Minulla on vanha hirsilato, joka on kooltaan noin 17x6,5 m. Korkeus on 6 m, ja tällä hetkellä latoa ei käytetä. Nyt haluan rakentaa avoimen parven toiseen päähän, joka ulottuu noin 7 metriä päätyseinästä. Ajattelin asettaa parven kannattelevat palkit seinästä seinään (eli noin 6,5 m) ilman pilareita alle.

Ajatuksena on, että siitä tulisi kesäasunto, johon mahtuu 3 vuodepaikkaa ylös. Kokonaispinta-ala tulee olemaan noin 45 m2.

Paikallisella rautatieasemalla he purkavat kiskoja, ja siellä on nyt kasa kiskoja täydellisinä pituuksina (~7 m kappale). Voisiko näitä käyttää parven kantavina palkkeina?

Mielestäni se olisi hauska yksityiskohta. Vai onko se hullu idea? Voivatko ne taipua? Tuntuu, että niiden pitäisi olla melko vakaita ja tukevia..?

Mitä muuten pitäisi käyttää? Onko liimapuupalkit ratkaisu? Mikä väli palkkien välillä voi olla? Näin jossain taulukossa, että mitat olisivat 66x315, jos haluaa 6-7 m liimapuupalkin, voiko se pitää paikkansa? Mikä kaava/säännöt koskevat palkkien kantavuutta?

Verkossa on ohjelmia. Etsi mitoitusta täältä foorumilta, niin varmasti löydät (minulla oli itse mitoituskeskustelu, mutta en jaksa etsiä sitä).

Koskien rautatiekiskoja, se kuulostaa kyllä hauskalta ratkaisulta.

Koskien rautatiekiskoja:
Aseta kisko kahden palikan päälle, yksi kummassakin päässä. Mittaa etäisyys maahan keskeltä.
Vuokraa in tjocke Tom ja hänen veljensä, fete Fredde, ja aseta heidät (250kg) keskelle kiskoa.

Mittaa keskeltä kuinka paljon se taipuu alaspäin. Vertaa tätä siihen, kuinka paljon esimerkki-liimapuupilari taipuu samalla kuormalla.

/ Fredrik

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.