Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
mrVoodoo: [citat] Hehe ehdottomasti, tai vannesaha! Mutta se voi olla hieman liioittelua amatöörille ostaa sellainen ehkä? :D Kuitenkin aina tekee mieli, koneita ei voi koskaan olla liikaa :cool:
Kodlock: Hmm, joo, se on suunnilleen niin kuin ajattelin noiden kaistaleiden kanssa. Vanerin kanssa siitä tulee varmaan jäykkä ja hyvä kuitenkin. Hyvä vinkki laserpassista! Kiitos /Thomas
Alexandersson_1: Hei! Mistä voi ostaa puukuitueristettä? Haluaisin "kovia" levyjä, jotta voin rakentaa ääniloukkuja. Olen kuullut, että nämä levyt sopivat siihen. Voidaan myös käyttää routaeristyslevyjä (ei solumuovia), mutta ei tunnu kivalta pitää sitä pölyä sisällä. Terveisin Alexandersson_1
Magnus_Nordmark: Tässä on (itse asiassa) todella hyvä ohjevideo, joka käsittelee juuri sitä mitä sinun pitäisi tehdä, salaojitusta ja uutta kellarirapua. Onnea matkaan! http://www.byggmax.com/se-sv/Byggmax/Byggprojekt/Markarbete.aspx
v-g: Jos kompastut suihkussa tai nojaat seinää vasten, onhan se hyvä, ettei siitä tule pelkkää klapipuuta. Lasitiilet eivät ole oikeastaan suositeltavia suihkuun. Jos on pakko käyttää niitä, ehkä loppuviimeistely voisi olla U-lista alumiinista, joka kulkee seinästä kattoon ja peittää osan tiilestä. Voisi myös ajatella listan asentamista seinää vasten niin, että seinä seisoo
marie79t: ok, kiitos avusta... testaan sandspackel+armerointi, niin katsotaan miten käy... minulla on 5 kerrosta tapetteja purettavana, joten se vie pari viikkoa. voinhan ottaa ikkunan ensin, niin se saa liikkua pari viikkoa ainakin. jos se halkeaa, voin kaapia halkeaman ja täyttää sen lateksilla ennen maalaamista, niin siitä tulee melkein näkymätön... //Zeb
Krawk: Seinärangat ovat yleensä (jossain määrin moderneissa taloissa) 60 tai 45 cm etäisyydellä. Palkki, josta puhut, on (luulen) vasapuu ja/tai kantolinja. Tämä taipuu alaspäin vähäisessä määrin, koska muuten seinään tulee halkeamia. Vai tarkoitatko lattiajuoksuja? Katso tästä terminologia: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1324&contextPage=5937 (Siellä on
byggare henke: oletko muovittanut jonkun muun seinän? ei käytetä samaa rakennustapaa silloin kuin nyt. voi tulla liian tiivis
byggare henke: se on varmaan erilaista kaupoissakin. ei samaa toimittajaa ruuville, vain sama pakkaus
funkisen: Onko jollain kokemusta (tai mielipiteitä) markkinoiden moduulitalojen, kuten Smålandsvillan tai Älsbyhus, laajentamisesta? Mitä erityisiä ongelmia voi nousta esiin, jotka ovat ainutlaatuisia moduulitalon laajentamisessa tai uudistamisessa? Rakenteellisesti ne ovat ymmärtääkseni hyvin samanlaisia "minkä tahansa talon" kanssa. - Miten moduulit liitetään toisiinsa ja voiko tässä tulla
JanneSjo: [citat] Hei huomasin, että en vastannut kysymykseesi painosta 19 mm MDF painaa noin 800 kg kuutiometriä kohti, eli noin 15 kg neliömetriä 19 mm paksu sisäovesi painaisi siten noin 60 kg, mikä on raskas. onko se erikoisovi mittatilaus jne ostin sisäovi Stable Beijeriltä 900 SEK:llä ja se on hieman massiivisempi kuin halvimmat ovet on myös mahdollisuus ostaa viilutettua MDF:ää
Scout: Minun täytyy niellä katkera kalkki ja siirtää kiskoa ja hyväksyä, että muut levyt ovat noin 10 cm lyhyempiä :-(
Lindhult: Sain juuri tietää, että taipuma on mitoituksen määrittävä tekijä. Valitsen teräspalkin HEA 280 tai 300 riippuen siitä, mitä on saatavilla. Anders
JanneSjo: Haluaisin saada hyllytasot/oven valmiina valkoisina, mitoiltaan 1200mm x 900mm, paksuus noin 16-19mm onko kenelläkään tietoa, onko niitä olemassa?
Anonymiserad 23608: http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1465
gnisten: Ajattelin päivittää vähän, kun olen saanut aika monta mielenkiintoista vastausta ja ratkaisua sisäseiniini. Eräs arkkitehti sanoo, että ruokailuhuoneen seinät eivät ole kantavia. Rakennusinsinööri sanoo, että kaikki seinät kantavat yhtä paljon kattotuolien mukaan. Suuren rakennusliikkeen työntekijä sanoo, että seinä, joka kulkee T-muotoisesti ruokailuhuoneen ja sähköhuoneen
Tomtebo: Tarvitsen melko paljon julkisivutiiliä (pakkasenkestävä 250x120x62), katsoin netistä, että Beijer veloittaa 11 kr / kpl http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4469, mikä kuulostaa kalliilta, mutta ehkä se on se taso, joka pätee? Asun Uumajassa, joten ensisijaisesti etsin parempaa hintaa täältä, mutta olisi myös mielenkiintoista kuulla, mitä tiili maksaa muilla
ÄHByggare: Pientalovahinkorvauslautakunta on toimeksiannosta koonnut tietoa ja kokemuksia mm. ryömintätiloista. Jos raportti pitää paikkansa, mikä tulee olettaa kun otetaan huomioon suuri määrä kuultuja alan konsulteja, perustamistapa kuten Älvsbyhus voi olla hiukan riskialtis. Linkki raporttiin: http://www.smahusskadenamnden.se/rapport_kth.html Kuva vaurioituneesta ryömintätilasta: [bild]
Funkydealer: Viesti on hieman vanha, mutta silti minulle ajankohtainen, joten toivon saavani edelleen järkeviä neuvoja. Asun talossa, jossa on torpan perustus 1800-luvun lopulta lähtien. Aloitin isomman remontin talon noin 1/3 osuudessa kesällä 2009. Olen tähän mennessä vaihtanut lattianiskat ja ikkunat alakerrassa, ja nyt sisäkatto mukaan lukien välipohja pitäisi tarkistaa ennen kuin seinät
Lars-Erik: Hieman outo kysymys.... Rakennan omat aurinkopaneelini. Ostin kennot (piilevyt) Kiinasta ja juotan nauhat itse. Sijoitan ne sitten aktiivinen puoli lasilevyä vasten ja kiinnitän ne lasisilikonilla. Nyt kysymykseen: Minun täytyy peittää tausta jollakin materiaalilla, joka on kohtuullisen juoksevaa. Voisin käyttää silikonia, mutta se on liian tahnamaista. Kun yritän "levittää" silikonia,
andersmc: Olen asentanut sellaisia ulkoilmahuoneeseen. Väri on kuin sellaisissa tehtaalla maalatuissa asioissa yleensä. Siinä on MDF alla, joten sitä voi sekä kitata että maalata jos haluaa. Toki sitä voi parantaa; hieman maalin lisääminen naulankantoihin ei ole ongelma. Jos aiot maalata suurempia alueita, sinun on varmistettava, että väri ja kiilto täsmäävät.
lobbin: 70mm luulen, jotta ei tule ahdasta kaikkien yhteyksien kanssa ajattelin.
rickardg: Mietin mahdollisen rakentamisen ajankulutusta ja löysin tämän vanhan keskustelun, ja mietin nyt, kuinka paljon aika riippuu lohkojen koosta ja oviaukoista jne. Mietin vähän taloa, jossa on paljon yksinkertaisia sisäseiniä ilman mitään aukkoja, ja sisäseinien lohkot eivät paina yhtä paljon. Eikö niiden sisäseinien pitäisi valmistua vähän nopeammin, vai onko niin paljon muita
Matte V70: Hei. Onko täällä joku, joka voisi auttaa minua laskemaan H-palkean autotallini rakentamiseen? Autotalli tulee olemaan 8x12 m, jossa on ullakko yläpuolella. Aion käyttää runkokattoristikoita, jänneväli 8 m. Koska en halua seinää autotallin keskelle, ajattelin laittaa HEB-palkin ullakon lattian alle (ristikoiden alle). Palkin pituudeksi tulee 9 m (viimeiset 3 metriä on varasto, joten
Krawk: Katso sivua 10 käsikirjassa: http://www.skogsindustrierna.org/LitiumDokument20/GetDocument.asp?archive=3&directory=749&document=9001 Eli 45x145 C14 naulatulla lattialla kestää 2,10m Jos parannat laatua, pienennät cc etäisyyttä tai liimaat nauloilla lastulevyn, siitä tulee vielä vahvempaa.
louksor: Hei! Tarvitsen apua ehdotuksiin portaita suojaavaksi katoksi. En tiedä, miten aloittaa/tehdä siitä hieno. Olen naputellut portaat kasaan ja olen melko tyytyväinen niihin. Mutta tarvitsen myös katon ylös, joka suojaa ovea jne. Portaat ovat 165 cm leveät, pitäisikö katon olla yhtä leveä vai leveämpi kuin portaat? Portaani näyttää tältä: [bild] [bild] Näin talon, jossa oli hyvä ja
Spax: OK, sitten ei ollut mitään taka-ajatusta sileällä naulalla:rolleyes:
Dr.SiC: Ok, kiitos vastauksista. Se saa yksinkertaisesti olla yllätys sinä päivänä kun alamme purkaa. Ajatukseni (tai pikemminkin suunnittelijani ajatus) on naulata 45*145 T-muotoisena nykyisiin koolauksiin, mutta silloin on hyvä, jos on jotain, minkä päälle se voi seistä. Toivottavasti seinän sisäpuolella on myös muuria, se näyttää siltä joka tapauksessa, koska sokkeli näyttää olevan
alen: En ymmärrä ihan täysin - voitko korjata kuvan? Jos kuitenkin ymmärrän oikein, puhut karmien ja seinän välisestä raosta, joka pitäisi täyttää eristeellä ja sitten peittää kapealla puulistalla tai vastaavalla (rappaus voi myös toimia, mutta on riski, että se halkeilee liikkeen vuoksi. Miksi kipsilevyt? Harkitse uuden rappauksen (laasti) levittämistä ja tasoitteen levittämistä,