25 683 lukukertaa ·
7 vastausta
26k lukukertaa
7 vastausta
Muuratut korotetut viljelylaatikot - Tiili / Leca
Hei,
Haluamme viljellä enemmän korotetuissa viljelyperunoissa. Eli rakennetaan jonkinlainen "muuri" esim. lecasta, turpeesta, tiilestä tai ratapölkyistä. Sitten täytetään mullalla ja istutetaan kasvit. Viljelypenkki tulisi olla noin 30 cm korkea.
Nyt pohdimme tiilen käyttöä korotukseen. Turve voisi olla hienompi, mutta se ei ole kestävä ja tulee melko kalliiksi ajan myötä.
Olen katsonut monia erilaisia muuritekniikoita. Mutta tuntuu, että ne ovat hieman liikaa.
Miten rakennan matalamman muurin, joka kestää useita talvia, tiilestä?
Ajatukseni on kaivaa ylös, laittaa soraa/hiekkaa, pohjustaa se leca-lohkolla (joka ei sitten näy) ja sen jälkeen rakentaa tiilillä päälle.
Onko jollain parempaa ideaa?
Muuria tarvitaan aika moni metri, noin 50-70 metriä suunnilleen. Joten se saa maksaa _vähän_ enemmän, jos se yksinkertaistaa asioita.
Terveisin
Stefan
Haluamme viljellä enemmän korotetuissa viljelyperunoissa. Eli rakennetaan jonkinlainen "muuri" esim. lecasta, turpeesta, tiilestä tai ratapölkyistä. Sitten täytetään mullalla ja istutetaan kasvit. Viljelypenkki tulisi olla noin 30 cm korkea.
Nyt pohdimme tiilen käyttöä korotukseen. Turve voisi olla hienompi, mutta se ei ole kestävä ja tulee melko kalliiksi ajan myötä.
Olen katsonut monia erilaisia muuritekniikoita. Mutta tuntuu, että ne ovat hieman liikaa.
Miten rakennan matalamman muurin, joka kestää useita talvia, tiilestä?
Ajatukseni on kaivaa ylös, laittaa soraa/hiekkaa, pohjustaa se leca-lohkolla (joka ei sitten näy) ja sen jälkeen rakentaa tiilillä päälle.
Onko jollain parempaa ideaa?
Muuria tarvitaan aika moni metri, noin 50-70 metriä suunnilleen. Joten se saa maksaa _vähän_ enemmän, jos se yksinkertaistaa asioita.
Terveisin
Stefan
Hei, miten menee?
Pidin näistä, vaikka ne ovatkin hieman kalliita.
http://www.stenbolaget.se/utomhus/murar/
Pidin näistä, vaikka ne ovatkin hieman kalliita.
http://www.stenbolaget.se/utomhus/murar/
Olen myös kiinnostunut siitä, mihin päädytte. Olen itse harkinnut samanlaista projektia jossakin kiinteiden "kukkaistutuksien" muodossa terassimme eteen, jolla on erittäin ruma reuna (puoli metriä maanpinnan yläpuolella, kantopalkit irrallisten lecablockien päällä), jonka haluaisin piilottaa. Olen enimmäkseen ajatellut, että valan perustan, josta muuraisin ylös, mutta siihen menee varmaan muutama vuosi, ennen kuin siihen on aikaa.
Olen juuri viimeistelemässä viljelypenkkiäni, jonka rakennan ilman käytettyjä tiiliä. Valoin noin 10 cm paksun vahvistetun pohjan karkearakenteisesta betonista, jonka päälle sitten muurataan.
Ajatuksena on, että siitä tulee 6 x 3 metriä ja 5 kiveä korkea, kun kaikki on valmista.
Ajatuksena on, että siitä tulee 6 x 3 metriä ja 5 kiveä korkea, kun kaikki on valmista.
Jäsen
· Västra Götaland
· 2 viestiä
Olemme myös ajatelleet muurata viljelylaatikot käytetyistä tiilistä. Materiaali on kotona ja haluamme aloittaa muuraamisen, mutta emme tiedä miten aloittaa. Onko kenelläkään osaamista? Itse muuraaminen onnistuu meiltä, mutta mihin meidän pitäisi kiinnittää huomiota perustuksen suhteen. Eli pohjamateriaali, syvyys jne. Meidän ovat noin 1 metriä leveä ja 2.5 metriä pitkä. noin 40 - 50 cm korkeudeltaan maan yläpuolella.
Klikkaa tästä vastataksesi