska bygga en uteplats. Men marken lutar så undrar. Istället för att fylla ut med massa singel som sen, iaf säger snickare, att det måste ha en mur som stoppar det från att "flyta" undan och då sjunker stenen med tralen på. Sa iaf snickaren. Kan man sätta reglarna på muren och sen bygga in muren i trä så den inte syns. Då behöver man inte heller så mkt
Dr.L: [citat] Att det blir ludet leder till att man kommer få småflisor sen när det torkar. Men genom att gå över hela golvet med en slipmaskin efter att man spolat och golvet torkat ordentligt så slipper man detta.
crillux: [citat] Byta trallen har slagit mig men det blir för mycket jobb då altanen är enormt mycket större än uterummet och reglerna ligger tätare på övriga sidor så där har jag inte behovet. Resten hängde jag inte riktigt med på. Markytan under altanen består av markduk och rätt grov kross. Altanen står på gjutna plintar ca 50 cm över ytan.
cebern: [citat] Nu är din inte precis vid en dörr, men är det halt att gå på? Om det regnade på tror du det skulle bli halt? Ska nämligen göra samma fast precis utanför/under altandörren.
fribygg: Tror ni hållbarheten blir så mycket bättre med ytbehandling?
Lasse Morin: Jag trodde den här tabellen var precis vad jag behövde men jag är för dum för att förstå hur man läser den. Ska ställa en friggebod över en bred spricka i berget och behöver lägga balkar över sprickan för att ha nåt att ställa ramen till golvbjälklaget på (hoppas facktermerna blev rätt). Största bredden upptill i sprickan är 3,5 meter. Kan gjuta en plint nere i sprickan så
Alexandra Karlsson1: Jag har tänkt bygga ett utekök med en gjutjärnsspis. Jag behöver inspiration och tips på hur jag ska göra för bästa resultat. Dels med renovering av spisen och dels med hur jag vårdar den bäst i och med att det kommer att bli ytrost på den. En tanke är att ha den på någon form av rullvagn för att kunna rulla in den eller någon slags huv över. Tacksam för bilder på era kök och
Hugoboss: Det löste sig, det var avslutet på planket jag menade.
13th Marine: [citat] Använde skurborsten till höger i bild. :D Hällde upp medlet i ett färgtråg.
stugfar: Instämmer med @maah. När du lägger trallen som ska ligga mot en fris kapar du den inte först till exakt längd utan du låter den löpa lite längre än tänkt, så kan du när alla är lagda kapa ett rakt snitt över alla brädor med cirkelsågen. Därefter gå med slipmaskin eller vad du nu har för att runda kanterna lite på kapade ändarna.