Mietin ulkoseinää, onko olemassa taulukoita siitä, mitä lujuusluokkaa tulisi käyttää? Yleensä ulkoseinät (=kantavat) mitoitetaan eristykselle eikä lujuudelle, joten 45x145 tai suuremmalla luulisi, että se kestää (puhumme yksikerroksisesta talosta 7.8x13.2 metriä). Kuitenkin ei ehkä halua käyttää Byggmaxia vankanteilla. Lujuusluokiteltu puutavara (katsoin Hornbachilta) ei ole kovin kallistakaan. Pitäisikö valita C12?

/Anders
 
Ola78
Kaikki kantavat rakenteelliset osat taloissa, joita rakennamme työpaikallani, teemme K24-puutavarasta, vaikka epäilenkin, että se on liioiteltu yläkanttiin. K12 voi kyllä olla liian heikkoa, jos katsoo taulukkoa, joka löytyy täältä http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=788&contextPage=181, niin K14-laatuisella 145-palkilla ja lumivyöhyke 3:lla voi olla talo, joka on maksimissaan 11,1 metriä ja palkki kestää melkein 3,9 tonnia.
 
Kiitos!

Juuri mitä tarvitsin. Se on Varbergista itään, joten lumivyöhyke on 1.5. 45x145 kestää myös vyöhykkeen 2 taloni mittojen kanssa, joten C18 (helpompi löytää kuin C14 rakennusmarkkinoilta) on enemmän kuin riittävä.

/Anders
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.