6 193 lukukertaa ·
9 vastausta
6k lukukertaa
9 vastausta
Kiinnitys kannatinpalkkiin terassikatolle rappausseinässä
Hei,
Meidän on tarkoitus rakentaa terassikatto, ja haluaisin tietää, kuinka kannatinpalkki tulisi kiinnittää julkisivuun, jotta rappaus ei vahingoittuisi. Olen huolissani sekä itse kiinnityskohdassa mahdollisesti syntyvistä halkeamista (eli kun kiristetään ruuveja) että mahdollisista tulevaisuuden ongelmista (esim. kosteus), kun puuta kiinnitetään suoraan rappaukseen. Meidän rappaajamme sanoi, että on hyvä käyttää esimerkiksi metallia rappauksen ja puun välissä, mutta en ole löytänyt hyvää kiinnikettä/palkkikenkää, joka minimoi reikien määrän rappauksessa. Olen myös miettinyt muun materiaalin (muovilista jne.) käyttöä puun ja rappauksen välissä.
Tietääkö joku, kuinka pitäisi toimia, jotta välttyisin ongelmilta rappausjulkisivun kanssa?
Kiitollinen nopeista vastauksista, ajattelin aloittaa viikonloppuna..
Meidän on tarkoitus rakentaa terassikatto, ja haluaisin tietää, kuinka kannatinpalkki tulisi kiinnittää julkisivuun, jotta rappaus ei vahingoittuisi. Olen huolissani sekä itse kiinnityskohdassa mahdollisesti syntyvistä halkeamista (eli kun kiristetään ruuveja) että mahdollisista tulevaisuuden ongelmista (esim. kosteus), kun puuta kiinnitetään suoraan rappaukseen. Meidän rappaajamme sanoi, että on hyvä käyttää esimerkiksi metallia rappauksen ja puun välissä, mutta en ole löytänyt hyvää kiinnikettä/palkkikenkää, joka minimoi reikien määrän rappauksessa. Olen myös miettinyt muun materiaalin (muovilista jne.) käyttöä puun ja rappauksen välissä.
Tietääkö joku, kuinka pitäisi toimia, jotta välttyisin ongelmilta rappausjulkisivun kanssa?
Kiitollinen nopeista vastauksista, ajattelin aloittaa viikonloppuna..
Se on vanha talo (1938) puurakenteinen, joten rappauksen takana on puuta (muistaakseni melko paksua, 3-4 cm paksua), sitten vähän kaislaa ja kanaverkkoa välissä. En ole kovin huolissani siitä, että se pysyy kiinni, enemmän mietityttää, mitä tapahtuu rappaukselle, jonka teimme uudestaan viime syksynä.
Ah ok, ymmärrän huolesi, tuntuu siltä, että rappaus on melko herkkä sellaisessa julkisivussa. Valitettavasti minulla ei ole kokemusta rappauksesta puurakenteessa, joten en voi vastata kysymykseesi halkeamista. Kantavan palkin taakse olin niitannut bitumipaperin kosteussuojaksi.
Tässä sinulla oli hieman enemmän tietoa kuin toisessa ketjussasi samasta aiheesta!
Tällä seinärakenteella voisit käyttää etäputkia, jotka estävät rappauksen murskautumisen.
Tällä seinärakenteella voisit käyttää etäputkia, jotka estävät rappauksen murskautumisen.
Hei Anaitis, en nähnyt vastaustasi ennen kuin kiitin vinkistä syllpappista..
Voitko antaa vähän enemmän tietoa etäisyysputkista? mitä tyyppiä ja pituutta siinä tapauksessa, jotta säilyy hyvä kantavuus rakenteessa?
Voitko antaa vähän enemmän tietoa etäisyysputkista? mitä tyyppiä ja pituutta siinä tapauksessa, jotta säilyy hyvä kantavuus rakenteessa?
Etäputket asennetaan rappauksen läpi niin, että ne estävät sen murskaantumisen. Sovita halkaisija vastaamaan jotain markkinoilla olevaa reikäsahaa. Jyrsintään sitten reikäsahalla rappausta niin paljon, että putkenpätkät voidaan työntää rappaukseen. Putket pitävät sen jälkeen kiinnikkeesi tai puuosat erillään rappauksesta niin, että voit kiristää kunnolla ruuvilla murskaamatta rappausta. Putkien materiaali voi olla sinkittyä terästä, alumiinia, ruostumatonta terästä tai muovia.
OK, kiitos. Sain yhteyden erääseen kaveriin Beijeristä, joka suositteli suunnilleen samaa ratkaisua, mutta jos meillä tulisi ongelmia kantavuuden kanssa, voitaisiin todennäköisesti käyttää vain pahvia kantavan puun takana hänen mukaansa (eli ilman etäisyyksiä silloin).
Toinen kysymys; onko todella pakko käyttää painekyllästettyä puuta kattorakenteeseen? ymmärrän, jos sitä tarvitaan pylväisiin, mutta en oikein usko, että se olisi välttämätöntä kattotuoleihin jne., jotka ovat aivan muovilevyjen (katonpäällysteen) alla. Haluamme maalata valkoiseksi ja haluaisimme välttää odottamasta 2-3 vuotta maalaamisen kanssa.
Tietääkö kukaan mitä tässä on käytännössä?
Toinen kysymys; onko todella pakko käyttää painekyllästettyä puuta kattorakenteeseen? ymmärrän, jos sitä tarvitaan pylväisiin, mutta en oikein usko, että se olisi välttämätöntä kattotuoleihin jne., jotka ovat aivan muovilevyjen (katonpäällysteen) alla. Haluamme maalata valkoiseksi ja haluaisimme välttää odottamasta 2-3 vuotta maalaamisen kanssa.
Tietääkö kukaan mitä tässä on käytännössä?
Ei, olisin käyttänyt tavallista puutavaraa tähän ja maalannut kaikki sivut ennen asentamista (öljynnyt, pohjamaalannut ja strykinnut ensimmäisen kerran) ja tehnyt viimeisen maalauksen kun kaikki on asennettu. Maali ja syllpapp taustalla antavat täyden suojan. Jos aiot asentaa kanalplastin, täytyy (useimmissa tapauksissa) puutavara olla maalattu, jos se on muovia vasten, sillä muuten se voi värjäytyä.
Klikkaa tästä vastataksesi