5 073 lukukertaa ·
6 vastausta
5k lukukertaa
6 vastausta
Eristämättömät seinät kellarissa, mutta silti lämmintä?
Olen juuri hankkinut yksikerroksisen omakotitalon, jonka kellari on sisustettu. Jokainen kerros on 110 neliömetriä. Talo on rakennettu vuonna 1981, ei sarjatuotantona, vaan edellisen omistajan itse suunnittelemana. Yritän nyt ymmärtää, miten talo toimii, koska harkitsen kellarin uudistamista.
Katso liitteenä oleva erittäin yksinkertainen piirustus kellarista. Siinä olen merkinnyt, mitkä seinät on eristetty ja missä on pattereita. Kuten näette, vain kaksi seinää on eristetty. Talon piirustuksen mukaan nämä seinät näyttävät tältä ulkoa alkaen sisään:
10 rappaus
250 kevytsora
50 mineraalivilla RW 331
45x45 koolauspuita
01 muovikalvo
13 kipsilevy
Muut talon seinät tuntuvat kummallisesti lämpimiltä, mikä tuntuu oudolta, koska ne ovat eristämättömiä? Mietin, että poistaisin eristetyt seinät ja vain rappaisin ne sen sijaan, mutta pitäen kuitenkin mukavan sisälämpötilan oleskelutilassa. Mitä mieltä olette tästä? Vai onko olemassa vaara merkittävästä kylmävedosta jollain tavalla? En vain ymmärrä, miten kellari voi tuntua niin lämpimältä, vaikka vain kaksi lyhyttä seinää on eristetty?
Lämmitys tapahtuu maalämmöllä ja vesipattereilla.
Ilmanvaihto on FTX-järjestelmä vuodelta 1981. (harvoin puhdistetut kanavat, mutta säännöllisesti suodatin vaihdettu).
Mainittakoon, että piirustuksessa kylmävarasto pidetään kylmänä seinässä olevan venttiilin kautta.
Betonilaatta näyttää tältä sisältä ulospäin:
150 betoni
50 maanlevy RW 389 (onko jollain lisätietoa tästä? Liian vähän eristystä voisi olla ajateltavissa)
200 sepeli (vähintään)
Minulla on varmasti lisää kysymyksiä tämän talon ja sen piirustusten suhteen. Toivottavasti jaksatte
Katso liitteenä oleva erittäin yksinkertainen piirustus kellarista. Siinä olen merkinnyt, mitkä seinät on eristetty ja missä on pattereita. Kuten näette, vain kaksi seinää on eristetty. Talon piirustuksen mukaan nämä seinät näyttävät tältä ulkoa alkaen sisään:
10 rappaus
250 kevytsora
50 mineraalivilla RW 331
45x45 koolauspuita
01 muovikalvo
13 kipsilevy
Muut talon seinät tuntuvat kummallisesti lämpimiltä, mikä tuntuu oudolta, koska ne ovat eristämättömiä? Mietin, että poistaisin eristetyt seinät ja vain rappaisin ne sen sijaan, mutta pitäen kuitenkin mukavan sisälämpötilan oleskelutilassa. Mitä mieltä olette tästä? Vai onko olemassa vaara merkittävästä kylmävedosta jollain tavalla? En vain ymmärrä, miten kellari voi tuntua niin lämpimältä, vaikka vain kaksi lyhyttä seinää on eristetty?
Lämmitys tapahtuu maalämmöllä ja vesipattereilla.
Ilmanvaihto on FTX-järjestelmä vuodelta 1981. (harvoin puhdistetut kanavat, mutta säännöllisesti suodatin vaihdettu).
Mainittakoon, että piirustuksessa kylmävarasto pidetään kylmänä seinässä olevan venttiilin kautta.
Betonilaatta näyttää tältä sisältä ulospäin:
150 betoni
50 maanlevy RW 389 (onko jollain lisätietoa tästä? Liian vähän eristystä voisi olla ajateltavissa)
200 sepeli (vähintään)
Minulla on varmasti lisää kysymyksiä tämän talon ja sen piirustusten suhteen. Toivottavasti jaksatte
Meillä ei ole lainkaan eristystä missään kellarin seinässä, mutta emme silti koe ongelmia lämmön ylläpitämisessä. Meillä on 2 asuinhuonetta, pesutupa, kylpyhuone, "salibandyhuone", varastoja lämmitettyinä pattereilla tai lattialämmityksellä. Et tule kokemaan vetämistä seinien läpi, jos poistat eristyksen. Luulen, että ikkunat ovat suurin syy energiahäviöön, eivät seinät.
Suuret kiitokset nopeasta ja informatiivisesta vastauksesta! Olenhan uusi talonomistaja, joten tietenkin olen epävarma monesta asiasta. Mutta miten pelkkä kevytsora voi kuitenkaan eristää niin hyvin? Vai "lämmittääkö vain harakoille" yksinkertaisesti, koska täytyy olla suurempi energiankulutus saavuttaakseen hyvän ilmaston kellarissa?
Mene ulos ja katso kuinka paljon lunta on vielä talon ulkopuolella. Jos sinulla ylipäätään on lunta. Pahin mitä olen nähnyt oli varmaan noin 1,5 metriä lumetonta nurmikolla, kun taas naapuritaloilla ei periaatteessa ollut mitään lumetonta. Se oli kyllä hieman epätavallisen lämmintä siinä talossa.
Voisi luulla, että kevytsoraharkot seinät eristävät kohtuullisesti itsessään. Ehkä sinulla on onni, että ulkopuoli on myös hyvin salaojitettu ja täytetään hyvällä materiaalilla, sen pitäisi myös auttaa. Eristys kellaritilassa ei ole erityisen paksu, vain 50mm, joten se ei todennäköisesti tee suurta eroa.
Jos kellarisi on kuivaa lajia, mikä sinänsä on harvinaista, sinun ei ehkä tarvitse poistaa eristystä. Mutta oletan, että olet huolissasi piilohomeesta. Siinä tapauksessa katsoisin myös neulahuopamaton alle, koska sillä on kai tiivis kuminen alapinta, ja höyrypaine (nouseva kosteus maasta alapuolelta) ei yleensä ole niin pieni... Mutta sinulla saattaa olla harvinaisen kuiva kellari, ja siinä tapauksessa vain onnittelut
Jos kellarisi on kuivaa lajia, mikä sinänsä on harvinaista, sinun ei ehkä tarvitse poistaa eristystä. Mutta oletan, että olet huolissasi piilohomeesta. Siinä tapauksessa katsoisin myös neulahuopamaton alle, koska sillä on kai tiivis kuminen alapinta, ja höyrypaine (nouseva kosteus maasta alapuolelta) ei yleensä ole niin pieni... Mutta sinulla saattaa olla harvinaisen kuiva kellari, ja siinä tapauksessa vain onnittelut
Kiitos Rip! Se on tarkka herrasmies, joka on piirtänyt ja rakentanut talon, se on aivan selvää, mutta tietämys vuonna 1981 ei ollut mitä se on nykyään. Kuten minä näen sen, talossa on kaksi kunnollista riskirakennetta, ja ne ovat nämä kaksi korotettua seinää, jotka haluaisin mielelläni purkaa ja tutkia sisäpuolelta. Olisi kummallista, jos siellä ei ole tapahtunut mitään. Nukkamatto on ollut vuodesta 1981, eikö silloin olisi jo pitänyt huomata jotain? Haju, home tai jotain?
Että juuri minulla olisi epätavallisen kuiva kellari kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Olisin ikionnellinen, jos osoittautuu olevan niin
Että juuri minulla olisi epätavallisen kuiva kellari kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Olisin ikionnellinen, jos osoittautuu olevan niin
Klikkaa tästä vastataksesi