Altan & Uteplats
jogidlöf: Bra story, ja ibland kan det va svårt o ta till sig beröm men ibland måste man också säga till sig själv att ja jäklar vad bra det blev, det där blev väldigt lyckat etc. Däremot, fiska efter beröm… det är ngt helt annat det. Tycker du lugnt kan luta dig tillbaka i en av däcksstolarna, med en iskall krispig GT, och säga att ja det här blev jävligt bra! När får vi se nästa
crazytok: Uppfostran och koppel löste problemet! (fråga inte vem som fick vad....) ;)(y)
alfred_62: 4 expander i var stolpsko måste bli bäst
Jonasfalk123: [citat] Tack! För framtida läsare kan jag även tipsa om att skrubba med klorin gjorde fläckarna betydligt mindre i ögonfallande, även om de inte försvinner helt.. för hög koncentration gör dock fläcken vit istället för mörk, så lite lagom är bäst :) Väntar på att moder-natur tar hand om resten...
Åsa Lund: Beror givetvis på var du placerar dem. På altanen i full sol och utan tak så borde de bli grå mot slutet av nästa säsong?
Vildebill: Hej! För referens om någon söker efter detta rengöringsmedel så bifogar jag lite bilder Fukta ytan med trädgårdsslangen Applicera gelen med valfri pensel så man får en lätt tunn yta (behövs inte slösas! Använd med måtta!) Vänta 20min Gå loss med rotborste Jag behövde knappt borsta alls för att få ett tillfredställande resultat! Jämför man med rotborste/såpa är det senare
herregud: [citat] Svarade absolut på frågan, handlar om hur man tolkar din fråga så förutsätt inte saker och ting. Nej det blir betydligt krångligare att höja del av befintlig, billigare möjligtvis men inte enklare eller snyggare.
Edoard: Hej Fick exackt samma resultat, dock säger det att det försvinner efter några veckor. Jag lånade en golvslip av en polare körde över altanen, det tog 40 min och blev väldigt bra. La på Jotun lasyr sedan skimmergrå.
najks: Funderar lite på om det skulle gå att bygga in smidig förvaringsmöjlighet under altanen? Från sidan/parkeringen kommer jag ju åt undertill, altanens fulla djup är ca 5m, höjd från mark ca 110cm Någon som kan dela med sig av något smart förvaringsbyggprojekt? Tanken är främst stegar, spadar, vattenkannor, vattenslang, osv.. Sådant man gärna vill ha utom synhåll men ändå lätt
KnockOnWood: Kanske lite korrrugerat plasttak under balkongen: [bild] Sätt upp med lite lutning samt en hängränna vid ytterkanten.
Mats-S: Eftersom du skriver "beställde" antar jag att du inte plockade virket själv? Plockar man inte själv så får man den skiten som vi som plockar själva har ratat vid vårat besök på brädgården ... Dina bilder är ett bra exempel på vad man får om man inte gör ett personligt besök och väljer sitt virke själv. Ska man reklamera så måste det ske innan du sätter upp virket ...
smurfigast: Tänkte dela med mig lite av mitt altanprojekt, kanske kan ge lite inspiration och tips på lösningar för er som tänkt bygga en liknande altan. [bild] [bild] Jag har valt att skruva trallen underifrån, det är väl det enda som sticker ut lite från de flesta altaner som folk bygger. Hela bygget ligger dokumenterat på http://lyckligiskogen.se/altan/. Där finns även en CAD-ritning för de
Olf Oggler: Var finns ölandsstenen? Du kan få byta mot min träaltan precis när som helst.
blomfluga: Funderar på trosskivor(skivor för utebruk), å måla, men jag vet inte.... jag tänker jag vill ha mer som vägg än genomskinligt.... [citat]
Totte_S: Beror nog på gångjärnen och tjockleken på panelen, men jag tror det borde gå om du sågar ur i panelen för själva gångjärnsdelen så att den blir synlig på utsidan. Om du kollar på hur gångjärnen är konstruerade och ritar lite så ser du nog lösningen.
debbo: [citat] Vitsen med olja är ju att den fort blir torr efter sommarskuren och inte håller kvar vätan. Tidigare hade grannen en tall, då var nog oljan även ett bra skydd, jäklar vad barr svärtar ner. La ny ifjol, har inte såpatvättat ännu, men egen utvärdering är nog bästa sättet att få veta hur just denna trall fungerar för mina förhållande. Så länge det känns bra med enbart
Gukken: Utefog typ https://www.bauhaus.se/fasadfogmassa-illbruck-sp525-hyb-vit-310-ml?gclid=Cj0KCQjw78yFBhCZARIsAOxgSx07yizAJVgWZgXo8AxjHn6iWvu-Pf46AzUXcWhJob9D63ALggIw61kaAjDFEALw_wcB Kanske?
1977bjorn: [citat] jo, det är bra om man hittar en lämplig plats för den. Ofta blåser det år samma håll beroende på hur huset ligger och andra omgivningar. Där det är snyggast att ha den behöver inte vara bäst. Kan ju vara lite pundigt att sätta den så det ryker rätt in på grannens uteplats, entrédörr, tvättlinor etc :rofl:
peterkz1: Vi står inför ommålning och funderar på om man samtidigt ska byta ut sektionerna mellan stolparna till något luftigare. Huset är på västkusten med en del salt i blåsten vilket gör att glas blir rätt smutsigt snabbt. Någon som har tips/inspiration på andra alternativ? Huset kommer vara vitmålat i övriga delar. Tänkte försöka bevara stolparna men det kanske är lika bra att
imported_Mogge: Nån som har tips på vad för slags panel jag borde ha inne på verandan? Alltså som ytterpanel på husets vägg. Övriga huset har 22x170 med lockläkt. Men vill ha nåt slätare på verandan. Kan man montera en panel bräda enligt bild stående?
Snickerick: Hejsan Funderar på en terrassvärmare som drivs av gasol. Kollade på några varianter som bygger på samma koncept - som en "lyktstolpe" med runtomvärmare på toppen. Ett par är på 13 kW och det känns ju rejält. En är på 1.3kW och det känns ju löjligt. Altanen är öppen, så det finns inget tak och inga sidor. Så jag funderar på hur effektiva dessa är, eller om värmen "blåser
Peckalanger: Hej. Jag ser att tråden är några år men har samma fundering. Hur gick det med altanen, höll den?
ratax: [citat] Tack för svar! Ja de reglar vi har nu ska sparas. Vart tänker du att man lägger trädgårdsplattor? Under plintarna?
Alfons3301: Ja. Vi valde förhöjda glaspartier från willab, men standardlutning på 4 grader. Det känns luftigt
justusandersson: Hallands kustband ligger i snözon 1,5. På Boverkets hemsida finns en karta med vars hjälp man kan söka på sin egen ort. Med de uppgifter som du lämnat räcker 45x220 C 24 som bärlina och 45x195 C 24 c/c 1200 som takbjälkar. Val av c/c för takbjälkar måste man göra med hänsyn till takmaterial. Men, jag tycker ni borde ha ritat igenom verandan innan ni satte igång med att bygga den.