Onko jollain kokemusta (tai mielipiteitä) markkinoiden moduulitalojen, kuten Smålandsvillan tai Älsbyhus, laajentamisesta? Mitä erityisiä ongelmia voi nousta esiin, jotka ovat ainutlaatuisia moduulitalon laajentamisessa tai uudistamisessa? Rakenteellisesti ne ovat ymmärtääkseni hyvin samanlaisia "minkä tahansa talon" kanssa.
- Miten moduulit liitetään toisiinsa ja voiko tässä tulla ongelmia?
- Moduulitalon perustana on ymmärtääkseni tuulettuva rossipohja, eikö tämä vaikeuta rakentamista? (Ehkä päinvastoin?)
- Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon?
Harkitsemme prefab-talon ostamista, mutta haluamme ajan mittaan tehdä tiettyjä muutoksia (riippumatta toimittajasta), joten kysymys on nyt, pitäisikö valita halvempi vaihtoehto ja sitten tehdä uudistukset, vai pitäisikö ottaa suurempi kustannus nyt ja maksaa "ylikapasiteetista" usean vuoden ajan. Hintojen ero halvimpien vaihtoehtojen (moduulitalot) ja kalleimpien (paikallaan rakennetut talot kuten esimerkiksi Varbergshus) välillä on huomattava.
Ajattelin itse tehdä muutokset, jotka käytännössä koostuvat pienemmästä laajennuksesta (20 m²), yläkerran muutostöistä avoimemman pohjaratkaisun aikaansaamiseksi sekä ikkuna-asetelmien muutoksista muutamassa kohdassa talossa. Laskelmat jätän rakennesuunnittelijalle, mutta rakentamisen ajattelin tehdä itse.
Otan kiitollisena vastaan kaikki vinkit ja neuvot!