Rakennan uutta savupiippua katon yläpuolelle, koska vanha on vaurioitunut pakkasrapautumisen vuoksi. Ajattelin viimeistellä sen uudella valetulla savupiipunhatulla. Useat kanssa keskustelemieni henkilöiden mielestä on suositeltavaa tehdä hattu 45 mm uloke tiilen ulkopuolelle ja valaa se tippanokalla varustettuna. 45 mm näyttää olevan valittu, koska useimmat rakentavat muotin tavallisilla rakennuspalkeilla.

Mielestäni 45 mm näyttäisi oudolta savupiipussani, onko olemassa suurempia haittoja, jos vähentäisin ulokkeen 35 mm:iin? Edelleen käyttäen kulmalistaa muotissa saadakseni tippanokan.

Kuinka paljon sen pitäisi ulottua, määräät itse. Se kuitenkin sijaitsee melko korkealla, ja 10 mm ei välttämättä näytä niin suurelta erolta. Meidän kruunumme ulottuu varmasti noin 90 mm, mutta se sijaitsee 11 metrin korkeudessa, joten ei näytä paljolta kun katsoo ylöspäin. Pisaranenä en ole koskaan nähnyt kruunuissa. Se ei varmasti ole väärin, mutta tärkeämpää on, että yläosa on kupera, jotta vesi voi valua pois.

Olen aika tarkka yksityiskohdista ja oudosti suhteutetut asiat näkee usein myös etäältä. En halua vain "levyä" savupiippuun. Siksi kysymys. Aion todennäköisesti käyttää 35 mm ulkonemaa. Pitää vain ensin muurata se uudestaan ;-)

Savupiipun kruunu ulottuu noin 20 mm tiilien ulkopuolelle, savupiipun koko on 400x1500 poikkileikkauksessa. En tiedä mikä on sopivaa, mutta ajattelin tehdä uuden samanlaisen kuin vanha.

Kiitos, sen olen lukenut. Erittäin hyvä kuvaus, se on pohjana tulevalle valetukselleni.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.