Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Hiltimannen: 1/ Korkeammat ovat hyviä, jos esimerkiksi aiot tasoittaa lattiaa tai muuten tarvitset hieman korkeamman rakennuskorkeuden (esim. kun aiot soklata). 2 & 3/ Jos haluat saavuttaa mahdollisimman hyvän äänieristyksen, jätä kipsi/OSB 5 mm ja tiivistä esimerkiksi Sikakryl_s tai vastaavalla akustisella tiivisteellä, joka ei halkeile. 4. / Se tulee kestämään. Kuitenkin olisin jättänyt OSB:n
gluecifer: [citat] Ok! Kuulostaa siis hyväksyttävältä ratkaisulta, jos mökki on seissyt niin kauan, niin kait terassi kestää sekin. Kiitos vastauksesta :)
cecar33: Tämä onkin kätketty virhe, joten mene talon myyjän luo ja vaadi, että se korjataan ammattimaisella ja asianmukaisella tavalla.
LinusW: [citat] Laitoin kyselyn muutamille, jotka tekevät tätä täällä Västeråsissa. He halusivat 1500kr/ovi... sillä hinnalla tuntuu, että mieluummin vietän muutaman viikonlopun itse autotallissa ja teen sen.
Darth Peter: Karkea valurauta ei menetä lämpöä yhtä nopeasti kuin ohut ritilä. Se on ilmeisesti hyvä asia, kun asetetaan paksu lihapala. Ainakin erään tv-kokin mukaan... :)
phl: Olen rakentamassa uutta savupiippua ja ajatuksena on, että se saa saman pintakäsittelyn kuin vanha savupiippu (ja muu talo). Talo on maalattu valkoisella sementtimaalilla 45 vuotta sitten. Kuitenkin tiili on rapattu jollakin, mitä luulen olevan sementtiä ennen maalaamista. Rapatus kerros on noin kaksi millimetriä tiilen päällä. Talorakentamisen rakennuskuvauksessa sanotaan, että
KnockOnWood: [citat] Kuulostaa hyvältä rakenteelta. Helppo purkaa tarvittaessa, kun ei ole kittiä tai muita liimatiivisteitä. PS Lähellä moottoritietä tai rautatietä ;)
AskeHolst: Kuten sanottu, pidä tarkasti silmällä kattoa. Poistimme ei-kantavan seinän ja silloin katto laski 3 cm. Me asetimme tunkit ja laitoimme palkin.
cecar33: Kun on kyse nostamisesta, vaihtoehto 2 on se, joka pätee. Mutta se, voiko alaspäin taipumisen oikaista, on todennäköisesti kyseenalaista, sillä se on todennäköisesti syntynyt useiden vuosien aikana eikä sitä luultavasti voi taivuttaa takaisin, mutta prosessin voi ehkä saada loppumaan, jotta tilanne ei pahene.
öringen: Ikävää, että ikkunasi olivat vaurioituneet. Muistan että myrskykoukut ikkunoissani oli kiinnitetty ulkopuolelle kuminauhoilla, joten ne eivät olleet kontaktissa ikkunaan... Pidä puoliasi, on heidän asiansa todistaa, että sinä olet vahingoittanut ikkunoita... [citat]
Adan: Kiitos vinkeistä! OSB kuulostaa järkevältä. Ajattelin pitää sähköt pintavedoissa, sillä samat muovilistat ovat koko huoneessa, joten siirrän vain eteenpäin 'minun' seinälleni. Ei tule sähköpistorasiaa tv:n taakse, vaan reikä kaapeleiden läpivientiä varten putkessa, ja 2 pienempää putkea kaiuttimille, niin että kaikki menee ulos keskeltä alhaalta huonekalun piilossa. : ) Ainoa
AXS: Mitä laattoja ja muotoja? Teen joskus tällaista, lähetä PM jos asut sthlm ja haluat apua.
ericl: No, koko ongelma puulattian kanssa täytyy olla siinä, että kun se asennetaan, sen on oltava paikallaan olevan puun keskimääräisessä kosteusprosentissa. Mikä tämä on, voi vain arvailla. Lattia tulee makaamaan torpassa, jossa sisälämpötila vaihtelee jaksoittain riippuen siitä, milloin sitä käytetään. Kun tutkin puulattioitani pysyvässä talossani, näen, että
anders07: Ah, kakelhörnan Brommassa sijaitsee matkalla töihin (ja minulla on myös sieltä koekappaleita, jotka täytyy palauttaa)... niin sopivasti... :) Kiitos avusta! Yst. terv., Anders
Helioz: Tavallinen polyuretaanipuuliima toimii. Myös kiinnityslima (PL400, Maxibond, SuperFix) toimii hyvin tähän, jos haluaa joustavampaa liimaa.
anders07: On olemassa hienosilmäistä metalliverkkoa rullalla (20 cm leveä), jota olen käyttänyt. Leikkaa sopivan kokoinen pala ja kiinnitä raon päälle tai työnnä se taitettuna rakoihin veitsellä. //Anders
Helioz: Hio puhtaaksi (levyjen pitäisi silloin saada sama väri) ja levitä kaksi kerrosta Osmos Hårdvahaa. Sen vaikeampaa sen ei tarvitse olla niin kauan kuin pöytä on massiivista teakpuuta.
addee: Putsattu koko entinen tiilitalo ja maalattu urakointina. He käyttivät puulistoja suoristuslistoina, jotka he noin 6 kuukauden kuluttua poistivat ja paikkaus näyttää nyt kamalalta. [bild] Joka metri näkyy rantuja, päädyistä olen jo huomauttanut päivänvalossa, mutta tänään näin sen valaistuksessa, koska se ei toiminut ja pitkät sivut näyttävät kamalilta. Kuvassa ei näy totuus,
eviljava: Narina on puu, joka hankaa puuta vasten, joten jos voit välttää kaiken "hankauksen", pääset eroon myös narinasta. Sinun tapauksessasi jättäisin muutaman millimetrin listan ja seinän väliin, vetäisin vähän lateksia ja maalaisin sitten. Voit myös kokeilla ostaa muovilistoja (löytyy rakennustavarataloista). Ne näyttävät puulta ja veikkaan, että niillä ei ole yhtä suurta
The Tor: [citat] Det brukar stå i produktbladet. Finja kalkbruk fin = 3-5 mm. Weber kalkbruk fin 2-3 mm. [citat] Det skall du inte behöva göra. Däremot kan det vara bra att förvattna.
obiwankenobi: Sääntö, sääntö seinällä siellä... Niclas, oletetaan että tarkoitat joustinpohjaa kun kirjoitat sängynrunko? Voisin kuvitella, että pitkäsivu voi joustaa hieman kuten joustinpohja on suunniteltu ja että silloin voi syntyä vetokuormia kuten sanot. Mutta oleta, että kiinnitetään vain sänky normaalien ripustuspisteiden kohdalle, eli sinne missä jalat tavallisesti kiinnitetään?
Enk Projektet: No... en ymmärrä, miltä se näyttää, jos ei ole jäykisteitä pitämään seiniä paikoillaan.... Kuvia??
yossy: Yep, olet oikeassa, Verktygsgurun. Aion etsiä seppiä ja teräspajoja. Jos sinulla on vinkkejä jostain hyvästä, kerro :-)
zingo: Joo... itse asiassa... tai kutsu sitä "stående", sitten? Olen nähnyt sekä "lodrätt" että "stående" rakennuskuvauksissa netissä.
Hiltimannen: Tarkennus: Puolet seinästä (ympyröity osa) on sisäseinä ja toinen puoli on ulkoseinä.
Macarus: Ei tietenkään ole haittaa vaihtaa, mutta niin kauan kuin puutavaralla ei ole mitään kantavaa rakenteellista tehtävää ja tiedät, että se pysyy kuivana jatkossa, en näe suuria riskejä sen säilyttämisessä. On totta, että tuholaiset pitävät lahosta puusta, mutta sen täytyy myös kostua, jotta ne tulisivat. Jos se on suojassa, ongelma on siis pieni.
Amatörbyggaren: Onko mahdollista, että kysymys koskee sisäovea ulko-oven/pariovien yhteydessä? Ennenhän ulko-ovella oli kaksi ovea.