Olen putsannut pahimmat vauriot savupiipusta laastilla B, mutta se oli mielestäni hyvin työlästä, koska en ole tottunut laastiin.

Haluaisin saada savupiipun hieman yhtenäisemmän näköiseksi sekä korjata pienempiä naula/ruuvi-reikiä.

Onko olemassa jotakin muuta laastia tai kittiä, jota voisi käyttää ja joka olisi helpompi työstää?

Meillä on takka alakerrassa ja yläkerrassa korjailen savupiippua, joten se ei juuri lämpene siellä, missä työskentelen, tuskin havaittavasti lämpimämpi, kun poltan tulta alakerrassa.

Kipsilaasti.

• Tykkään
pfw
  • Laddar…
Löysin ohjeet osoitteesta http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/gipsputs.pdf

Tuntuu, että se on vähän monimutkaista primerin, kiskojen ym. kanssa, mutta ehkä se on tarpeen.

Eikö voi tasoittaa sitä kuten tavallista tasoitetta ja hioa sitten vai käytetäänkö kiskoja, jotta ei tarvitse hioa?

Kastellaan ensin vain niin riittää. Levitetään se kuten tasoite ja kun se on tarpeeksi kuivunut (ei kovaksi), niin hierotaan pintaa halutulla tavalla.

Ostetaanko valmis sekoitettu ämpäri vai säkki?

Säkissä.

Nyt se oli tehty, ja se oli paljon yksinkertaisempaa kuin toinen rappauslaasti, jota käytin ensimmäisellä kierroksella.

Nyt on kysymys, kun on kyse pinnan maalaamisesta, onko pakko pohjustaa vai onko kyse siitä, että maalia ei kuluisi niin paljon.
Ymmärtääkseni kannattaa käyttää silikaattimaalia, jota minulla on jo kotona.

• Tykkään
Lönn
  • Laddar…
Ei väliä... Valitse väri, jonka pidät kauneimpana. Silikaattiväri on diffuusiivinen, mutta tämä liittyy sisäpintaan ja siellä sinulla ei todennäköisesti ole niin paljon kosteutta, joka pitäisi kuljettaa edestakaisin.

Tavallinen lateksipohjainen seinämaali toimii siis yhtä hyvin juuri tähän tarkoitukseen. Jos valitset tämän maalin, sinun ei tarvitse pohjustaa.

Riippumatta värivalinnasta sinun tulisi odottaa siihen asti, kunnes rappaus on täysin kuivunut ennen kuin aloitat maalaamisen (mutta siitä olet varmasti tietoinen...).

Miksi luulin, että pitäisi käyttää silikaattimaalia, oli siksi, että minulla oli sitä kellarini rappausseinillä ja käytin tavallista seinämaalia keittiön savupiipun muuraukseen, kun sitä remontoi melkein 10 vuotta sitten, ja siellä maali on halkeillut ja pullistuu ulospäin halkeamista. Mistä se voisi johtua?

Voinko siis käyttää samaa tavallista maalia, jota minulla on seinillä? Purkissa ei lue mitään lateksista, mutta luulen, että se on muovipohjainen, joten se on varmaan sama asia, arvaan.

Kuinka kauan kipsirappauksen täytyy kuivua?

• Tykkään
Navid
  • Laddar…
Kellarissa on usein kosteuden kulkeutumista, joten siellä tulisi ehdottomasti olla silikaattimaali (tai jokin muu diffuusiolle avoin maali).

Miksi maali keittiössä on halkeillut, en tiedä? Olen kuitenkin maalannut sisätiloissa olevan tiilitakan lateksipohjaisella seinämaalilla (arkikielessä: muovimaali) ilman ongelmia. Se oli Beckersin seinämaali.

En ole koskaan työskennellyt kipsilaastin kanssa, mutta kun käytin Putsbruk C:tä kellarissa, kesti melkein kuukausi ennen kuin se oli täysin kuiva (tosin melko paksut kerrokset). Sen pitäisi lukea pakkauksessa, muuten voit varmasti soittaa valmistajalle ja tarkistaa (jos et saa vastausta keneltäkään muulta täältä foorumilta)?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.