Hei kaikille!

Uusi foorumilla jäsenenä, mutta olen pitkään ollut kaikkien mielenkiintoisten keskustelujen lukija täällä på byggahus.se. Nyt olen itse tuore talonomistaja ja kohtaan pienen ongelman. Talo on rakennettu 1980 ja on yksikerroksinen, sisustettu kellarilla. Talo sai tarkastushuomautuksen kellarin ulkoseinästä, jossa tapetti (lasikuitukangas) oli värjäytynyt ja kupruileva. Kosteusmittauksessa tämän seinän alaosa on kuiva ja hyvä, mutta seinän yläosassa, juuri maanpinnan alapuolella, seinä on hyvin kostea.

Tänään tartuin asiaan ja revin tapetin pois. Se oli varmasti juuri ja juuri ajoissa, koska tapetissa oli jo lievä homeen haju. Rapatus oli irronnut, missä kosteusvaurio oli selvä. Naputtelin pois niin paljon rappausta kuin pystyin, ja nyt seison tässä tietämättä oikein, mikä olisi seuraava askel. Minulla on Woods-kuivain käytössä huoneessa, koska oletan, että on hyvä kuivattaa seinä kunnolla.

Katso liitteenä olevat kuvat. Ongelma esiintyy siis vain yläreunassa, ja juuri maanpinnan alapuolella. Mitä tekisitte? Korjaisitteko rappauksen ja sitten maalaisitte silikaattimaalilla tai vastaavalla? Riittääkö se? Hengittääkö seinä silloin paremmin kuin nyt, kun lasikuitukangas oli edessä?

Odotan kiitollisena vastauksianne, terveisin eksynyt uusi talonomistaja :)

• Yläkerran kellarikerroksessa seinän yläosassa näkyy irronnutta rappausta ja mahdollinen kosteusvaurio, ikkunasta tulee hieman valoa huoneeseen.
  • Yläkerran kellariseinä, josta on poistettu tapetti, paljastaen irtoava rappaus ja kosteuden aiheuttamia vaurioita. Lattialla revittyä tapettia.
  • Kellariseinän yläosa talossa, jossa on poistettu vaurioitunut rappaus, paljastaen kosteuden aiheuttamia vaurioita ja ikkuna yläreunassa.
Olin ensin korjannut sen ja sitten levittänyt uuden rappauksen. Coloraman suosittelivat meille sokkelimaalia, ja se on toiminut hyvin jo vuoden ajan.

Pieni päivitys. Nyt myönnän tietämättömyyteni materiaalituntemuksesta :)

Se, mitä kutsuin edellisessä kuvassa putsiksi, on vain tavallista tasoitetta huomaan nyt. Olen nyt vetänyt alas kaikki tapetit koko seinältä. Jäljellä on tasoitetta joissakin kohdissa. Tämän takana on putsi.

Kysymykseni on nyt, voinko irrottaa loput tasoitteesta ja sitten maalata suoraan putsin päälle? Kun vedän kädellä putsin yli, siitä irtoaa paljon hiekkaa. Onko se sitä, miten putsi käyttäytyy? Voiko sen päälle maalata suoraan, vai pitäisikö minun toimia toisella tavalla?

Mielenkiintoista on, että itse putsi ei näytä erityisen vahingoittuneelta, mutta tapetti ja tasoite kyllä? Eikö myös putsin olisi pitänyt irrota?

Katso uusi kuva alla.

• Seinä, josta on poistettu tapetit, jäljellä paikoin tasoitetta, paljastaa alla olevan rappauksen; yläreunassa pieni vaakaikkuna.
Viimeksi muokattu:
Ensiksi sinun tulisi varmistaa, että ulkopuolinen kosteuden pääsy estetään. Kuvissasi on selvästi nähtävissä, että kosteus tulee maanpinnan läheisyydestä ja sitten leviää hieman alaspäin.

Anna sitten seinän kuivua kunnolla, mikä voi viedä erittäin kauan. Sen jälkeen voit maalata sen silikaattimaalilla, jos haluat.

Vain poistaa kaikki irtonainen ennen kuin putsar/maalaa!

Kiitos vastauksistanne! Nyt kun olen poistanut osan tasoitteesta, näen seinässä kohdan, jossa se on selvästi märkä. Se on hyvin lähellä maanpintaa, joten menin ulos katsomaan. Ulkopuolella on pihakiviä (munksten). Poistin muutamia kiviä. Näiden alla on kivituhkaa ja sen jälkeen matto, joka lienee sellainen, joka yleensä asetetaan ennen pihakivien asettamista? Tämän maton alla on hiekkaa. Aika märkää sellaista.

Onko hiekka kapillaarisesti estävä materiaali vai onko se suorastaan kelvoton seinää vasten? Mutta miksi se on ongelma vain aivan maanpinnan alla? Se tuntuu niin kummalliselta. Olen kaivanut hiekkaa sieltä, missä kosteinta, toivoen, että se kuivuisi nopeammin, mutta millä se täytetään sitten uudelleen?

Ei tunnu kovin tärkeältä kaivaa aivan salaojaan saakka, kun ongelma selvästi on maanpinnassa. Mutta mitä tapahtuu, jos poistan ongelman maanpinnassa, siirtyykö kosteus sitten alemmas seinällä? Kylläpä... kysymyksiä on paljon!

Voiko olla, että tuo kiveys ja sen alusrakenteet aiheuttavat ongelmia...se ainakin sopii yhteen kosteuden sijoituksen kanssa...

Viimeksi muokattu:
Miten on tilanne talon ulkopuolella? Ei mitään syöksytorvea lähistöllä, joka työntää vettä? Todennäköisesti vesi valuu helposti hiekkakerroksessa ja löytää tiensä betoniin. Seuraava kerros, jonka oletan olevan savea, ei päästä vettä läpi yhtä helposti ja siksi uskoisin, että jos vain saat pois "pintaveden", ongelma on ratkaistu.

Talo on erittäin hyvässä paikassa siinä mielessä, että talon ympärillä ei ole rinteitä, joista vesi voisi valua (ainakaan ei mitään mainittavia korkeusvaihteluita), mutta aivan lähimpänä taloa kivetyksen kohdalla on mahdollista, että kaltevuus ei ole riittävä. Ei niin, että sen voisi nähdä paljaalla silmällä, mutta se pitäisi tietysti tutkia.

Alastuloputket on yhdistetty hulevesiputkiin, eikä niissä näytä olevan suurempia ongelmia, koska silloin kosteus pitäisi olla enemmän keskittynyt niiden ympärille ja mahdollisesti myös syvemmällä tasolla.

Pitäisikö siis kenties poistaa hiekkakerros mielestäsi? Ja täyttää uudelleen singelillä? Voisiko se toimia? En tarvitse saada maan kivet takaisin paikoilleen, en muutenkaan pidä niitä niin kauniina.

Edit: On myös mainittava, että betoniseinän sisäpuolella havaitsemani märkä kohta on nyt kokonaan kadonnut sen jälkeen, kun kaivoin maata ulos siitä kohdasta, missä kohta oli, ja asetin sisään kuivaimen muutamaksi tunniksi. En tiedä, johtuuko se kuivaajasta vai kaivuutyöstä, mutta se tuntuu hyvältä joka tapauksessa.

Viimeksi muokattu:
Hei!

Jos olisin sinä, katsoisin myös, miltä näyttää vaatekaappien takana...

J P-A

• Tykkään
snj
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.