Hei,
Nyt minulla on taas mitoitusongelmia.
Minkä teräspalkin tarvitsen, jos tarvitsen palkin, joka tukee autotallin yläkerroksen lattiaa ja jota haluan käyttää pienen juoksukissan kanssa nosturilla silloin tällöin. Oletan, että minun täytyy määrittää, kuinka paljon lastia haluan käyttöpistekuormana juoksukissassa?
Sanotaan, että haluan joko 500 tai 1000 kiloa. Se riippuu vähän siitä, kuinka paljon se vaikuttaa palkin mitoitukseen.
Aion käyttää yläkerrosta latoon, mutta onhan mukavaa, ettei ladon lattiakaan painu liikaa.
Olen nähnyt, että lattialastin laskentastandardi on 600 N/m2 omapainolle ja sitten käyttökuormitus 2000 N/m2.
Tarkoittaisiko tämä siis, että pienellä liitetyllä luonnoksella saisin teräspalkilleni kokonaiskuorman, joka koostuisi seuraavista komponenteista?
Linjalasti/meter = kantavien seinien välinen puoli leveys x 2600 N = 3,25 m x 2600 N/m2 = 8450 N/m
PLUS
Pistekuorma = Joko 5000 N tai 10000 N, joka pahimmassa tapauksessa sijoittuu keskelle palkkia.
Tämä on hyvä, mutta miten ihmeessä saan selville, kuinka paksu palkin tulisi olla?
Kiitollinen vastauksesta.
Anders