C
Hei!

Mietin, mitä minun pitäisi naulata/ruuvata kiinni runkoon, kun olen sen pystyttänyt...
Muutamia eri vaihtoehtoja, jotka olen tullut ajatelleeksi, mielipiteitä ja ideoita niille, jotka tietävät. Erityisiä pohdintoja merkitään nuolella.

Seinät ulkoa:
Pystypaneeli 22x125, jossa on 2,5 cm limitys (7 cm lautojen välissä)
Naulauslauta 28x70
-> Tuulensuoja tai ulkokipsi? (Runkoni on helposti kantava itsessään, mutta lisätuki ei ehkä ole pahitteeksi? Levyt ovat kuitenkin melko kalliita...)
195 mm eristys
-> Muovi vai ei?
-> Naulauslauta vai ei?
-> Rimapontti, rakennusvaneri tai OSB? (Jotta olisi jotain, mihin ruuvata.)
Palokipsilevy

Ulkokatto ulkoa, vaihtoehto 1:
Kattotiilet/pelti
Kattoruoteet
Hajaruoteet
Aluskermi
Rimapontti

Vaihtoehto 2:
Pelti
Kattoruoteet
Vedenkestävä masoniitti

Vaihtoehto 3:
Bitumikattolaattat
Rimapontti

Sisäkatto ylhäältä:
-> "lankkulattia". Kattoristikkojen keskikohta c/c on noin 1050-1060 (kyllä, pitäisi olla hieman eri...), kestääkö rimapontti kävelyä vai pitäisikö laittaa jotain vahvempaa? Voiko laittaa kyllästettyä terassilautaa, kuten 28x120, vai homehtuuko se siellä makuulla ollessa? Tarkoituksena on vain pystyä kulkemaan ja laittamaan esimerkiksi lautoja ja muuta romua ilman putoamisvaaraa...
195 mm eristys (ei tule pitämään korkeampia lämpötiloja paitsi tilapäisesti, kun työskennellään autotallissa.)
-> muovi vai ei?
Naulauslauta/haravalauta
OSB-levy, jotta olisi jotain kestävää, mihin kiinnittää autotallinovi- ja loisteputkivalaisinkiskot.
-> Palokipsi? Vai muu sisäkaton verhoilu?

Joo, mielipiteitä ja ajatuksia... Eniten huolta aiheuttaa tämä muoviasia. Mitä tapahtuu, jos sen jättää pois? Kuten sanottu, autotallissa ei suurimman osan ajasta tule olemaan lämpimämpää kuin 10-15 astetta, joten ehkä on parempi, että se saa hengittää. Pitäisikö kuitenkin olla muovia katossa, jotta ei putoaisi pölyä ja roskia, jos lakkaa ja tekee muita hommia?

C
Okei, joten muovia ei käytetä "lämmittämättömissä" tiloissa. Onko hyviä ehdotuksia, mitä voisi laittaa sisäkaton yläpuolelle ja sisäseinien peitelevyjen ulkopuolelle estämään pölyn putoamista eristeestä tai tulevaa seinistä? (Ajattele lakkausta tai vastaavaa..)

alt.1 olen ehdottomasti sitä mieltä!

t.
snickar estwing

C
Allright, sitten mennään sillä.

Olen koonnut listan siitä, mitä voi olla kipsilevyn takana seinän sisäpuolella:

17mm Råspont 55,75:-/m2
21mm Råspont 72,27:-/m2
11mm fukttrök OSB 3 47,59:-/m2
12mm Byggplywood 71,28/m2

Pitää vähän enemmän ohuesta råspontista mielestäni. Helppo kiinnittää naulapistoolilla, oikea puu, 17 mm paksua, toisin kuin OSB, joka on vain 11 mm.

Muovia ei kuulemma pitäisi olla, kun se ei ole hyvin lämmitetty. Voiko tuulensuojapaperia laittaa myös sisäpuolelle pölynestoksi?

Mitä materiaaleja sopii laittaa kattoon? Tavallinen kipsi?
Mitä maksaa ruuviautomaatti? ;)

C
Haluaisin mielelläni saada vähän enemmän kommentteja tästä muovista tilassa, joka on ylläpitolämmitetty.

Ajattelin laittaa raakapontin sisäseinien sisäpuolelle ja sitten palokipsi sen päälle, se on kuitenkin oikeaa puuta. Mikä kiehtoi minua hieman oli se, että uusi suosikkirautakauppani tarjoaa päätypontattua raakaponttia samaan hintaan kuin tavallista, se on aika sopiva katolle vai mitä? Olenko ymmärtänyt oikein, että kattotuolissa ei tarvitse tehdä saumaa silloin?

Muovia ei yleensä käytetä, kun tila ei ole lämmitetty. Laita "kova" tuulensuojapaperi tai vastaava, jos haluat pölynsulkua. Höyrynsulku saattaa olla toinen vaihtoehto?

Eristys toimii käytännössä "molempiin suuntiin", tai miten se nyt sanotaan. Kesällä lämmin puoli on ulkopuolella jne. Eikä autotallissa ole mitään suurempia kosteudenlähteitä. (Ellet nyt ala panemaan olutta tai jotain sellaista.)

Päistettyä puutavaraa pitäisi pystyä jatkamaan missä tahansa ajatuksena. Näyttää toimivan hyvin, jos ei saa liikaa jatkokohtia samaan kohtaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.