Ehdot:

Talo on rakennettu 60-luvulla ja siinä on kellari. Peruslaatta on eristämätön. Kaikki ulkoseinät on uudelleen salaojitettu vuonna 2007 ja niissä on lisäksi 100 mm styroksi eristys.

Gillestuga oli sisustettu pystysuoralla helmipontilla, jossa oli kelluvakuitueristys sekä rakennusmuovi rapattua betoniseinää vastaan. Katossa oli metallipaneelit, joiden takana oli ohut kelluvakuitueristys. Tämän takana oli paperi ja sitten ristikkopohja. Ristikkopohjan päällä oli taas paperia ja sitten sahanpurua. Lattia on vain maalattu.

Nyt olemme purkaneet KAIKEN... (olemme myös hioneet kaiken vanhan rappauksen pois seinistä) ja aiomme nyt tehdä sinne alakertaan ylimääräisen olohuoneen/gäst rum.

Näin olemme ajatelleet.. mutta mitä enemmän lukee, sitä enemmän alkaa vähän mietityttää, onko ajatellut oikein.

Vaihe 1.
Maalaa kaikki seinät kosteudenkestävällä maalilla. Tämä on tarkoitettu sitomaan kaikki pöly, joka jäi jäljelle, kun hioimme rappauksen pois.

Vaihe 2.
Laita platonmatto koko lattian päälle ja sitten… joo.. voiko sen päälle laittaa lastulevyjä vai jotain kestävämpää kosteutta kestävää materiaalia?

Vaihe 3. Rakenna metallikehikot seinille ja kutsu sähkömies, joka voi vetää kaapelin rasioille seinissä ja katossa. Aiomme asentaa kattoon LED-spottivalot. (Kyllä, toki tämän voi tehdä itse, mutta koska sähköasentaja liittää sitten kaiken, on parasta, että sama yritys / henkilö tekee sen, niin saamme toivottavasti hyvän ratkaisun muuntajille ja sähköä LED-spottivaloille.

Vaihe 4. Kosteudenkestävät kipsilevyt kehikoihin ja sitten OSB-levyt. Kattoon asetetaan kipsi ja laitetaan uusi eristys, tyypillisesti kelluvakuitu. Käytä tuuletuslistoja.

Vaihe 5. Sähkömies tulee takaisin ja kytkee kaiken sähkökeskukseen.

Vaihe 6. Uudet pinnat seiniin ja lattiaan. Seinille maalataan tai tapetoidaan. Lattialle tulee joko klikattava lattia tai kokolattiamatto.

Kellarin lämmitykseksi olemme ajatelleet 1-2 vedenlämmityselementtiä tai vesi/ilma lämpöpumppua.

Eihän teille tule sinne mitään kylpyhuonetta/uimahallia?
1/ Ei märkätilan maalia, se on liian tiivis. Maalasin suoraan rappaukselle tavallisella seinämaalilla. Sen pitää päästää mahdollinen kosteus läpi, ei estää.
2/ Platonmatto, sitten rakennusmuovi ja sen päällä suoraan parkettilattia tein.
3/ Kyllä se onnistuu.
4/ Ei märkätilalevyjä. Riittää yksi kerros kipsilevyä, jos haluatte levyt seinille. Mitä hyötyä OSB:stä on? Oletteko poistaneet kaiken kattorakenteen eristeen? Siinä tapauksessa ok. Tuuletetut jalkalistat, jotta platonin pohja tuulettuu.
5/-
6/ Eikö ole helpompaa rappailla/tasoitella seinät suoraan ilman rankarakenteita/levyjä? Puuparketti on suositeltavampi kuin laminaatti, koska se tuntuu lämpimämmältä.

Olen samaa mieltä "largab" kanssa - tuntuu siltä, että aiotte tehdä kylpyhuoneen. Olettehan jo tehneet salaojituksen, ja se tulee olemaan suuri ero aiempaan.
Meillä on platonmatto lattialla meidän takkahuoneessa, parkettilattia ja tuuletetut lattialistat. Seinät on tapetoitu rakennetapetilla ja maalattu tavallisella seinämaalilla. Se toimii todella hyvin.
Ainoa ongelma, jonka huomaamme kosteuden suhteen kellarissa, on pesutuvassa kesäaikaan, mutta siellä käytämme kosteudenpoistajaa, joka kytkeytyy päälle tarvittaessa.
Mitä tulee Led-spotlightteihin katossa: Huomaa, että Ledillä on usein hieman kylmempi valonväri kuin tavallisilla hehkulampuilla/halogeeneilla, hyvä vinkki parhaan mahdollisen valonvärin saamiseksi on ostaa vähän kalliimpia valaisimia. Ei ole aina hyvä käyttää Lediä yleisvalaistuksena, mutta erinomainen pistemäisenä ja efektivalaistuksena.

Olen itse tekemässä vastaavaa projektia ja suosin puhtaita rappausseiniä, joihin käytetään diffuusioavointa maalia (mielestäni rapatut seinät ovat kauniita).

En tapetoi, koska olen hieman huolissani kaikesta orgaanisesta materiaalista vanhoissa kellareissa.

Lattioihin käytän diffuusioavointa epoksimaalia suoraan betoniin. Olen hyvin tietoinen siitä, että tämä voi tuntua kylmältä, mutta ratkaisen tämän suurilla matoilla (ei orgaanista materiaalia).

Etuna siinä, että jätät levyt pois seinistä ja lattiasta, on se, että voit periaatteessa täyttää kellarin vedellä tarvitsematta tehdä niin paljon remonttia jälkeenpäin. Jos saat tulvan tai vuodon, voi ehkä riittää, että maalaat yli mahdolliset värimuutokset seinissä, kun kosteus on kuivunut. Eihän vuotoja tai tulvia ole joka päivä, mutta jos on huolestunut, niin on... ;)

Katossa olen käyttänyt teräskannattimia ja kipsiä. LED-spottivalaisimille kattoon vedettiin VP-putket laitekojerasioihin, ja sitten kiinnitin tällaisia spotteja kojerasioihin:
http://www.designlight.nu/index.php...iew=item&id=323:p-104mw&cid=8:350ma&Itemid=15

Nämä antavat erittäin miellyttävän (lämpimän) valon, jolla on hyvä värintoisto. Ne on asennettu noin 1 metrin välein lähelle seiniä, ja ne sopivat erittäin hyvin antamaan huoneelle yleisvalaistuksen. Tämä siksi, että niillä on hyvä valon hajautus.

Ongelmasi voi ratkaista monella tavalla, ja edelliset kirjoittajat ovat antaneet sinulle hyviä neuvoja. Halusin vain jakaa oman näkemykseni asiasta... :)

Viimeksi muokattu:
Hei taas,

Oi kuinka nopeasti aikaa kuluu. Olin ajatellut vastata aiemmin, mutta mutta.

Minun täytyy korjata hieman kuvaustani.

Ajatus on, että ensin tulee OSB-levy ja sitten kipsi. (kuitenkin tavallinen kipsilevy) Syynä siihen, että haluan OSB-levyn, on se, että olen allerginen Molly-plugeille, kipsiankkureille ja kaikelle muulle, mitä joskus tarvitaan asentamaan hyllyjä ja lapsiturvallisia vaatekaappeja.

Mitä väriin tulee, tunnen itseni hieman tyhmäksi nyt jälkikäteen. En oikein tiedä, mitä ajattelin.

Ajattelin toista asiaa. Oletan, että minun on jätettävä pieni rako lattian ja seinien väliin, jotta jalkalistat voivat tuulettaa huoneen ilmaa. Kuinka paljon suositellaan?

Minulla on noin 10 mm lattian ja seinän välillä. Olen sitten laittanut lattialistat noin 5 mm päähän seinästä.

Angående osb. Täytyykö sinun olla levyt seinillä? Osb onhan orgaaninen. Kyllä, se käy jos tuuletetaan niiden takana.

sänt from my fån

Kuten sanottu.. en luota kipsilevyyn.. haluan jotain taakse, johon tiedän, että ruuvit ja naulat kiinnittyvät. Siksi OSB-levy..

no niin..

ajattelin jotain tällaista: (ei mittakaavassa)

Golv_1.jpg

Tuntuu siltä, että käytän sekä henkseleitä että vyötä, mutta se voi olla ihan hyvä?

Tarvitaanko esimerkiksi Platon Uppvik seinän varrella, kun minulla on joka tapauksessa koolaukset kellarin seinän vieressä?

Jotain uutta, mitä on tullut keskusteluun, on vesikiertoinen lattialämmitys koko tilassa. Tämä korvaa sitten skississä olevan "floorboard" kerroksen. Haluan mieluiten rakentaa mahdollisimman vähän korkeutta lisäämättä paljon betonin alle.

Platon-levy ei ole tarpeen. Se ei suojaa mitään siellä. Varmista, että seinän yläosa on myös tuuletettu, jotta ilma voi kiertää hieman OSB:n takana. Jos aiot laittaa lattialämmityksen, voit liimata uritettu EPS suoraan betonin päälle, jos se on tasainen. Lattia voidaan asentaa suoraan siihen. Katso järjestelmiä esimerkiksi LK:lta.

• Tykkään
Kiffep
  • Laddar…
Ajatus, joka minulla oli, oli että platonmattan yhdessä cellplasten kanssa toimisi eristeenä betonista..

Kaikki muu, mitä olen lukenut, sanoo että pitäisi olla 150-300 mm eristystä lattialämmityksen alla, jotta lämpö ei kuivata betonia.

En luota orgaanisiin materiaaleihin kellarissa, lisäksi kellari ei ole paikka "asuintilan" tekemiseen. Se on kellari syystä. Jos kuitenkin haluaisin tehdä jotain parantaakseni kellariani, käyttäisin "kuolleita" materiaaleja. Rappaisin seinät niin, että seinä voi hengittää. Sitten laittaisin laatat lattialle, totta kai siitä tulee kylmä, mutta kuten sanottu, se on kellari.

Ajattelin myös remontoida vanhan 60-luvun kellarini. Siitä tulee rapatut seinät diffuusioavoimella maalilla ja klinkkerit lattialämmityksellä. Tilanteen saadakseni ajattelin vuokrata kontainerin ja kuljetinhihnan ja kaivaa lattian. Sen jälkeen tulee eristys ja uusi lattia valetaan lattialämmityksellä.

Ilmanlaadun ja kosteuden vuoksi tulee FTX.

Olin tehnyt sen huomattavasti helpommin, silikaattimaali seinään ja neulahuopa suoraan betoniin. Tietenkin huoneeseen tulee silloin erilainen tunnelma.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.