Aion vetää vesi- ja viemäriputket autotallin pesupöydälle talon kellarista, joka sijaitsee seinä seinää vasten.
Eilen, kun purin lastulevyjä, huomasin, että seinät on eristetty kivivillalla, joka on suoraan talon julkisivua vasten. Ongelma on, että talon ja autotallin lattian/sokkeli välillä on ehkä 3 cm rako, josta hiiret näyttävät tulleen esiin ja mellastaneet eristeessä koko seinän pituudelta. Eristelautojen eli ruoteiden pinnoilla oli märkää hiirien virtsasta ja paljon jätöksiä.

Miten ratkaisen tämän? Yksi ajatus on, että jos poistan eristyksen, niin hiirillä ei ole mitään mihin piiloutua, joten ne eivät ainakaan pääse enää ylemmäksi seinässä. Eihän talon julkisivun (rapattu kevytbetonitalo) tarvitse olla eristetty? Raon, josta ne tulevat hussokkelin ja autotallin lattiasokkelin väliltä, voisi ehkä täyttää polyuretaanivaahdolla ja tiivistää lisäämällä ylimääräisen laudan, joka tulee autotallin sokkelin päälle ja tiiviisti taloa vasten?

Hiiret ovat viekkaita.
On tärkeää täyttää jollakin, jota ei voi nakertaa. Uretaani, luulen, on nakertamiskelpoinen.

Olen yrittänyt muurata sen umpeen hienobetonilla tai vastaavalla.
Vaihtoehtona on työntää hieman kanaverkkoa raudoitteeksi ja kaataa päälle tasoitemassa. Mutta tasoitemassan kanssa täytyy olla varovainen, koska se voi valua pois. Mutta toinen täyttökerta ei yleensä valu pois.

On olemassa hienosilmäistä metalliverkkoa rullalla (20 cm leveä), jota olen käyttänyt. Leikkaa sopivan kokoinen pala ja kiinnitä raon päälle tai työnnä se taitettuna rakoihin veitsellä.

//Anders

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.