Funderar på att bygga ett garage som är 12*7 meter. På övervånigen kommer det bli en lägenhet och då kommer spännvidden på govet att var cirka 7 meter. Hade då tänkt ha en bärlina på mitten som bärs upp av stolpar med cc mått på 3 meter. Vad ska jag ha för dimension på bärlina och stolpar då? Golvreglarna är 220*45 och ska klara 2,0 kN/m[SUP]2.[/SUP]

2 kpl yhteen naulattuja 220 x45 ilmaisen ohjelman mukaan byggbeskrivningar.se:ssa

Puhutko bärlina vai?

huggan sanoi:
Puhutko kantavasta puusta?
Kyllä. Tolpille riittää 45x120

Mutta miten sait aikaiseksi bärlinan. Mitä laskentaa käytit?

Käytin laskentaa aukon tekemiseksi talon sisäseinään, sillä se kestää saman kuorman.

Vastaus saattaa kuulostaa tarpeettoman karkealta, mutta se johtuu luultavasti osittain siitä, että ilmaisohjelmilla on tapana liioitella ja että se laskee jokaiseen tolppaan liittyvän saumauksen.

Parempi katsoa kuin katua. toimii hyvin 220'45 kanssa. Olen iloinen, että minun ei tarvitse käyttää limträbalk.

Sen sijaan se haluaa liimapuupalkki jokaisen autotallin oven yläpuolelle.

huggan sanoi:
Better safe than sorry. funkar fint med en 220'45. Glad att jag slipper limträbalk bara.
Tarkoitan siis 2 kpl 220x45 vierekkäin yhdessä naulattua/ruuvattua kantavana linjana

Oi, unohdin että kirjoitit 2n

Oletteko yhtä mieltä pylvään pituudesta? Se vaikuttaa mitoitukseen.

Ajoin sen itse nyt ja tämä oli tulos:

Bärlina: L40c 90*225 Liimapuuta
Stolpe: C14 45*145

Granngubben sanoi:
Oletteko samaa mieltä pylvään pituudesta? Se vaikuttaa mitoitukseen.

Pylvään mitoitus koskee normaalia kattokorkeutta 2400mm, mutta ehkä sen pitäisi olla korkeampi?

Esteettisesti valitsisin neliönmuotoiset pylväät, esim. 95x95

Se on 2400.

Tältä se sitten varmaan näyttää.

Rakennusprojektin 3D-malli, jossa on esitetty perustukset ja puurakenteinen runko, ilman kattoa tai seiniä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.