Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det blev prima furutrall istället. Gick inte att få tillräckligt med ektrall från en och samma leverantör vid tillfället.
34 svar · 13,3k läst
·
D
doubleH: Testa att lägga på koncentrerad brunsåpa och täck med plast. Brunsåpa är väldigt effektiv på att lösa upp färg och olja/fett. Spola med högstryckstvätt efter nåt dygn.
11 svar · 2,2k läst
·
T
TheSwoopis: Tycker det ser bra ut, det suger ju mer eftersom du slipat innan. Butinox är bra grejjer.
1 svar · 1,8k läst
·
J
Jan_G: Skruva fast takreglarna i bärlinan innan ni skruvar fast bärlinan i väggen. Dvs gör klart hela pergolan och lyft upp den efteråt och skruva på plats. Kräver lite mankraft och bra upplägg, men blir snyggt när det är klart. Betydligt enklare att jobba på golvet när man skruvar ihop alltihop.
1 svar · 3,7k läst
R
Rolle85: Jäklar, vad för plåt ska du ha? Varifrån köper du?
34 svar · 6,5k läst
·
P
Pidde3: Ser ut som skruvarna sitter 10-15mm från kant, har du regel under? Kan man komma under altanen?
12 svar · 4,0k läst
·
maah
maah: Jag har lagt ett billigt laminatgolv i mitt uterum. Håller bra såhär 3 år senare trots enorma temperaturskillnader.
1 svar · 2,9k läst
Snigla
Snigla: [citat] Jag vet inte faktiskt, det är det enda som är kvar av det gamla lusthuset som stod här när vi köpte gården! Vi tyckte det såg ut att vara i så bra skick att det kändes inte lönt att byta ut.. (från början var lusthuset inte öppet, utan hade fönster och fönsterdörr - men det var så murket så vi beslöt oss för att göra nått åt saken och det kändes bättra att göra
19 svar · 7,3k läst
·
J
jonbac: Hej, Jag håller på att bygger en inglasad altan ute i stugan. Tanken är att hela utsidan skall vara svart, med svarta spröjsade glaspartier. Min fråga är dock hur ni tycker jag ska göra invändigt? Känns mörkt med svart. Men samtidigt kommer stolparna vara svart.
0 svar · 1,1k läst
·
N
Nåttibo: Hej Fundering från altanrenoverare . Vi har mexitegelfasad , tidigare satt takreglarna i Balkskor som var skruvade i teglet med "expanderbult" (rätt namn ? ) som bara var 4 cm långa.. nästan alla var lösa då gamla taket revs . Hade tänkt återanvända dem innan jag kände de var lösa , men tegel är väl inte bästa materialet att fästa i . Går ju borra nya hål i teglet men...? Spruta
0 svar · 874 läst
·
E
EI60: Hej! Håller på och sätter upp ett uterum och har köpt en vikt plåt att ha mellan skenor och trall för att inte vatten ska tränga in. Min fundering är om man ska göra plåten lite längre så att den även går under stolparna? Som jag tänkt först var att lägga syllpapp under stolparna och plåt under skenorna då min första tanke var att vattnet inte har någon annanstans att ta
0 svar · 1,4k läst
S
skogstomten: Ett tips: tänk på att trallbrädorna ibland inte är jämbreda. Så kontrollmät mot väggen ibland om du använder mellanlägg för att mäta/lägga jämntjocka springor mellan trallbrädorna. (Annars slutar det med bananformade trallbrädor. Been there, dine that:rofl:)
1 svar · 2,5k läst
R
Ronny68: [citat] tackar (y)
3 svar · 1,0k läst
·
R
3 svar · 1,0k läst
·
J
justusandersson: Sätt den under, det är ännu bättre. Gärna med lite lim imellan..
7 svar · 3,0k läst
·
N
nybyggarn3: [citat] Så länge man får använda sånksåg och skena blir det nog bra;)
11 svar · 2,7k läst
E
ericfal: [citat] Högtryckstvätten kan bli tuff mot träet. Jag tog koncentrerad såpa och en kraftig rotborste och spolade av med vatten. Däcket blev jättefint trots 15 år gammalt. Visserligen tufft jobb. Men som pensionär har man ju tid
50 svar · 184,0k läst
·
J
justusandersson: Om du ska behålla dimensionen 45x170 till bärlinorna måste de dubbleras (utom de som ligger ytterst). Se bifohade skiss. [bild]
11 svar · 6,6k läst
·
h-man
h-man: Hur varm blir en uteplats i betong (som ligger åt söder) på sommaren? Hur hal blir den på vintern när den blir blöt och det fryser på?
55 svar · 50,5k läst
·
S
sinuslinus: Jag menade att du får ha ett anpassat bleck som passar i spåret.
4 svar · 4,5k läst
·
J
justusandersson: Utmaningen med ett sådant fristående bygge är att få det stabilt i sidled. Du behöver använda snedsträvor, diagonaler, stålstag eller vajrar, för att det ska stå stadigt. Ett annat problem, som man lätt förbiser, är att en altan med tak som inte är förankrad i marken kan lyfta. Ditt befintliga däck måste därför säkras med några plintar eller järn som är nedslagna i marken.
1 svar · 2,1k läst
M
Mjolnir: [citat] Jag trodde inte det skulle göra så mycket att det saknas skruv sista 15-20 cm men uppenbarligen. Därför som jag inte la en extra regel närmast kanten på dessa. Bra man lär sig något nytt:rofl:
23 svar · 5,9k läst
·
L
lasse-hifi: Jag är också intresserad av att veta :)
2 svar · 1,9k läst
L
lasse-hifi: Hej, planerat byte av gammalt korrugerat plasttak på uteplats i sommar... vad ska man köpa om man vill ha bättre kvalité än "Byggmax" eller liknande? När jag googlat hamnade jag tex. på https://plastexperten.se/kategori/plasttak/ Priserna där är högre än de man hittar på stora bygghandeln, men är de bättre? Någon som har erfarenhet av dessa eller andra märken? Tack på förhand!
0 svar · 2,3k läst
S
STB: När det har torkat upp ordentligt i så lång tid som möjligt, helst mer än en vecka, så impregnera hela altanen. Man kan köpa en billigare variant som heter Siloxan, men det man vill ha heter Silan. De fabrikat jag känner till är Sika eller Keim. Förmodligen finns det andra. Behandlingen bör göras på så kall sten som möjligt för att förhindra att medlet avdunstar innan det hunnit
4 svar · 3,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Lite bilder tack.
3 svar · 1,2k läst
13th Marine
13th Marine: Beror lite på vad man vill göra. Är det tryckimpregnerat så gör det inget att slipa. Olja och lasyr kan man få bort med lasyrborttagning. Sedan kan du välja att olja eller såpa(verkar behövas varje år) eller lasera ungefär vart tredje. Jag körde nyss lasyrborttagning på vår täcklaserade altan, sedan lanserade jag på nytt.
4 svar · 762 läst
·
R
Rolle85: Aha thx
4 svar · 1,6k läst
·
R
4 svar · 1,6k läst
·
T
Towik: I detta fallet ligger bärlinorna löst lagda på ett platt tjärpapptak, och stolparna är skruvade i bärlinorna och inte ner i taket(vill ju att det ska fortsätta vara tätt). På vissa ställen har jag lagt dubbla bärlinor för att ha mer att skruva i. Kragen är bara ytterligare fyra möjligheter att skruva i, men med fyra grova franska träskruv invändigt tror jag att detta sitter mer
21 svar · 3,7k läst
·
H
Hultström: [citat] Detta var en mycket intressant tråd. Hur har det gått med planket? Jag står i begrepp att fimpa 60 meter granhäck i norrläge som gjort sitt och tänker mig ett 2.5 meter högt plank som ska agera insyns- och vindskydd. För att öka stabiliteten mot vindfånget tänker jag zick-zacka stolparna lite för att bredda "vridbasen" när nordanvinden biter i. Lite som zick-zack-mönstret
13 svar · 13,7k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Har du en golsvlip ska du köra diagonalt tills det blir jämnt.
2 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.