Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Sotar: Hei taas! Sekoilin putsausnumeroiden kanssa, he ovat käyttäneet ainoastaan Webber bruk 133, he jättivät jälkeensä putsgrund 103
shadowfire: Taidan ottaa kuvan lähempää kameralla, mutta löysin vanhan kiinteistönvälittäjän kuvan täältä, kun ostin talon. Tässä voi nähdä vähän sisäänkäyntiosaa. Ajatuksena on rakentaa hieman suurempi puuterassi talon päädyn vasemmalle puolelle (talon takasuuntaan päin) ja antaa sen kohdata sisäänkäynti. Portaat koostuvat tällä hetkellä 4 askeleesta ja suuremmasta kivilaattasta
kinshasa: Kiitos Mathias, kyllä, olen itsekin harkinnut sellaista tai vastaavaa ratkaisua - mutta se tuntuu todellakin liioittelulta...... Terveisin Jörgen
MagicFingers: Kvibergin markkinat Göteborgissa myyvät muovia rullasta..., eri paksuuksia..., hinnat alkaen 35:-/metri (ohuin) aina 80:-/metri, jos muistan oikein...
irisdotter: Anteeksi, en muuraisi koko osuutta uudelleen.. Säästän aukon siihen, mihin uusi kamin ska asentaa.. joten koko aukkoa ei muurata uudelleen.
Horrocks: Poistin rappauksen osasta tiiliseinää vanhassa asunnossani. Käytin vain vasaraa ja talttaa. Sujui melko sujuvasti, mutta vei aikaa - ehdin noin 1 neliömetrin 3 tunnissa. Rappaus oli 1-2 cm paksu, joten roskaa tuli jonkin verran, mutta vähemmän kuin odotin. Poistaakseni viimeiset rappauksen jäänteet käytin teräsharjaa (ensin käytin pyörivää harjaa porakoneelle, mutta se pölysi
senfunkis: Se istuu kuten aiemmin mainittiin usein levyjä katossa, MUTTA useimmissa tapauksissa käytetään levyjä, joissa on jonkinlainen pontti, kun asennetaan runkoon puutaloissa. Silloin levyt voivat liikkua ilman että saumat halkeavat, mikä tapahtuisi jos levyt asetettaisiin reuna-reunaa vasten.
andersmc: Se riippuu siitä, millainen paneeli sinulla on. Kokeilin sitä eräänlaisen paneelin kanssa, joka oli hyvin paperin kaltainen, mutta silloin hakasin meni suoraan materiaalin läpi. Joten se ei toiminut lainkaan. Mutta jos paneelissa on kestävämpää materiaalia, sen pitäisi toimia. Luultavasti olet saanut mukana ohjeen, jossa lukee, mitkä kiinnitysmenetelmät ovat hyväksyttyjä.
Lane: riittääkö 1 cm cellplast eristämään ulkoseinän? Kuulostaa erittäin vähäiseltä.
Matte_Nörden: Hei kaikki asiantuntijat! Minulla on 1 1/2 kerroksinen talo vuodelta 1901. Yläkerta sisustettiin 70-luvun lopulla. Nyt puran koko kerroksen alas palkkeihin asti ja ajattelin tehdä sen kunnolla. Nykyinen ullakkopalkisto (yläkerran lattia) koostuu 170*150 palkeista, joiden väli on noin 1170, kokonaisjännitteellä 8,5 m, ja tukiseinällä, joka jakaa kahteen osaan vapaasti ulottuvilla mitoilla
PCLarsson: Ajoin Bostikilla ja ostin oikeasta lattiapajasta. Jarlaplanin kundit saattavat pystyä auttamaan sinua... Hanki myös kunnon taistelija, jolla on terästapit hampaissa. Kuluvat tasaisesti ajan myötä...
sepani: Suuret kiitokset vinkeistä, eli on tärkeää, että salaojitus toimii. Tähän mennessä ei näytä olevan mitään ongelmia.
sepani: Hei, kellari purettu. Käy ilmi, että kaikki seinät (myös väliseinät) ovat siporexia. Hyvä, ajattelen. Ajatus on nyt "verkottaa" ja rapata kaikki seinät. Kaikki aiempi koolaus ja eristys on purettu. Kellari on rutikuiva. En voi haistaa mitään "huonoa" lainkaan, mutta vaimo sanoo kuitenkin, että on jokin haju (ei hometta kuitenkaan). Voiko todella olla niin, että siporex on imeytynyt
jnel: No. Sisäkatto on tehty levystä (masonit). Oletan, että sinne on asetettu lattoja saumapellin ja masonitin väliin. (Aion ryömiä ylös ja katsoa tarkemmin huomenna illalla) Juuri se, että sisäkatto ei ole raakalautaa (mikä katsastusmiehestä tuntui täysin luonnolliselta), saa minut epävarmaksi siitä, mikä on oikea menettelytapa ja mitä minun pitäisi yrittää saavuttaa nyt, kun
Larsa: Tässä sinulle laskentaohjelma liimapuulle ja Kerto http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
Bjudko: Ok ehkä onnistun saamaan kuivattuja reglar juuri nyt, mutta kai minun täytyy sahata ja liimata ne. Käytänkö ainoastaan tavallista puuliimaa? Pitäisikö minun käyttää myös puutappeja? Kuinka kauan niiden pitäisi olla puristettuina toisiaan vasten, kunnes ne kuivuvat? Haluaisin mieluiten kiinnittää vain lattiaan ja yhteen seinään, kuten minun erittäin hienossa kuvassani alla, jossa
prototypen: Galvanoitu pelti kestää hyvin. Keittiön ikkunan ulkopuolella näen katon, joka on ollut siinä 45 vuotta. Vuoden 79 talon katto sen sijaan muovitetun peltiensä kanssa on alkamassa hilseillä. Tänä päivänä sinkkinen ulkonäkö on kai "retroa". Protte
seniorkonsult: Se on puuvillalevy, hyvin yleinen esimerkiksi 50-luvun taloissa eristeenä kellarissa. Kiinnitykseen voi esimerkiksi kiinnittää koolauksia (kellarissa esimerkiksi metallista) pidemmillä kiinnitysvälineillä, jotka ulottuvat puuvillan läpi takana olevaan seinään, joka voi olla vaikkapa betoniharkkoa tms. Näihin koolauksiin voidaan asentaa epäorgaaninen levy. Voit porata pitkiä ankkureita
Andreas75: Hei. Mittasin vähän halpabudjetti Claes Ohlsson -sääasemallani. Sain pilvisenä päivänä seuraavat tulokset: Yläkerta: ~20 astetta, 52-56% ilmankosteus Alakerta: ~20 astetta, 57-63% ilmankosteus Mittaamani huoneet olivat suoraan toistensa yläpuolella. (Katso liitteenä oleva kuva) Onko tämä normaali ilmankosteus? Ovatko nämä normaalit erot ylä- ja alakerran välillä? Voiko olettaa
Henrietta70: Se oli juuri niin kuin minäkin näin sen "sisäisellä silmälläni" - mutta ne verkot, jotka olin nähnyt, oli asetettu vaakasuoraan - joten olin hieman mietteliäs. Ehkä sillä ei ole niin suurta merkitystä oikeastaan - mutta, mutta =O) Joo - "bublor"... ehkä siksi nykyinen verkko aaltoilee kuin myrskyinen meri! Verkon alla on 1 mm rappausta ja joskus 30 päällä, ja seuraavassa paikassa
motives: Saako uuden talon oston yhteydessä rakennuspiirustuksia? Usein kiroan, ettei vanhassa talossani ole piirustuksia ja suunnitelmia rakenteista, sähköjohdotuksista jne., ja olen aina ajatellut, että uuden talon rakentamisessa tämä ongelma vältetään. Tosin ei ehkä sellaiset piirustukset mene yksityiskohtiin, kuten ulkoseinän rakenne, mutta se olisi kyllä kätevää :)
Torpalainen: Riippuen kunnasta, jotkin piirustukset voivat olla kunnan rakennuslautakunnassa. /Torpalainen
Tor H: Etsin hyvää halpaa huopaa leikkimökin katolle. Löydän vain kaksikerroksisia ratkaisuja. Eikö ole olemassa yksikerroksista huopaa, joka kelpaisi? Voiko ehkä laittaa pelkästään pintahuovan vai alkaako se vuotaa? Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus
phl: Kiitos, sen olen lukenut. Erittäin hyvä kuvaus, se on pohjana tulevalle valetukselleni.
Gabbe1: Kannatan samaa rakennetta kuin Mikael_L, eli sijoitetaan vaakasuora runko (ja eristys) rungon ulkopuolelle. Itse käytän 70x45 makaavasti pystysuorien (170x45) reglarna ulkopuolella. Makaava runkorakenne auttaa myös ongelmassa, jossa julkisivunaulat menevät tuulensuojan läpi, sillä ei ole väliä, kun kangas on puristettuna reglarna ja naulauslävet välissä. 45x45 tai 70x45 on enimmäkseen
pelpet: Olin tehnyt sen huomattavasti helpommin, silikaattimaali seinään ja neulahuopa suoraan betoniin. Tietenkin huoneeseen tulee silloin erilainen tunnelma.
KumlaEkeby: Haluan vain sanoa, että siitä mainostettiin. Hauska oli, että kun he kysyivät, voisinko tuoda mukanani raakaponttia, huomasin, että raakapontissa luki 20x95. Joten Byggmax raakapontti, joka on merkitty 22x95, on itse asiassa 20x95. Lopulta he tulivat hakemaan raakaponntin. Sain rahat takaisin ja 200:- takaisin kuljetuksesta.
huggan: En usko, että tarvitset lämpöä juuri valettuun kantaan. Ja jos purat sen, niin lämpö on sitten siellä.