Saattaa olla, että tämä päätyi täysin väärään foorumikategoriaan, mutta ajattelin, että jotain pitäisi rakentaa ja tarvitsen vinkkejä materiaaleista :P

Olen siis hankkinut betonirenkauksen grillipaikalleni ja etsinyt kissojen ja koirien kanssa grilliritilää sen päälle, kun pitäisi grillata, mutta en ole löytänyt mitään.

Ajattelin nyt kokeilla tehdä oman ja tarvitsisin hieman vinkkejä materiaaleista? Halkaisija on noin 1m ja se on pyöreä. Mitä materiaalia kannattaisi käyttää ja miten se rakennetaan parhaiten? Vinkkejä kiitos :) Minulla on pääsy ihmisiin, joilla on hitsausvälineet ja muuta sellaista, mutta haluaisin mielelläni vinkkejä siitä, miten se kannattaisi muotoilla jne.

Vai olisiko ehkä muita tapoja ratkaista tämä ilman hitsausta? :)

Hitsaa yksinkertaisimman mallin mukainen runko, esimerkiksi lattarauta neliöprofiilisen tangon varteen. Leikattu pala sträckmetall-verkkoa runkoon itse ritiläksi, kiinni hitsattuna. Käytä käsittelemättömiä rautoja.

Mikael_L
Olen nähnyt, että jotkut ratkaisevat sen palalla ritilämetallia. Löytyy varmaan useimmista metallikaupoista, katso keltaiset sivut - metallituotteet.
11.jpg

10 mm harjateräksestä tehty rengas ja sen päälle venymämetallilevy ovat siroja eivätkä vaadi erityistä ennakkotietämystä. Tarvitsee kuitenkin hitsausta, mutta niin tekee enimmäkseen mikä tahansa, jonka haluaa olevan kohtuullisen käyttökelpoinen.

äh, Mikael_L ehti ehdottaa venymämetallia, kun kirjoitin...

Etsinyt sen metallin nimeä ja tietoa, mutta en ole löytänyt sitä. Kiitos paljon. Aion soittaa ympäriinsä ja kuulla, kenellä on sitä täällä kaupungissa, joten se varmaan riittää.

Mikael_L
Ja Pohjois-Ruotsin tila oli nopeampi kuin minä. :D

Hopeasija tarkoittaa vain "ensimmäistä häviäjää". :rolleyes:

Jos olisin tehnyt oman grilliritilän tänään, olisin tehnyt sen paljon energialla. Olisin käyttänyt 8x8 tai 10x10 terästä. Enemmän energialla ritilä ei jäähdy kun laitat lihaa päälle. Irtoaa helpommin ja saat hienommat grilliraidat.

Vanhemmissa jääkaapeissa on ritilähyllyjä, joita voi käyttää grilliritilänä.

• Tykkään
vallevall
  • Laddar…
PCLarsson on oikeilla jäljillä, kunnon tangot jotka pitävät lämmön, täysin käsittelemättömiä niiden tulee olla, mutta muista, että osat tulee voida taittaa ylös niin, että voit lisätä enemmän hiiliä/puuta ilman että nostat koko ritilää.

Toinen vaihtoehto on asettaa säleet renkaan päälle ja ostaa weber-ritilä, jonka asetat säleiden päälle, se ei kata koko sementtirengasta, mutta saat hyvän ritilän, noin 57 cm.

Herätän ketjun, koska olen samassa tilanteessa.
Ajattelin hitsata oman grillin ruostumattomasta teräksestä, joten ostin 3 mm ruostumatonta sauvaa. Nyt kysymys kuuluu, mitä elektrodia pitäisi käyttää, kun se joutuu kosketuksiin elintarvikkeiden ja korkeiden lämpötilojen kanssa.
Katselin Esabin kotisivuja ja löysin noin kymmenen erilaista elektrodia ruostumattomalle, jotka näyttävät kestävän korkeita lämpötiloja, mutta olen vähän epävarma siitä, mikä niistä olisi sopivin.

Vinkkejä otetaan mielellään vastaan!

En myöskään tiedä, onko ruostumaton teräs niin sopiva grilliritiläksi, koska sillä on taipumus muuttaa muotoaan melko nopeasti korkeissa lämpötiloissa. Mutta nyt on pyöreä tanko, joten muodonmuutoksia ei todennäköisesti tapahdu samalla tavalla kuin levyn tai ontto putken kanssa.
Kun hiotaan ruostumatonta putkea, erityisesti neliönmuotoista, toiselta puolelta, ne taipuvat hetken ja palautuvat sitten takaisin suoraan muotoonsa, kun ne eivät ole enää kuumia. Tämä johtuu luultavasti siitä, että hiottu puoli kuumenee ja laajenee enemmän kuin toinen puoli, joka on vielä kylmä, mutta sauva pitäisi jakaa lämpöä koko materiaaliin.

Älä käytä ruostumatonta grilliritilöissä tarkistamatta, voiko sillä olla haitallisia terveysvaikutuksia. En ole täysin varma, mutta mielestäni ruostumaton voi olla myrkyllistä poltettaessa. Kuten sanottu, tarkista tämä huolellisesti ennen kuin saatte myrkyllisiä aineita.

antnor sanoi:
Älä käytä ruostumatonta grilliritilässä tarkistamatta ensin, voiko sillä olla negatiivisia terveysvaikutuksia. En ole täysin 100 varma, mutta mielestäni ruostumaton voi olla myrkyllistä, kun sitä lämmitetään. Kuten sanottu, tarkista tämä huolellisesti ennen, jotta ette saa myrkyllisiä aineita.
Jos olen ymmärtänyt asian oikein, joissakin Weberin grilleissä on ruostumattomat ritilät. Ruostumattoman käsittely ei ole terveellistä, eli silloin kun sitä leikataan tai hiotaan, mutta lämmityksestä en tiedä. Olisi mielenkiintoista, jos joku metallurgiaan perehtynyt voisi vahvistaa asian.

Galvaanitua tulee välttää, mutta ruostumattomasta teräksestä en ole koskaan kuullut, että se olisi vaarallista.

Ruostumaton teräs on raudan ja kromin seos. Ei ole terveydelle vaarallinen. Vertaa "tavallisiin" grilliritilöihin, jotka ovat kromattua terästä. Silloin kromi on pinnallinen ja keskittynyt. Tietääkseni intensiivisestä grillaamisesta ei ole syntynyt geneettisiä mutaatioita raskauden aikana...

Ei, se ei kuulostakaan erityisen vaaralliselta. Minulla on ystävä, joka työskentelee hiiligrillien valmistuksessa ravintolakeittiöihin. He tekevät grillit haponkestävästä ruostumattomasta, mutta tekevät aina ritilät valuraudasta. Hän kertoi kerran, että ruostumaton teräs, joka kuumennetaan suoran liekin avulla, ei saisi olla kosketuksissa ruoan kanssa, mutta saatoin hyvin ymmärtää tämän väärin. Kuitenkin paksuilla seisovilla valuraudoilla on muita hyviä ominaisuuksia grillaamiseen, koska ne keräävät paljon energiaa ja näin ollen tekevät helpommaksi saavuttaa hyviä grillituloksia (oma henkilökohtainen teoria)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.