13 232 lukukertaa ·
12 vastausta
13k lukukertaa
12 vastausta
Paljasta tiiliseinä. Vinkkejä ja vastauksia kaivataan!
Asun 30-luvun asunnossa, jossa ajattelin paljastaa tiilet yhdestä eteisen seinästä. Olen ymmärtänyt, että tiilen laatu voi olla vaihtelevaa; mutta se on ihan okei, jos näin on. Seinä on 6 neliömetriä. Rappaus on noin 1 cm paksu ja sen alla on kerros tapettia. Minulla on pari kysymystä, joihin toivon saavani apua! -Miten teen sähkökeskuksen kanssa? (Katso kuva). Pitäisikö minun naputella ympäriltä tai irrottaa? -Mitä voin odottaa löytäväni kaapeloinnista rappauksen takaa? -Kuinka toimin siirtymissä kattoon ja viereiseen seinään? Haluaisin tietysti välttää halkeamia ja muita vaurioita viereisissä seinissä, ja samalla siirtymän tulee olla suora ja siisti. Siirtymä seinästä kattoon on pyöristetty eikä siis 90 asteen kulma. -Parhaat työkalut tehtävään? Kaikki muut vinkit ovat erittäin tervetulleita, kiitos! /HSV
Viimeksi muokattu:
Vinkki voi olla hakata pois vähän rappausta sähkökaapin läheltä ja rasian kansien vierestä ensin. Parhaassa tapauksessa sinulla on koskematon tiili alla, pahimmassa (ja valitettavasti ei ehkä liian epätodennäköisessä) tapauksessa huomaat, että tiiltä on uritettu sähkön vedon takia. Älä siis toisin sanoen aloita kauimpana ja työskentele kohti sähkökaappia.
Talossamme, joka on rakennettu -23, sähköjohdot on useimmissa tapauksissa vedetty kaikkiin rasioihin, joten seinässä, jossa on sähköasennuksia, on suuri riski löytää putkia. Keskuksen poistaminen on vaikea arvioida kuvasta, mutta varmaan kannattaa odottaa hakkauttaa se mahdollisimman lähelle ja sitten rakentaa/tasoittaa kehys ympärille tai jotain, se on luultavasti helpointa.
Ensimmäinen ajatus, kun kyse on välineistä... Tarvitset suojamuovia ja teippiä runsaasti sekä hyvän pölynimurin! Hanki myös mielellään pölymittari poistaaksesi ilmassa leijuvat hiukkaset! Toisin sanoen, haluan vain valmistaa sinut siihen, että pölyä tulee olemaan aivan hirvittävästi... 
Muuten, pieni piikkausvasara ja taltta on hyvä aloitus! Laita mielellään kovempaa pahvia tai jotain lattialle, sillä on taipumus tallata soraa ja rappauksen kappaleita lattiaan, mikä voi aiheuttaa jälkiä. En toki tiedä, millainen lattia teillä on, mutta jos se on esimerkiksi parkettia, on erityisen tärkeää suojata se putoavilta rappaus "kakkuilta"!
Muuten, pieni piikkausvasara ja taltta on hyvä aloitus! Laita mielellään kovempaa pahvia tai jotain lattialle, sillä on taipumus tallata soraa ja rappauksen kappaleita lattiaan, mikä voi aiheuttaa jälkiä. En toki tiedä, millainen lattia teillä on, mutta jos se on esimerkiksi parkettia, on erityisen tärkeää suojata se putoavilta rappaus "kakkuilta"!
Miten sinun pitäisi ratkaista siirtymä katon ja seinän välillä ei ole helppoa, todennäköisesti sinun täytyy hakkaa pois pala katosta ja sitten laittaa uutta rappausta niin, että saat 90 asteen kulman, koska jossain vaiheessa täytyy "siirtymän" katon ja seinän välillä alkaa.
Omista kokemuksista viisastuneena voin sanoa, että olet ryhtymässä projektiin, joka on todellinen helvetin paskaduuni, eikä sitä voi palauttaa ennalleen, kun olet kerran aloittanut. Sinun tulee myös varautua siihen, että jätteiden määrät tulevat olemaan äärimmäisiä. Raskasta ja erittäin pölyistä, kuten jo mainittu. Kun sitten olet hakannut rappauksen pois, sinun täytyy luultavasti "estää" tiilien saumat jollain tavalla, koska sauma on todennäköisesti hyvin huokoinen, eli pystyt raapimaan hiekkaa pois kädelläsi tai heti kun kosket seinää (tämän voit todennäköisesti tuntea saumassa niillä alueilla, missä seinä on jo paljastettu).
Omista kokemuksista viisastuneena voin sanoa, että olet ryhtymässä projektiin, joka on todellinen helvetin paskaduuni, eikä sitä voi palauttaa ennalleen, kun olet kerran aloittanut. Sinun tulee myös varautua siihen, että jätteiden määrät tulevat olemaan äärimmäisiä. Raskasta ja erittäin pölyistä, kuten jo mainittu. Kun sitten olet hakannut rappauksen pois, sinun täytyy luultavasti "estää" tiilien saumat jollain tavalla, koska sauma on todennäköisesti hyvin huokoinen, eli pystyt raapimaan hiekkaa pois kädelläsi tai heti kun kosket seinää (tämän voit todennäköisesti tuntea saumassa niillä alueilla, missä seinä on jo paljastettu).

Vain antaakseni esimakua siitä, mitä sinua saattaa odottaa. Tämä on seinänpätkä, jonka aioin purkaa, noin 70-80 cm leveä ja ehkä 140 cm korkea. Ehkä hieman epäreilua, koska kyseessä on rappaus oljen päälle, joten rappaus on luultavasti paksumpaa kuin silloin, kun rappataan tiileen.
Kiitos informatiivisista vastauksista. Se, että se on raskasta, vie aikaa, on erittäin pölyistä ja että tulokset vaihtelevat, ovat kaikki hyviä syitä pidättäytyä. Mutta minulla sattuu olemaan kaikki maailman aika ja käytettävissäni on ylimääräistä työvoimaa; joten se pitää tehdä siitä huolimatta. Entäpä jäljitetty sähkö. Sanotaan, että tämä on mitä löydän.. onko se jotain, mitä voi siistiä jollain tavalla? Esimerkiksi sähkömiehen avulla.
Olen itse sitä mieltä, että tiili on älyttömän anteeksiantava. "Ruma" tiili voi usein olla melko hieno. Että se on vaikea pitää puhtaana on tietysti vähemmän hyvä. Miten tarkoitat, että se ilmenee?ZipLock sanoi:
Viimeksi muokattu:
Minulla on kaveri, joka teki juuri sitä, mitä suunnittelet. Paitsi että rappauksen poistaminen oli todella työlästä, tiiliseinä oli, kuten sanottu, hyvin ruma. Ja tarkoitan rumaa, ei viehättävää, kuten tiili voi olla vanhojen englantilaisten talojen ulkopuolella. Koska tiilen ei ollut tarkoitus näkyä, muurauksessa oli käytetty C-luokitusta eikä oltu panostettu siihen, että se näyttäisi hyvältä. Laastisaumat piti sitä paitsi tehdä uusiksi, koska suuret osat niistä irtosivat, kun rappaus poistettiin.HSV1 sanoi:
Kun seinä oli valmis, se imi todella itseensä huoneen pölyä ja jätti myös hienon punaisen pölyn jälkeensä aina, kun siihen koskettiin.
Jonkin ajan kuluttua omistajat luovuttivat ja harkitsivat ensin, että muurari muuraa uuden tyylikkään tiiliseinän vanhan päälle, mutta lopulta seinä peitettiin kipsilevyillä.
Se kuulostaa vähemmän hauskalta. Se täytyy pitää mielessä. Yksi ratkaisu, jota olen harkinnut, jos tiiliseinä osoittautuu kamalaksi ja arvottomaksi... on rouheasti rappata seinä. Mutta sekin on rasittava homma, johon täytyy olla valmis.
Poistin rappauksen osasta tiiliseinää vanhassa asunnossani. Käytin vain vasaraa ja talttaa. Sujui melko sujuvasti, mutta vei aikaa - ehdin noin 1 neliömetrin 3 tunnissa. Rappaus oli 1-2 cm paksu, joten roskaa tuli jonkin verran, mutta vähemmän kuin odotin. Poistaakseni viimeiset rappauksen jäänteet käytin teräsharjaa (ensin käytin pyörivää harjaa porakoneelle, mutta se pölysi hirveästi, joten siirryin käsin harjaamiseen). Minun tapauksessani alla oleva tiili oli kaunista mutta hieman epätasaisesti muurattua, mikä mielestäni teki siitä vain kauniimman. Maalasin sitten silikaattiprimellä (Bilteman muur- ja rappauspohja), joka toimi melko hyvin sitomaan pölyä. Minulla ei oikeastaan ollut suuria ongelmia tiilen pölyämisen kanssa, mutta sen sijaan laasti irtosi saumoista erittäin helposti.
Klikkaa tästä vastataksesi