18 442 lukukertaa ·
15 vastausta
18k lukukertaa
15 vastausta
Metalli seinässä - mitä se voi olla?
Sivu 1 / 2
Asun uudessa vuokratalossa ja ajattelin kiinnittää TV:n seinälle. Seinät ovat tietenkin kipsilevyjä, eli ajattelin käyttää molly-ankkureita. Ensimmäinen reikä onnistui porata, mutta toinen reikään tuli stoppi kipsin takana. Huomasin, että olin törmännyt metalliin. Tarkistin piirustuksista, ettei se ole vesiputki tai jotain muuta, ja piirustusten mukaan seinässä ei pitäisi olla mitään, se ei myöskään ole kantava.
Ajattelin sitten, että se on varmaan vain metalliprofiili ja yritin porata läpi, mutta nyt epäilen, koska on niin erittäin vaikea porata läpi. Olen porannut varmasti 15 minuuttia ja päässyt ehkä 3 mm metalliin metalliporalla. Edullinen rakotunnistin (ostettu Clas Olssonilta) sanoo, että metallikohde on noin 40 cm leveä, eli ei profiili. Metallikohde on myös erittäin vakaa, ei heilu lainkaan niin kuin voisin kuvitella profiilin heiluvan.
Joten ymmärtääkö kukaan, mihin olen törmännyt, ja miten voisi onnistua kiinnittämään TV:n, kun tämä on seinässä?
Ajattelin sitten, että se on varmaan vain metalliprofiili ja yritin porata läpi, mutta nyt epäilen, koska on niin erittäin vaikea porata läpi. Olen porannut varmasti 15 minuuttia ja päässyt ehkä 3 mm metalliin metalliporalla. Edullinen rakotunnistin (ostettu Clas Olssonilta) sanoo, että metallikohde on noin 40 cm leveä, eli ei profiili. Metallikohde on myös erittäin vakaa, ei heilu lainkaan niin kuin voisin kuvitella profiilin heiluvan.
Joten ymmärtääkö kukaan, mihin olen törmännyt, ja miten voisi onnistua kiinnittämään TV:n, kun tämä on seinässä?
Onko talo rakennettu metallista? Silloin tarkoitan metallipalkkeihin tehtyä kantavaa rakennetta, joka on päällystetty kipsillä.
Silloin se voi olla sellainen palkki.
Porata 3 mm niin pitkään aikaan... Osta oikea pora! Minä tavallisesti poistan 5 mm terästä 8 mm poralla alle 30 sekunnissa. Ruuvaimella!
Silloin se voi olla sellainen palkki.
Porata 3 mm niin pitkään aikaan... Osta oikea pora! Minä tavallisesti poistan 5 mm terästä 8 mm poralla alle 30 sekunnissa. Ruuvaimella!
Suuri kiitos vastauksistanne. Se voi hyvinkin olla jonkinlainen metallipalkki, kuten mainitsette, koko seinä, joka on noin 2 metriä, on erittäin jäykkä. Kuitenkin sen mukaan sisäinen ei pitäisi olla kantava seinä ja piirustuksen mukaan seinässä ei pitäisi olla mitään, mutta palkkeja ei ehkä oteta mukaan piirustuksiin. Sanotaanpa nyt, että se on metallipalkki, miten kiinnitetään sellaiseen, kuinka paksu arvelette palkin olevan jne. Tuskin on tila mollynastalle kuten toisessa reiässä, en usko että porakoneeni pystyy poraamaan 10 mm sellaiseen kovaan metallipalkkiin, mutta korkealaatuisemmalla metalliporalla voisi kai toimia, esim. 4 mm? Nykyinen metalliporani on paketista Clas Ohlsonilta, 6 puuporaa, 6 betoniporaa ja 6 metalliporaa - oletan, että saat mitä maksat 
Pieni päivitys: olen nyt päässyt metallin läpi, se oli noin 1 cm paksu. Nyt tulee vähän jatkokysymyksiä, aloitin poraamisen 10mm poralla kipsin läpi, sitten tulin metalliin ja vaihdoin 3 mm poraan. Ajatukseni on ehkä tasoittaa taas, ja sitten porata uusi reikä 3mm poralla myös kipsiin ja ottaa sitten ruuvi, joka toimii metallissa ja kiertää sen läpi sekä kipsin että metallin, pitäisikö sen kestää noin 20 kg:n televisio? Tarvitsenko proppua? Jos tarvitsen, niin silloin joudun varmasti poraamaan isomman reiän metalliin.
Poraa 5mm. Sitten kierteitä M6 tapilla. Se pysyy paikallaan kuin vuori, kun kiristät sen ruostumattomalla M6 ruuvilla. Sinun ei tarvitse porata muualle. Ruuvin tulee itse keskittyä 10 mm reikään, kun kiristät sen ilman tevitä.
Kyllä. Sitä mieltä olen. Jos tunnet epävarmuutta, voit sahata pollyn etuosan ja laittaa sen reikään (kipsiin). Tai muovitulpan.David_a sanoi:
Miksi käyttää ruostumatonta ruuvia??? Kyseessähän on sisäasennus. Lisäksi ruostumaton ruuvi murtuu paljon helpommin kuin "tavallinen" kirkkain sinkitty 8.8-lujuusluokan ruuvi.kamilenski sanoi:
Muuten olen samaa mieltä siitä, että reiän kierteitys ja ruuvin käyttö on täysin hyvä ratkaisu. Pysyy paljon paremmin kuin uusi reikä "mollylle".
Koska se on KOVEMPIroli sanoi:Miksi käyttää ruostumatonta ruuvia??? Kyseessähän oli asennus sisätiloissa. Lisäksi ruostumattoman ruuvin katkaiseminen on paljon helpompaa verrattuna "tavalliseen" kirkkaasti sinkittyyn 8.8 laatuluokan ruuviin.
Muuten olen samaa mieltä siitä, että reiän kierteitys ja ruuvin käyttö on täysin ok ratkaisu. Se kestää paljon paremmin kuin uusi reikä "mollylle".
Jäsen
· Västra Götaland
· 766 viestiä
Vielä parempi, mutta ylimääräinen, on käyttää 12.9-laadun pulttia. Sitä ette helposti riko. Mutta kuten sanottu, 8.8-laatuinen riittää hyvin, koska ei kai tämä ole joku 60-tuumainen tjocktv jota ollaan ripustamassa ylös...
Olen hieman utelias siitä, miten löytää 10mm palkki ei-kantavassa seinässä. Sehän ei ole mikään pieni palkki, olisin selvittänyt vähän enemmän, miksi tämä on seinässä, tai ehkä en nyt, kun siihen on porattu.