Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
niklasaldergard: Hei, olen pohtinut meidän toista savupiippua. Onko ok poistaa se osa, joka on muurattu kulmassa itse savupiippuun nähden? Meidän talo on rakennettu noin vuonna 1910 ja aiomme remontoida keittiön. Jotta saamme suunnitelman toteutettua, olisi hyvä poistaa koko tai osa muurista, joka on kulmassa itse savupiippuun nähden. Tämä osa näyttää ulottuvan välipohjaan asti mutta ei sen ylemmäs.
mlkjhr: Sinulla on kesämökki, joten luultavasti se ei ole rakennettu laatalle vaan ryömintä/plinttiperustukselle, kun taas takan jalusta seisoo maassa itsenäisesti. Nämä kaksi osaa liikkuvat toisistaan riippumatta, ja silloin voi käydä niin. Voit kyllä hakata pois kaiken, mikä on liian korkealla, ja tehdä uuden pinnan, mutta ongelma voi palata, ja siihen sinun on varauduttava.
JOW: Joo, se meni niin, spånskiveskruv ovat taloudellisia. Olen tehnyt kaksi huonetta nyt.
Nissepisse: En oikein lukenut ensimmäisellä kerralla huomasin :o luulin, että siellä on lattia, missä levyt makaavat... Joka tapauksessa pitäisi pystyä kiinnittämään kattotuolit kunnolla ulos asti ja täydentää niitä mahdollisesti ylimpien palkkien kanssa, jos niitä ei jo ole. On vaikea sanoa, riittääkö se, ota yhteyttä rakennesuunnittelijaan, kuten on mainittu yllä, on varmaankin parasta.
corre: Millainen lattia sinulla on? Koolaanko palkisto vai valettu? Pitäisikö sen seisoa nurkassa vai keskellä? Kellari? Onko suoraan alla seinä ehkä? Voit asettaa kaapin suuremmalle levylle tai kahdelle koolaukselle, niin että paino jakautuu kahdelle lattian koolaukselle, jos se on puulattia.
mattetvilling: Hyvin tehty! En pidä vass-med-putsista, onneksi minulla ei ole sellaista itselläni, mutta olen auttanut vähän ystäviä, joilla sitä on ollut seinillä. Eräällä tyttöystävällä oli hylly tällä materiaalilla keittiössä ja kaikki hieno posliini päällä, eräänä päivänä hyllyä ei enää ollut seinällä, koska pienet kiinnikkeet olivat pettäneet. Toisella ystävällä oli
anaitis: Todennäköisesti vanha rappaus on jonkinlainen kalkkirappaus. Silloin on sopivaa käyttää vastaavan tyyppistä, mahdollisesti hieman sementtiä sekoitettuna. Eli rappaus E tai D (sementillä).
kamy: Minulla on samanlainen. Siinä on tavallinen pistoke.
anaitis: Arvaus voisi olla, että ne on tarkoitettu pitämään seinä paikoillaan eli ottamaan vastaan maan painetta ulkopuolelta.
largab: Näin aion tehdä pesutuvassani myöhemmin. Siellä on nyt ollut tiivis muovimatto 40 vuoden ajan. Se on toiminut. Joten tiivis eps tulee myös toimimaan. sent from my fån
elmont: Laita kipsiä OSB:n päälle, niin saat hyvän seinän ja helposti työstettävän pintakerroksen.
cederbusch: Ok. Ehkä pitää ottaa mukaan liikkeeseen ja tarkistaa, että kierteet ym. täsmäävät.
Nimajneb: Voit googlailla ympäriinsä chromella puolalaisilla sivuilla ja tarkistaa hintoja.
Helioz: Nyt on vaikea arvioida pelkästään kuvan perusteella, mutta mielestäni sinun ei pitäisi rakentaa portaita nykyisen betonin päälle, koska se tulee jatkossakin rapautumaan. Poista ainakin kaksi ensimmäistä askelmaa, koska ne ovat alttiimpia.
Blindnit: Kiertämällä irti sisärengas vähintään yhden gipsskiva, niin siitä ei luultavasti tule ongelmia.
Happier35f: Olemme saaneet vesivahingon ja yhdessä huoneessa kosteus on noussut noin 15 cm ulkoseinän sisäpuolelle. Meidän pitäisi varmaan poistaa ne osat, jotka ovat olleet kosketuksissa veden kanssa, mutta seinä on tehty jostain vahvasta vettä hylkivästä levystä, joka on naulattu kiinni. Miten sen saa purettua rikkomatta eristystä ja muita seinän sisällä olevia asioita? Talo on Eksjöhus ja
Matti_75: Hilti Hit HY-70 ja M12 kierrevarsi porattu 150mm kevytbetoniin. Helpoin tapa on yleensä ensin kiinnittää palkki tällä tavalla ja sitten kiinnittää palkkikengät palkkiin.
shadowfire: Olen erittäin vastahakoinen kaikille ratkaisuille, jotka puhuvat ilmanvaihdosta kellariin, erityisesti kesäaikaan. Jos asetat kosteusmittarin kellariin, ymmärrät miksi, kun avaat ikkunan tai kellarin ulko-oven tavallisena kesäpäivänä keskellä päivää ja päästät lämpimämpää ulkoilmaa alas kylmään kellariin. Sitten suljet oven ja katsot, mitä tapahtuu kosteusmittarissa. Lämmin
Carl_Elvis: [citat] Haha! Oletpa ainakin hauska. :D Hmm... uusi tapa perustella TV-pelin osto vaimolle: "-Rakas, se on siksi, että lapset lihavoituisivat eivätkä loukkaisi itseään portaissa..."
Helioz: Kyllä se on loistavaa. Slamaa yhtenä päivänä ja verkota ja aloita puhdistus seuraavana päivänä, jos sinulla on mahdollisuus. Jos antaa rödgrunden kuivua liian kauan, se voi olla vaikea puhdistaa.
Svae: Palaan tuloksiin: Lopulta kiinnitin koolaukset kattoon/seinään paksuilla ruuveilla ja sitten ankkuroin makuuasennossa olevat koolaukset "jännityksellä" pystysuorien koolausten kautta. Nyt on kulunut noin 1,5 vuotta ja se on toiminut erittäin hyvin. Luultavasti OSB+gyprok-kerroksen paino toisella puolella ja paksumpi raakalauta toisella puolella ovat auttaneet pitämään seinän paikallaan.
Lilienberg: Hei! Rakennuspiirustuksessani on seuraava kuvaus siitä, kuinka portaat ja terassi ulko-oven edessä tulee tiivistää. [bild] Minulle, rakentajalleni ja rakennusmarkkinoilleni nämä materiaalit ovat täyttä hepreaa. YAP2200 voin saada, mutta alinta materiaalia, KOAP2500, en löydä mistään. Onko kenelläkään ehdotuksia vaihtoehdoksi? Mitä tarkoittaa viivaliimaus ja kokoliimaus? En löydä
vojma: Täältä löytyy kauppa, jolla näyttää olevan hyvin täytetty varasto: http://bonnet.se/byggskivor-och-plywood/snickeriplywood.html
Robert 75: [citat] Totta se on. Samalla huomioin, että kirvesmiehillä menee merkittävästi nopeammin asentaa liimapalkit koko talon rungolle nosturin avulla kuin kantaa/leikata/kiinnittää kasa 45x220. Se ei kata koko hintaeroa, mutta saa, kuten sanot, korkeamman mukavuuden.
BiFuel: Kyllä, se tulee todennäköisesti olemaan niin. Olen keskustellut myös konstruktion kanssa ja sain positiivista palautetta ideasta.