Onko sillä sama toiminto kuin syllpapp eli se pitää kosteuden poissa säännöstä/kantopalkista? Minun täytyy laittaa jotain lecablokkien ja kantopalkin väliin tulevaan puuvajaan....minulla on syllisolering (näyttää litteältä makuualustan foamilta)...toimiiko se?
/
M

Joo, se toimii hyvin.

Onhan olemassa lukematon määrä erilaisia syllisoleringar. En ole kuullut mitään suoraa argumenttia sille, että jokin järjestelmistä olisi parempi kuin toiset. Mahdollisesti makuualustaversio ottaa hieman suurempia epätasaisuuksia, mutta voi miettiä kestävyyttä.

C
Mutta siis, aiot rakentaa puuvajan?
Meidän puuvaja, joka ei tosin ole erityisen vakavasti tehty, vaan käytetään lähinnä ruohonleikkurin kattona (koska se on ainoa, mikä mahtuu), koostuu vanhasta käytetystä painekyllästetystä terassilaudasta tehdystä laatikosta, joka seisoo pystyasennossa suoraan maassa. Se on ollut siellä viisi vuotta ilman huomattavaa kulumista.

Ei se varmaan niin tarkkaa ole, laita sinne mitä sinulla kotona on...

haluan, että puuvajani seisoo siinä vähintään 50 vuotta :).....mietin, torjuuko se kosteutta kuten tervapaperi...?
/
M

Kyllä.
Se on erinomainen.
Puuvarasto pysyy varmasti pystyssä koko elämän ajan, jos loppuosa on yhtä kunnollinen.

ihanaa!! olen oppinut kantapään kautta, että on yhtä hyvä tehdä se kunnolla... muuten se voi yhtä hyvin jäädä tekemättä :)...
/
M

Tämä oli mielenkiintoista. Olen oppinut, että syllieristys (leveä kuminen nauha, jossa on putki kummallakin puolella) on vedoneristys, eikä sillä ole tekemistä kosteussuojan kanssa. Siis pitäisi käyttää sekä syllieristystä että syllpahvia. Mutta kun ajattelee asiaa, niin syllieristyksellä pitäisi olla yhtä hyvät kosteussuojan ominaisuudet kuin pahvilla, joten pahvi voi olla tarpeeton. Toisaalta ei koskaan haittaa olla varovainen.

Myös kumista valmistetun syllieristyksen pitäisi valmistajien mukaan olla kapillaarikatko. (Olisihan se ihme, jos ei olisi. Kumi on kuitenkin melko tiivis materiaali.) Onko se sitten totta vai ei, siitä on varmasti eriäviä mielipiteitä. Voi mahdollisesti ajatella, että se vaurioituu helpommin tai kuivuu ajan myötä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.