Hei,

Minulla on kellari, jossa ulkoseinät olivat kosteusvaurioituneet, kun muutimme sisään. Teimme remontin kolme vuotta sitten ja hakkasin kaiken irtonaisen rappauksen pois. Sitten projekti "nukahti" hieman lasten syntymän vuoksi, mutta nyt ajattelin tehdä kellarin valmiiksi. Korjattavia alueita on 1-6 m² ja syvyyttä 3-50 mm, jotka on täytettävä/korjattava. Salaojitus on toiminut erittäin hyvin ja meillä ei ole kosteusläpilyöntiä, mutta koska kyse on ulkoseinistä, on niillä luonnollisesti aina jonkin verran kosteuspainetta, ja mietin, onko kipsilaasti siihen sopiva? Voisiko joku antaa minulle vinkkejä, mitä ratkaisua minun pitäisi etsiä? Olisiko esimerkiksi Finjas Väggspackel 360 Vägg Rot sopiva, vai pitäisikö minun valita jotain muuta? Etsin mahdollisimman helppokäyttöistä ratkaisua, joten hinta voi olla toissijainen tässä tapauksessa. Minulla ei ole kokemusta tästä työstä, mutta haluan oppia, joten en halua ulkoistaa sitä.

Kaikki vinkit/ajatukset otetaan kiitollisena vastaan.

/F

Jos seinät ovat kosteita, haluat niiden pystyvän hengittämään. Siksi ajatukseni menevät joko kalkki- tai K/C (Kalkki/Cementti) rappauslaastiin. Sitten se riippuu myös vähän siitä, mitä aiot tehdä seinille sen jälkeen. Maalata ne? Laittaa laattoja? Peittää sisäseinällä? (älä unohda tuulettuvaa ilmarakoa siinä tapauksessa).

Maalaa kalkkipohjaisella maalilla, jotta ne hengittävät. Lähellä ei saa olla mitään orgaanista mtrl:ää. Se on nyt kuiva ja hieno, mutta 20 vuoden kuluttua, kun salaojitus menee päin helvettiä, en halua ongelmia (vaikka epäilen asuvani siellä 20 vuoden päästä, mutta täytyyhän suunnitella kuin asuisi).

kuten olen ymmärtänyt, sinulla on vanhaa rappausta jäljellä joissain osissa seinääsi. Silloin on tärkeää korjata/rappata samalla lajilla tai "heikommalla". Jos et aio laatoittaa, kalkkirappaus on helpointa työstää aloittelijalle, luulen. Olen rapannut vain kalkkilaastilla ja pidin siitä - voi työskennellä stressaamatta, että se jähmettyy ennen kuin on valmis :). Ei ole koskaan väärin korjata kalkkilaastilla, koska se on heikoin eikä räjäytä/tuhoudu vanhaa. Sillä on rajoitus, ettei se voi kantaa laattoja. Sillä on suuri etu - päästää kosteuden nopeasti ulos ja seinät näyttävät ja tuntuvat kuivina, huolimatta kohtuullisesta kosteuden siirtymisestä läpi. Erittäin sopiva kellareihin, joissa on ongelmia maankosteuden kanssa seinäpintojen lähellä lattiaa :). Olen kokeillut itse ja tyytyväinen ollut jo 5 vuotta.

Aloita paikasta, joka ei näy (harjoituskenttänä) ja laita rappaus lastalla tai tasoituslastalla. Ammattilaiset heittävät, mutta se ei ole helpointa ja vain ärsyttää, että suurin osa on lattialla :). Älä unohda kostuttaa seinää ensin ennen rappausta. Lopuksi yllätyt, kuinka helppoa se oli ja kuinka hienolta se näytti. 50 mm kerros on laitettava 2-3 erässä.

Helpoin tapa on viedä pala rappausta hyvään rakennuskauppaan ja saada apua korjausmateriaalin valintaan. Onnea!
gaia

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.