Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
zsimpey: olfan OL on paras. en ole koskaan nähnyt sitä käytettävän Ruotsissa kuitenkaan? [bild]
BigGitt: [citat] Jättäisin sen rauhaan :D p.s. kaikki ketjut yleensä lähtevät käsistä ...
Anders_Nilsson: Kiitos! Juuri mitä tarvitsin. Se on Varbergista itään, joten lumivyöhyke on 1.5. 45x145 kestää myös vyöhykkeen 2 taloni mittojen kanssa, joten C18 (helpompi löytää kuin C14 rakennusmarkkinoilta) on enemmän kuin riittävä. /Anders
Arbottna: Kiitos vinkeistäsi! Heidän lattiansa alla ei ole ilmanvaihtoputkia, mutta voin kuvitella, että he ovat asentaneet lattian tiiviisti lämpöjohtoputkien viereen. Aion tarkistaa tämän seuraavan kerran, kun olen vierailulla heidän asunnossaan.
jnel: Immobil: Vilja ei olisi ollut täysin mahdoton tehtävä, mutta kattokruunu. Alakerrassa on niin matalat katot, että herää kysymys, ovatko siellä aiemmin asuneet pienet hobitit. Mikael: Nyt kun mainitset sen, niin se on ehdottomasti avväxling. Kiitos! Nyt ymmärrän, miten se toimii. Alakerran lisätutkimus osoittaa, että sieltä on purettu seinä. Ehkä tämä seinän puuttuminen on syynä
cgpro-se: @btg308 Korkeusero on reilut 5mm luulisin, joten 6mm lastulevy toimii varmaan. @Raceman Vai niin, se on niin yksinkertaista. Sitten pitää miettiä. Menen tänään asunnolle jatkamaan remonttia iskän kanssa. Puhutaan siitä ja katsotaan kunnolla miltä levy näyttää. Kiitos vastauksista!
BigGitt: Ajattelisin sisustussuunnittelijan tavoin. Värin, tapetin, rakenteen valinta vaikuttaa kokonaisuuteen. SILMÄ voi huijata. Esim. sama väri 2,4 asti. Loppu valkoinen. Vaikka sinulla on noin 2,47, näyttää se 2,4:lta. Mutta tilavuus tuntuu toiselta tavalla. Tai tapetit/kuvio vaakasuunnassa laskevat katon. Silmälle. Mutta aivoille se näyttää suurelta tilavuudelta. En itse ole tässä
vojma: Tietysti voitte vaihtaa vain osan perustusta. Varmista vain, että kiinnität sen hyvin pohjaan, seinäkiskoihin ja viereiseen perustukseen, jotta kantavat osat eivät liiku. ... sekä että korjaatte sen, mikä on aiheuttanut perustuksen huononemisen...
Helioz: Ei, olisin käyttänyt tavallista puutavaraa tähän ja maalannut kaikki sivut ennen asentamista (öljynnyt, pohjamaalannut ja strykinnut ensimmäisen kerran) ja tehnyt viimeisen maalauksen kun kaikki on asennettu. Maali ja syllpapp taustalla antavat täyden suojan. Jos aiot asentaa kanalplastin, täytyy (useimmissa tapauksissa) puutavara olla maalattu, jos se on muovia vasten, sillä muuten se
SBH: antigen tasoite tai kipsilevy. ei ole paljoa muuta. enemmän lastulevyä ei pidä olla
Mikael_L: [citat] Mikä on muovikiilojen tarkoitus silloin? Kuinka monta ja minkä kokoisia olit ajatellut? @nossodo, kyllä voi korjata kaiken jälkikäteen. Ei hätää. Voitte tuoda mobiilinosturin ja nostaa koko autotallin ylös ja laittaa vähän makuualustaa sokkelin alle ennen kuin lasketaan se takaisin alas. :D
HEM2121: Halvempi vaihtoehto on topp muovi, jota käytetään lavoihin. Muovita vaatekaapit ja kaapit huolellisesti teipaten ympäriinsä. Teippaa ja muovita oviaukot, jos mahdollista, vältä menemästä niihin huoneisiin, jotka ovat eniten pölylle herkkiä. Se toimi kohtuullisesti meille. Remontin yhteydessä rakennuspöly on mielestäni hankalinta.
jeppeknaster: Ne eivät ole parempia kuin mikään muu, joten ne eivät myöskään ole sallittuja. On ok rakentaa lämmitysputkien liitoksia, mutta ei käyttövesiputkien liitoksia. Niiden täytyy olla tarkastettavissa ulkoapäin, muuten voit saada merkittäviä vesivahinkoja.
Anders_Nilsson: Oletetaan, että rakennetaan ulkoseinä puutolpista ja halutaan vaakasuora eristyskerros ulkopuolelle. Eräs kollega sanoi, että alin tolppa pitäisi asettaa juuri sokkelin yläpuolelle kylmäsillan välttämiseksi. Pitäisikö sitten laittaa 45 mm eristyskaistale alimman tolpan ja sokkelipaperin väliin (joka olisi sitten tehtävä yhtä leveäksi kuin sokkeli + 45 mm)? Sitten ajattelin – sen
Mikael_L: [citat] Näin se on, mutta kun seinä on pystyssä, sinun on ehkä annettava sen olla hieman kiero (eli ei yhtä kireästi), jotta se olisi pystysuora. :D Rakensin juuri kuten kirjoitat, mutta en suunnannut asioita ja tavaroita ennen kuin ne olivat paikallaan. Mutta voi laittaa vinotuet paikalleen ennen nostamista, jotta se ei lähde minnekään. :cool:
Spirex: Olen ostanut vanhan mökin, jonka ajattelin kunnostaa. Talo on rakennettu 1900-luvun alussa. Olen ajatellut laittaa välipohjan ja eristää lattian, ja ullakko on jo lisäeristetty. Mutta nyt mietin seinärakennetta. Tällä hetkellä seinärakenne näyttää seuraavalta: masoniitti, helmipontti, runkotolpat (uskomatonta, mutta ilman eristystä) ja ulkopaneeli. Ajatukseni: Purkaa ulkopaneeli,
Raceman: Mitä sinun täytyy tehdä tässä tapauksessa, jotta kaikki menee hyvin, on vuokrata rakennusinsinööri, joka voi laskea kuormitukset ja neuvoa sinua palkin koon suhteen sekä antaa vinkkejä rakennusmenetelmästä tai vaihtoehtoisesti palkata päteviä käsityöläisiä. Vastaan kuitenkin kysymyksiisi parhaani mukaan: 1-Tarvitsemmeko valamista jonkin palkin tai vastaavan kiinnittämiseksi?
Mikael_L: Minulla on melko huono käsitys, mutta minulle on tullut se mielikuva, että A-bruk on vahvin, sitten B-bruk jne. Ja että aina asetetaan heikompi vahvemman päälle, ei päinvastoin, esimerkiksi muurataan A:lla, tasoitetaan B:llä ja lisätään viimeinen kerros tarvittaessa (tavallaan näin, tässä voi olla varmasti paljon salaisuuksia). Ja HUOM, voin olla myös täysin väärässä. Voisiko
injonil: Olen työskennellyt koko viikonlopun asentaakseni halvan takanosturioven. Paljon askartelua ja huonot asennusohjeet (kuten sanottu, halpa ovi). Lisäksi minulla on oikeastaan liian matala katto ja yritän muokata ovea niin, että se kuitenkin sopisi. En ole vielä valmis :(
Gabbe1: Min Milwaukee spikpicka on osoittautunut toimivan parhaiten Bilteman naulojen kanssa, en tiedä miksi, mutta ne aiheuttavat vähemmän häiriöitä verrattuna kalliimpiin "merkkinauloihin".
sblixten: Epäilen, voiko taloni pääty olla kantava. Kun aioin poistaa kaksinkertaisen terassioven ja laittaa sen sijaan ikkunan, joka on leveämpi kuin terassiovi, on siellä 3x34mm "regel" molemmin puolin ovea. Luulen, että tämä on tarkoitettu pitämään moduulit yhdessä ennen niiden asentamista, mutta ajattelin tarkistaa, onko täällä jollakulla käsitystä asiasta ennen kuin sahaan ne poikki.
shadowfire: [citat] En tiedä miten sellaiset moduulisavupiiput on kiinnitetty, ne kai lepäävät kaminan päällä pelkään pahoin... Olisi mukavaa välttyä purkamasta koko savupiippua mutta modulit seisovat toistensa päällä, joten riskinä on, että joudun purkamaan koko homman. Kokeilen kuten sanot. Katson onko savupiippu itsenäinen vaihtoehtona "laskea alas" kaminakin, kun joka tapauksessa puran
Grundlös: Olen hankkinut melko huonokuntoisen asunnon, jonka ajattelin kunnostaa. Kipsiseinät ovat täynnä reikiä kaikenkokoisina, ja paikoittain puolimetriset halkeamat kiemurtelevat vinosti kipsin läpi. Ei nopeita ratkaisuja, pidän siitä, että asiat tehdään kunnolla. Eli vanha kipsi alas ja uudet, raikkaat levyt ylös. Mutta mitä tämä on? 9,5 mm kipsilevyt!? Niitä tuskin saa ostaa mistään.