Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
cubix: Se varmasti onnistuu ajaa cc 45 ja plyfa/osb+kipsilevy, jos ne eivät ole jo tulleet niin käyriksi, mihin niillä on taipumus.
saturnus: Olet oikeassa, väri tai folio tuskin kestää vettä tai kulutusta/raapimista vastaan, vaan tarvitaan aluprofiili, u-profiili, joita löytyy useimmissa kokoluokissa. Voidaan käyttää sopivan kokoista letkua, joka leikataan pituussuunnassa ja vedetään reunan päälle..., tai VP-putkea, joka myös leikataan pituussuunnassa...haha, nyt sait muutamia vinkkejä, tämä on nimittäin minun alaani,
eviljava: Kellarissa on usein kosteuden kulkeutumista, joten siellä tulisi ehdottomasti olla silikaattimaali (tai jokin muu diffuusiolle avoin maali). Miksi maali keittiössä on halkeillut, en tiedä? Olen kuitenkin maalannut sisätiloissa olevan tiilitakan lateksipohjaisella seinämaalilla (arkikielessä: muovimaali) ilman ongelmia. Se oli Beckersin seinämaali. En ole koskaan työskennellyt
andersmc: Silloin ymmärrän kysymyksen paremmin. Kun kirjoitit "kapa pärlsoontpanel", luulin, että tarkoitit tavallisten pärlspontade panelilautojen sahaamista lyhyemmäksi. Mutta jos sinun todellakin piti halkaista MDF-levy 55+5 cm kokoiseksi, pyörösaha ohjaimen kanssa on erinomainen. Mutta kuten sanottu, jos se on ainut paneeli, joka pitää halkaista ja sinun täytyy etsiä ohjaintasi, voi olla
EndZone: Kiitos Rip! Se on tarkka herrasmies, joka on piirtänyt ja rakentanut talon, se on aivan selvää, mutta tietämys vuonna 1981 ei ollut mitä se on nykyään. Kuten minä näen sen, talossa on kaksi kunnollista riskirakennetta, ja ne ovat nämä kaksi korotettua seinää, jotka haluaisin mielelläni purkaa ja tutkia sisäpuolelta. Olisi kummallista, jos siellä ei ole tapahtunut mitään.
ZNK: Revin pois kaiken, tarkista, että betonipinta on tasolla, niin että voi elää mahdollisesti pienempien kaltevuuksien kanssa, muuten tasoita se tasoitteella tai vastaavalla. Sitten pohjuste, kiinnityslaasti, laatat ja saumaus. Valmistajalla on varmasti hyvät ohjeet tähän. Älä unohda käsineitä saumaa tehdessä. Betonipinta, jotta ei rakenneta sisään sellaisia asioita, jotka voivat
rolandf68: Ehkä nyt on vähän myöhäistä kiittää, mutta olen ollut tiukassa tilanteessa. Tein yksinkertaisen mallin, jotta saisin kaiken päähäni. Kulmat ratkaisin samalla tavalla ja se meni hyvin.
silvin: Fredells rakennustavaratalo Sicklassa voi valmistaa listoja tilauksesta ja niillä on useita profiileja valittavaksi. Tarkista heiltä.
Matti_75: Voit avata pyöreän reiän. Se on vain kytkettävä ja ruuvattava ikkuna kiinni. Yleensä ruuvaan neljällä ruuvilla.
Dr Fozz: Hei, Bauhaus ei ole sitä varastossa ja kestää 1-2 viikkoa saada kotiin... Cellplast direkt ei myy yksityishenkilöille... Mitä haluan, on siis cellplast, jossa on alhainen lambda-arvo, mieluiten noin 0,031... Kellään vinkkejä mistä saisin sen? Haluaisin mieluiten valet golvia keskiviikkona tai torstaina, jotta voisin valaa kylpyhuoneen loppuun lauantaina...
it-snubben: Kaikki kipsilevyt, jotka ovat alkuperäisiä talossamme (-74), ovat 10 mm. Jos sama koskee myös teitä, niin seinän paksuus on silloin 26 mm (10+10+6) ja silloin 24 mm voisi toimia. Mutta eikö ole helpompaa vain poistaa ulompi kerros kipsiä ja vaihtaa se moderniin 12,5 mm:iin? Vaihtoehtoisesti poistaa molemmat kerrokset kipsiä ja vaihtaa ne osb+kipsiksi, jotta saadaan kiinnitys naulakolle ja
Snubben: Tarvitsen puolipyörölistan, eli puusta tehdyn puolipyörötangon, löytyykö valmiina ostettavaksi (Tukholman seudulla)? Tarvitsen 15 metriä ja halkaisijaltaan 10 mm, joten olisi mukavaa jos se olisi valmiina. Kiitollinen vastauksista! /T
pudde: hei, aloittelijakysymys. mutta olen asentamassa helmiponttipaneelia uuteen keittiöömme, ja mietin, miten oikeastaan menetellään, kun tullaan kulmaan? 90 asteen kulmassa toista seinää vasten tuntuu helpolta, siihenhän se vain leikataan niin, että se sopii. kuitenkin, miten tehdään hieno siirtymä alalaidassa, jos tarkoituksena on verhota esimerkiksi seinäkaappi? tällaisia mietin,
Kanallt: Hei! Olen äskettäin pystyttänyt puutalon. Olosuhteiden vuoksi, joita emme voineet hallita, on satanut vettä katon läpi ja näkyvissä oli vettä lastulevyissä, kattoparruissa ja sisäkatossa/ponttilaudoissa. Kosteusmittaus tehtiin, kun ulkona oli 7-8 miinusastetta. Tietääkö joku, millaisissa olosuhteissa tällainen mittaus antaa luotettavimman tuloksen? Tarkoitan, että se pitäisi
Larsa: Anteeksi, huomasin juuri, että kyseessä on puurunko... Pura, rakenna koko villasta -mökki ja myy rikkaille saksalaisille ;-) --- Olen täällä: http://maps.google.com/maps?ll=59.370471,18.134510
esox71: Kun revimme ylös lattiamme, tosin laminaatti lastulevyn päällä, oli alla lumppupaperi eikä siinä mielestäni ollut lainkaan hajua. Mahdollisesti "paperi"...
bjed0001: Meillä on vanha maakellari pihalla, malli maakupu kivikaarilla. Nyt kivikaari on luonnonkivestä ja se on vain muutama senttimetri korkea, joten en edes ymmärrä miten se pysyy pystyssä... Nyt on tilanne se, että maakellari on seissyt noin 100 vuotta ja sen pitäisi kestää vielä pitkään, mutta tuntuisivat paremmalta, jos joku asiantuntija katsoisi sitä... Joten mistä löytää joku,
bplumpen: Minerit on erittäin raskas ja vaikeatyöstöinen. Se tarjoaa myös passiivisemman palosuojan, mutta eristää sinänsä erittäin hyvin. On kuitenkin helpompaa käyttää ylimääräinen kerros kipsiä tai muita palolevyjä.
Garberg84: Joo, oletan niin, että minäkään en ole. Minulla ei ole suunnitelmia eristää ulkopuolelta, mutta jos joskus tulevaisuudessa päätän tehdä sen, onko mitään väliä sillä, että olen asettanut tuulensuojapaperin myös sisäpuolelle?
BiFuel: Haha, lahjanauhat ovat aika tyypillisiä talon edelliselle omistajalle. Tässä tapauksessa ne pitivät gullfiber-eristeen paikallaan. Olisittepa nähneet, millä hän lisäeristi ullakon :D
Alfred Jonsson: Alumiinilevy on yleensä se tavallinen, jota käytetään näissä tilanteissa. Kysy peltisepältä.
patrik-k: Tervehdys kaikille, ajattelin tiedustella, tietääkö kukaan tai onko joku käyttänyt aerogeelia eristykseen? Sen pitäisi kuulemma olla erittäin hyvät eristysominaisuudet (lambdarvo 0,014 W/mK). Onko jollain tietoa, mitä se maksaa? Lisätietoa löytyy täältä: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aerogel
Bråkis: Voin raportoida, että K-rauta Häggvikissa on käsittelemätöntä 70x70 noin 36 kr/lpm.
Tomas_P: Se tuntuu siltä, että se ratkaisu sopii parhaiten. Mene sillä eteenpäin. Kiitos paljon.
JPA666: Hei! Jos olisin sinä, katsoisin myös, miltä näyttää vaatekaappien takana... J P-A
Hubbe2: [citat] Iskunsyvyys on säädettävissä useimmissa laatukoneissa. Jos kompressorisi on liian huono, paine vaihtelee ja saat eri iskun syvyyksiä riippuen kuinka kauan sitten se nosti paineen. Mielellään sinulla tulisi olla 8-10 baarin kompressori säätimellä, jolloin voit pitää tasaisen paineen.
benox: Hei On aika laittaa kuntoon "leikkihuone" ja ajattelin rakentaa mediaseinän, johon voi laittaa putket kaiutinkaapeleille jne. Seinä, johon aion laittaa tämän, on ulkoseinä ja koostuu lastulevystä, muovista, eristyksestä/koolauksesta, lecaharkoista, ilmarako, tiili. Toimisiko se, jos ruuvaisin vaakasuoran 28x70 harvapaneelin lastulevyyn, vetäisin putket, ja sitten OSB/gyproc? Täytyykö
Suhagg: [citat] Ajatus on, että seinä talovalmistajalta näyttää tältä. Minun ajatukseni on lisätä 30 mm eristys tähän sähkönvetotilaan. Yksinkertainen lisäys, joka ei muuta tai kallista. Mutta ehkä ei ole hyvä toisilla tavoilla, että täällä olisi eristys, vai mitä mieltä olette? Ajattelen diffuusiosuojaa. [citat] Jos alkaisin muuttamaan tämän ehdotuksen mukaiseksi, epäilen, että
Johan Gunverth: [citat] Sinun täytyy valaa kunnollisilla M24 pitkällä pultilla. Vuokraa Cobra ja poraa uudet 35 mm reiät noin 30-40 cm syväksi ja valaa sitten kiinni laajenevalla betonilla. Hyviä kuvauksia löytyy esimerkiksi Formentasta. http://formenta.se/downloads/Formenta_Montering_5-12m_SV.pdf