2 648 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Golv i oisolerat uterum?
Jag har en befintlig altan som jag ska glasa in. Förra ägaren fuskade dock med cc-måttet på reglarna i golvet så de ligger på ca 80 cm vilket ger lite svaj här och där. Min tanke är då att lägga ett lager trall på tvären, dvs åt motsatt håll, för att få lite bättre stadga. Då tänkte jag också passa på att lägga vindpapp mellan dessa trallager för att slippa drag underifrån. Frugan vill sen gärna ha någon form av matta ovanpå.
Kan man göra på det här sättet utan att riskera några konstigheter vad gäller fukt osv? Bör man vänta tills det övre lagret trall torkat till innan man lägger matta? Annat att tänka på?
Kan man göra på det här sättet utan att riskera några konstigheter vad gäller fukt osv? Bör man vänta tills det övre lagret trall torkat till innan man lägger matta? Annat att tänka på?
Enklast är väl att ersätta befintlig trall med lite grövre trall t ex 34x145, då kan du ju passa på att fixa markytan, t ex grusa och lägga väderbeständig plast p markenC crillux skrev:Jag har en befintlig altan som jag ska glasa in. Förra ägaren fuskade dock med cc-måttet på reglarna i golvet så de ligger på ca 80 cm vilket ger lite svaj här och där. Min tanke är då att lägga ett lager trall på tvären, dvs åt motsatt håll, för att få lite bättre stadga. Då tänkte jag också passa på att lägga vindpapp mellan dessa trallager för att slippa drag underifrån. Frugan vill sen gärna ha någon form av matta ovanpå.
Byta trallen har slagit mig men det blir för mycket jobb då altanen är enormt mycket större än uterummet och reglerna ligger tätare på övriga sidor så där har jag inte behovet.D Dr Jumping Jack skrev:
Resten hängde jag inte riktigt med på. Markytan under altanen består av markduk och rätt grov kross. Altanen står på gjutna plintar ca 50 cm över ytan.
Klicka här för att svara