2 664 lukukertaa ·
10 vastausta
3k lukukertaa
10 vastausta
Muovi vai ei?
Olen juuri purkanut makuuhuoneen vetääkseni uudet sähköt ja päästäkseni eroon pehmeistä tretex-levyistä. Huomasin sitten, että talo on käytännössä ilman eristystä, ja tämä on tietysti korjattava. Olin ajatellut asentaa 2 uutta seinää 45 mm nykyisten ulkoseinien sisäpuolelle ja eristää se kahdessa kerroksessa, sitten OSB+gyproc. Sisäseinät 45 mm eristystä + levyt. Kysymys kuuluu, pitäisikö käyttää muovia? Siinä tapauksessa ulkoseinissä ja katossa (kylmä ullakko) ja lattiaan päin (kellari)? Ennen oli paperi lautaseinässä, ehkä sen pitäisi olla niin taas?
Kuule mielelläni näkemyksiä ja vinkkejä kokemattomalle =)
Kuule mielelläni näkemyksiä ja vinkkejä kokemattomalle =)
No, en tiedä tarkkaan nimeä, se on puutalo, jossa on pystypaneeli vuodelta 47. Ei muovia aiemmin ja huonolla ilmanvaihdolla, ehkä se tekee enemmän haittaa kuin hyötyä?
Kuvassa näkyvän seinän suhteen, riittääkö, että eristetään seinä vieressä ja ikkunan yläpuolella (ei elementin takana)? Säästäisi paljon työtä, jos ei tarvitsisi siirtää sitä.
Kuvassa näkyvän seinän suhteen, riittääkö, että eristetään seinä vieressä ja ikkunan yläpuolella (ei elementin takana)? Säästäisi paljon työtä, jos ei tarvitsisi siirtää sitä.
Olisin luultavasti valinnut diffuusioavoimen höyrynsulkukalvon yhdessä hengittävän ekoeristeen kanssa (esim. Vital, Feelingwood tai selluvilla). Tämä johtuu siitä, että sinulla on todennäköisesti vaikeuksia jälkikäteen saada aikaan ilmatiivistä taloa muovilla. Muovi ei siinä tapauksessa täytä tarkoitustaan.
Tee juuri sama asia ja puusepät, joiden kanssa olen puhunut, suosittelivat käyttämään ns. diff.avointa höyrysulkua ja tavallista mineraalivillaeristystä. Sama katossa, mutta siellä vintille tulee ekovillaa.
Sen pitäisi sijaita sisäpuolella, eristyskerrosten välissä normaalisti. Sinun tapauksessasi en ole varma, koska höyrysulkua saa sijoittaa korkeintaan 1/3 eristepaksuudesta. Sinulle se siis sijoittuu 1/2 eristeeseen, mikä voi aiheuttaa ongelmia kondensaation kanssa...
Tässä on isoversin höyryjarru
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Isover Vario SE.pdf
Tässä on isoversin höyryjarru
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Isover Vario SE.pdf
Yrittäen tiivistää ja saada jonkinlaista käsitystä tästä kaikesta.
Pitäisikö minun laittaa pappia lautaiseen seinään? Siellä oli aiemmin pappia, ja nyt vetää sisään.
Pitäisikö sitten laittaa höyryjarru eristeen päälle koko huoneen vai vain lisäeristettyjen seinien osalta?
Kiitollinen vastauksista, tämä on kuin viidakko uudelle talonomistajalle.
Pitäisikö minun laittaa pappia lautaiseen seinään? Siellä oli aiemmin pappia, ja nyt vetää sisään.
Pitäisikö sitten laittaa höyryjarru eristeen päälle koko huoneen vai vain lisäeristettyjen seinien osalta?
Kiitollinen vastauksista, tämä on kuin viidakko uudelle talonomistajalle.
Jos nyt vetää sisään, se tarkoittaa luultavasti, ettei sinulla ole mitään tuulensuojaa ulkopuolella. Aiotko purkaa ulkopuolta ja eristää myös siellä? Jos et, laita ensin tuulensuoja sisäpuolelle, esimerkiksi tuulenpitävä kangas.
Joo, oletan niin, että minäkään en ole. Minulla ei ole suunnitelmia eristää ulkopuolelta, mutta jos joskus tulevaisuudessa päätän tehdä sen, onko mitään väliä sillä, että olen asettanut tuulensuojapaperin myös sisäpuolelle?
Klikkaa tästä vastataksesi