Hei,

olemme asentamassa ilmanvaihtoa ja teemme samalla sähkötöitä, ja joudumme tekemään pari reikää betonikattoon (noin 4 reikää tarvitaan).

Valitettavasti meillä ei ole talon rakennuspiirustusta, joka on rakennettu 60-luvun alussa.

- Kuinka voimme varmistaa, ettemme mokaa?

- Onko olemassa tapaa vahvistaa reikien ympäristöä niin, ettei kantavuus heikkene?

Kiitos

P

Eikö kukaan halua jakaa mitään oivaltavaa ja viisasta?

Ystävällisin terveisin

Petter

Kuinka isoja reikiä tarvitset? Kuinka paksu on laatta? Jos kyseessä on pieniä reikiä, enintään 2-300 mm, voit ehkä varovasti piikata ylös betonia ja katsoa, ettei ilmeenny mitään isoja rautoja. Isoilla tarkoitan rautoja, jotka ovat paksumpia kuin 8 mm tai jotka sijaitsevat tiheämmin kuin 100 mm. Huomaa, että tämä ei todellakaan ole mikään ehdoton sääntö, jota seurata!

-Voit muuten tehdä niin, että vältät paikkoja, joissa laatta on näkyvästi vahvistettu esimerkiksi paksunnuksilla jne.
-Vältä reunoja + 300 sisään laatalle.
-Vältä vahvikkeiden ottamista. Esim. lähellä kantavaa kellariseinää.
-Vältä ottamasta reikiä pilarien ympärillä. Etenkin pysty/läpimeno kantavuuden suhteen.
-Älä tee pitkiä reikiä kantavuuden poikki. (Jos se kantaa kaikilla neljällä sivulla, sinun ei tarvitse miettiä tätä, mutta pidä reiät mahdollisimman neliskulmaisina)
-Vältä tekemästä reikiä kentälle. (Eli kahden tuen välillä.)
-Vältä tekemästä reikiä, missä laatta on jo heikentynyt muusta syystä. Esim. ikkuna kellariseinässä

Parasta on, jos voit saada paikalle jonkun, joka tietää betonista ja pystyy katsomaan ja "näkemään", miten laatta toimii. Eikö niillä, jotka hoitavat uuden ilmanvaihdon tai sähköasentajan, ole mitään kontakteja?

Reikien vahvistaminen on varsin mahdollista, mutta tällöin täytyy osata asia.

Viimeksi muokattu:
En usko, että siinä on mitään ongelmia. Aiomme sahata betonilattiamme asentaaksemme portaat. Aukko tulee täsmälleen kahden kantavan seinän väliin ja se konstruktör, joka minulla oli täällä, sanoi, että siinä ei ole mitään ongelmia. Silloin eivät varmaan 4 pientä reikää myöskään ole sinulle ongelma. Mutta se on vain mitä minä uskon.

Pienemmät pyöreät reiät eivät pitäisi olla ongelma. Lähetä piirustus alakerran seinistä, jossa merkitset reiät, niin katson sitä.

Kiitos Petersk ja kaikki muut.

Nyt olen vihdoin onnistunut saamaan piirustuksen esille, joten tässä se tulee.
Punaiset pallot merkitsevät suunniteltuja reikien paikkoja ja ne ovat mittakaavassa.

Odotan innolla kommentteja.

P

• Kerrospiirros punaisilla pisteillä merkittynä aukkojen sijainnit. Näkyvillä autotalli, tekninen tila ja kodinhoitohuone.
En kuitenkaan ajaisi itse, sijoita reikienporaajaan, jos sinulla on mahdollisuus.

Porautin äskettäin 120-halon ja 80-halon wc:hen ja jouduin maksamaan "minimivelotuksen" 2500 kr, mutta mielestäni se oli ehdottomasti sen arvoista ottaen huomioon, että se oli 400 mm paksu holvi! Hyvin käytetyt rahat...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.