Hei!
Kolme kuukautta sitten repäisin sisäseinästä pois palaneet raakapontit ja korvasin ne uusilla.

Nyt kun olin laittamassa kipsilevyä, huomasin, että JOKAINEN raakapontti on vääntynyt U-kirjaimen muotoon, jossa reunat ovat kiertyneet ulospäin. :(

Mitä tein väärin?

Puu on "17x95 Ändspont Furu/Gran" ja ostettu Beijerilta. Se näytti erinomaiselta, kun ostin sen.

Työnsin pontit yhteen ja naulasin "Gunnebo-naula sileä 2,0 x 50" noin 2 cm etäisyydelle reunoista.

Olisi hyvä tietää, mitä tein väärin, jotta en toistaisi sitä.

ystävällisin terveisin
Carl-Johan

Todennäköisesti ne olivat hieman kosteita ja nyt kun ne ovat sisällä ja kosteus on alhaisimmillaan, ne ovat kuivuneet nopeammin huoneen puolelta ja siten kutistuneet ja vääntyneet... niiden pitäisi suoristua kun ne ovat kuivuneet kauttaaltaan.

/ATW

... ne pitäisi oieta, kun ne ovat täysin kuivuneet.
Kuinka kauan siinä sitten menee? Oletan, että minun täytyy odottaa gyprocin kanssa?

Käytä vähintään 60x2,3 kuumasinkittyä naulaa Ne naulat jotka olet käyttänyt irtoavat jälleen, saavat vain otteen noin 30 mm

Mikael_L
Olen samaa mieltä elkludde kanssa, mielestäni myös naula vaikuttaa hieman liian heikolta ...
Oliko se lisäksi kiiltävä vai elförzinkad? Varmförzinkad pysyy huomattavasti paremmin.

tyhjä :(

Mitä minun pitäisi tehdä nyt sitten? Purkaa ja tehdä uudelleen ja tehdä oikein vai?

Vaihtoehdot

1) vedä 60 x2,3 kuumagalvanoitu naula lyhyiden viereen, kun se yleensä vetää ne ulos niin että ne voi poistaa
2) vedä 75x28 yksi jokaiselle laudalle reunassa, sitten se pitää seuraavan kiinni, mutta ne ovat melko jykeviä nauloja ja toisaalta pysyvät kiinni
3) ruuvaa ruuvi, esimerkiksi 55 mm terassiruuvi, samalla periaatteella kuin 75x28
Ruuvien haittapuoli on, että ne haluavat usein syödä itsensä puuhun ilman että vetävät itseään sisään kun siellä on jännite siellä

Mutta sääntö on vain 45 paksu...

Pitäisikö minun rauhoittua, kunnes toinen puoli on kuivunut, ja se ehkä suoristuu itsestään, kuten "ArneTW" vihjaa?

Silloin 75 naulat ovat sopivia, omasta puolestani en koskaan käyttäisi niitä 50 mm nauloja, mutta valinta on sinun.

Mikael_L
Naulapyssyyn on 50x2,8 mm nauloja, ne olisin ottanut. Mutta minullahan on jo naulapyssy. :cool:

Et tehnyt mitään väärää, se on raakapontti, jossa on vikaa. Jos olisit antanut niiden kuivua ennen kiinnittämistä, ne olisivat todennäköisesti vääntyneet ja olleet vaikeita kiinnittää. Jos saa tuoretta sahatavaraa, niin käy näin. Todennäköisesti laudat kuivuvat niin, että pontti irtoaa. Mielestäni sinun pitäisi valittaa. Olisin valinnut OSB:n, mutta raakapontin pitäisi myös toimia. Luulen, että voit antaa sen kuivua jonkin aikaa ja sitten kiinnittää kipsilevyn ilman muita toimenpiteitä.

Onko se ostettu puutavaralasta, niin se on yleensä kuivattua, mutta jonkin verran kosteutta on tietysti jäljellä. Kuten Fixar Krille huomauttaa, puutavara vääntyy kuivuessaan ja kutistuu, mutta 50x25 blankki ei pidä mitään. Ne vedetään ulos erittäin helposti.

Tulin ajatelleeksi, että on merkitystä, miten paneloinnin kääntää, ulkopuolen pitäisi olla sisäänpäin. Useimmissa tapauksissa se pullistuu keskeltä ulospäin, joten on tärkeää, että ne asennetaan aina samalla tavoin, koska panelointi on epäsymmetrinen.

Viimeksi muokattu:
men50x25 blank håller inte att skit
Jo, ymmärrän sen jälkikäteen... mutta spontin ei pitäisi kuitenkaan näyttää siltä kuin se näyttää.

utsidan skall vara inåt
Ydinsivu huoneeseen päin toisin sanoen, vai? En ajatellut sitä. Vain katsoin, että vaihdettu spontti sopii yhteen olemassa olevan kanssa, kun korjasin kahta palovaurioitunutta seinää. Yhdellä seinällä se on sisäänpäin ja toisella ulospäin, mutta ne ovat silti vääntyneet samalla tavalla. Mielenkiintoista on, että alkuperäinen spontti vuodelta 1946 on TÄYDELLINEN.

Ostin samalla kertoja tulevaa projektia varten, 75x45. Ne olivat suoria ja hienoja, kun ostin ne. Ne on säilytetty tasaisella alustalla sisätiloissa, mutta nyt ne näyttävät banaaneilta. Onko sama ongelma; että ne eivät olleet kuivuneet riittävästi?

En ymmärrä tätä puutavara-asiaa! Luulin, että Beijerilla on hyvää tavaraa! Miten tiedän, kun olen puutavaraliikkeessä, että se on kuivattu?

Olisin valinnut OSB sen sijaan
Mutta raakapontti on parempi (kun se on suora ja hieno) :)

Ei, jos se olisi ollut kuin Far-Farin aikaan, eli vanhoina hyvinä aikoina, kun raakalautaa otettiin ulkopuolisista laudoista, niin ne höylättiin vain siltä puolelta, joka ei ollut täysi reuna, sitten ne asetettiin ylös höylätty puoli sisäänpäin saadakseen ehjän ulkopinnan eli ydinpuoli ulospäin, joka oli höyläämätön, jos ne vääntyivät, ne tulivat kuperiksi, joten kiinnitettiin kipsi keskelle lautaa niin, että kipsi ei murtunut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.