Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Style: Hei, Kyllä, se pitää paikkansa, ne seinät ovat samaa paksuutta! =)
Gladh: Keskustelin rakennusinsinöörin kanssa, joka laski talollemme. 1½ kerroksinen 70-luvun talo betonitiilillä ja kattotuolien jänneväli on 7,5 metriä. Halusimme avata keittiön ja olohuoneen välisen seinän, ja juuri siinä kulki kantava seinä. Jotta voisimme avata sen 5,5 metriä, kuten halusimme, hän laski seuraavasti: "Palkki on HEA 180, jossa on VKR 70x70x5 mm pylväät noin 5,6 metrin
Solrosen: Ok, jos käännetään tilanne: Oleta muurattu kuivantilan kivimuuri, jossa on täyteainetta/maata takana. Millainen on sisäpinnan pinta? ;-)
Jan-Å: Viime aikoina siitä on keskusteltu toisessa ketjussa, mielipiteet olivat jakautuneet, mutta minä (ja muistini mukaan, suurin osa viesteistä) katsoin, että tervan pitäisi poistaa ennen kuin aloitetaan uuden lattian kanssa.
Korp-Johan: Hei frav. 2-3 cm 5 metrillä? Mitä siitä on riidellä? Aseta mäntylauta aurinkoon tunniksi, niin näet mitä tapahtuu! Luonnollisesti on olemassa eri luokkia. Saat, mitä maksat. Mutta jopa parhaat sahatavarat voidaan pilata, jos niitä käsitellään väärin. On tietysti parasta valita itse, kuten Jan-Å sanoi, mutta älä ylläty, jos se on hieman kiero, kunhan siinä ei ole liikaa oksia.
Korp-Johan: Hei skogsmullan. Sinun täytyy aloittaa alusta ja korjata jousto ja alusta ennen kuin edes ryhdyt ajattelemaan lattian asentamista. Kaikki halkeaa, rakoilee, kosteusvaurioiden ja suurten kustannusten seurauksena. Olen pahoillani, että tuon huonoja uutisia, mutta virheellisesti rakennetut märkätilat ovat vaarallisia! Jos et ole täysin varma, sinun tulisi pyytää sertifioitua ammattilaista
Stringfellow Hawke: En kuitenkaan ajaisi itse, sijoita reikienporaajaan, jos sinulla on mahdollisuus. Porautin äskettäin 120-halon ja 80-halon wc:hen ja jouduin maksamaan "minimivelotuksen" 2500 kr, mutta mielestäni se oli ehdottomasti sen arvoista ottaen huomioon, että se oli 400 mm paksu holvi! Hyvin käytetyt rahat...
niblom: Hei, Olen parhaillaan remontoimassa ja haluan helmipaneelin taloon. Olen ostanut tavallista, mutta maalaaminen vie uskomattoman paljon aikaa (lähinnä kaikkien kerrosten ja kuivumisajan vuoksi). Voin maalata vain 1,5 pakettia kerrallaan. Onko valmiiksi maalattua helmipaneelia saatavilla? Haluaisin mieluiten täysin valkoisen. /N
stedevil: [citat] Kirjoitat paljon viisaita asioita, mutta juuri tuo vaikuttaa hieman oudolta. Koska puu alkaa notkua kauan ennen murtorajaa, se mitoitetaan luultavasti aina maksimipoikkeamarajan mukaan taloissa, eikä murtorajan mukaan? Joten varsinainen murtoraja on luultavasti lähempänä 50-100% kauempana, jos poikkeamaraja on 5% turvallisuusmarginaali? Jos mitoitus tehtäisiin 5% murtorajan
dahl: Hei, Se osoittautui kevyeksi betoniksi. Kaappi on nyt paikoillaan ja toivottavasti pysyy seinällä :) Kiitos kaikille neuvoistanne! Mattias
Mats: Niitä levyjä on käsitelty aiemmin, ja kuten Krawk sanoo, ne ovat huokoisempia ja vaikeampia työstää kuin tavalliset. Suosittelen, että otatte heidän tavalliset levynsä sen sijaan.
Krawk: Kyllä. Ja ei. Taivutusjäykkyys lasketaan samalla tavalla. Se riippuu yksinomaan geometriasta. Tosin liimapuu on sekä vahvempaa että jäykempää kuin tavallinen rakennuspuu. 100x200 liimapuupilari on siis vahvempi kuin geometrisesti identtinen puupalkki. Katso BKR luku 5 Jotta kaksi puupilariasi toimisi yhtenä korkeana pilaarina, ne on kiinnitettävä erittäin tukevasti yhteen. Jopa
estwing: ne istuvat yhdessä vain siksi, että jos on korkeammat seinät, voi *työntää* toisen ulos. aivan kuten tikkaat... ystävällisin terveisin rakentaja estwing
chrille112: Laajentamisen haluaisimme tehdä joka tapauksessa saadaksemme leveämmän hallin. Mietin paalujen valamista, se on varmaan hyvä? Olen lukenut, että pitäisi olla liikuntasauma eri perustustyyppien välillä. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Nyt talo seisoo graniittilohkareiden päällä, lasketaanko se samaksi perustustyypiksi vai? Pitäisi ottaa yhteyttä johonkin kirvesmieheen rakenteen
Krawk: Onko kyseessä siis olemassa oleva palkki? Onko keskellä ollut pylväs vai onko se aina ollut alimitoitettu? Tarvitaan todennäköisesti aika paljon, että saat sellaisen vahvistuksen toimimaan hyvin, mutta jos osaat tehdä työn itse, se voi olla ehkä yrityksen arvoinen. Muuten voit vaihtaa liimapuupalkin teräspalkkiin, joka kantaa matalammalla profiililla. Joka tapauksessa. Jotta
Alexandersson_1: Hei! Tarkoitatko sellaista kiveä, jota käytetään tenniskentillä? Jos näin on, puhu Lawnitin kanssa, joka rakentaa tenniskenttiä. On myös olemassa eräänlaista kumia, jota on saatavilla eri väreissä. Luulen, että se oli ohjelma Bygglov, joka teki leikkipaikan pyörätuolin käyttäjälle tästä kumi materiaalista. Ystävällisin terveisin, Alexandersson_1
Gabbe1: Toimii erinomaisesti Ø10mm:llä Blockenissa on kaksi "ura", johon sijoitat armeringsjärnet, ja lisäksi pitäisi olla noin 10mm muurilaasti blockenien välillä, joten raudat mahtuvat ilman ongelmia.
Mats: Laskelmat perustuvat siihen, ettei nousta ylös ja lapoida tarvittaessa.
Krawk: Myös kumista valmistetun syllieristyksen pitäisi valmistajien mukaan olla kapillaarikatko. (Olisihan se ihme, jos ei olisi. Kumi on kuitenkin melko tiivis materiaali.) Onko se sitten totta vai ei, siitä on varmasti eriäviä mielipiteitä. Voi mahdollisesti ajatella, että se vaurioituu helpommin tai kuivuu ajan myötä.
Krawk: Muovia ei yleensä käytetä, kun tila ei ole lämmitetty. Laita "kova" tuulensuojapaperi tai vastaava, jos haluat pölynsulkua. Höyrynsulku saattaa olla toinen vaihtoehto? Eristys toimii käytännössä "molempiin suuntiin", tai miten se nyt sanotaan. Kesällä lämmin puoli on ulkopuolella jne. Eikä autotallissa ole mitään suurempia kosteudenlähteitä. (Ellet nyt ala panemaan olutta tai
cheetah1: Se oli todella, ei kenelläkään ole aavistustakaan? Sitten on kai aika vain ottaa sorkkarauta esiin.. Se on joka tapauksessa aika laho, joten on aika niin sanotusti..
titanium: Ei kukaan, joka on asentanut tätä virkeä?
markr: Hei! Meillä on vähän vanhoja kosteusvaurioita kattolyhdyissämme - pari puuta (anteeksi, en tiedä, onko niille tekninen termi - olen englantilainen!) täytyy vaihtaa, samalla kun muutama paneeli julkisivulta täytyy vaihtaa. Olen avannut sisältäpäin ja todennut, että helpointa on korjata ulkopuolelta. Kun purin kaiken, huomasin, että meillä oli jonkinlaista palokipsiä (talo on
esara: Kiitos! Kuulostaa lupaavalta. Nyt tulee seuraava kysymys. Voiko asentaa kangasta niille tapeteille, joita en ole repinyt alas, vai täytyykö minun ensin laittaa uusia kipsilevyjä koko alueelle? Erilaisten jälleenmyyjien mukaan ei voi asentaa kangasta suoraan tapetin päälle, mutta minusta se kuulostaa vähän kummalliselta.
Anonymiserad 23608: Se riippuu siitä, mitä brukia käytätte valamiseen. Käyttäkää ROT-bruk, niin teidän ei tarvitse odottaa useita kuukausia, että betoni kutistuu valmiiksi.
5.2 racing: One strike filler, tai amerikanarn kuten me kutsumme sitä täällä, toimii loistavasti.
Sonoma: Taaskin: kiitos hyvästä vastauksesta! En tiennyt aikaisemmin mitään ilmanvaihdosta, mutta alan oppia enemmän ja enemmän...:-) Jos olen ymmärtänyt oikein, nykyisten omistajien oli virhe vaihtaa kaukolämpöön muuttamatta ilmanvaihtoa. Voimme aivan hyvin vaihtaa esimerkiksi FTX-järjestelmään, jos se on tarpeen. Kysymys on, riittääkö se, kun otetaan huomioon, että höyrysulku
FredrikR: Jos et halua rakentaa, niin ehkä IKEAn hyllysarja 'Lack' voisi olla sopiva tarkoitukseen? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60103632
ByggBert: Yhdistyksen sääntöjen mukaan muutoksista on ilmoitettava hallitukselle :)
Byggare_moe: Päivitän jatkotyön tekemisen rakentamissuunnitelmaani. Onko kenelläkään vinkkejä pilarien, liimapuupalkin, kellarin teräspalkin mitoitukseen?