5 696 lukukertaa ·
8 vastausta
6k lukukertaa
8 vastausta
Kanssa tai ilman vaakasuoraa ponttilautaa vaakasuuntaisen naulalistan takana (ulkopaneelin takana)?
Olen vähän utelias. Kuinka moni asentaa horisontaalisia tukipuita horisontaalisten naulankannattimien taakse ulkoverhouksen taakse?
Jos käytätte esimerkiksi 28x70 naulankannattimiin, jätättekö tukipuun pois vai käytättekö sen?
Itse olen sitä mieltä, että on parempi laittaa tukipuu taakse, jotta se vetää paremmin, kun naulataan paneelia, ja että siitä tulee vakaampi ja tukevampi rakenne. Tuntuu vähän heikolta laittaa naula vain jokaiseen pystysuuntaiseen runkotolppaan ja antaa naulankannattimien roikkua ilmassa runkotolppien välissä
Miten te teette?
Jos käytätte esimerkiksi 28x70 naulankannattimiin, jätättekö tukipuun pois vai käytättekö sen?
Itse olen sitä mieltä, että on parempi laittaa tukipuu taakse, jotta se vetää paremmin, kun naulataan paneelia, ja että siitä tulee vakaampi ja tukevampi rakenne. Tuntuu vähän heikolta laittaa naula vain jokaiseen pystysuuntaiseen runkotolppaan ja antaa naulankannattimien roikkua ilmassa runkotolppien välissä
Miten te teette?
Ristikkoruudutin päärynän rungon ulkopuolelle 45x45 ja laitoin eristyksen sisälle. Siksi sain tavallaan sen, mistä sinä kirjoitat, mukaan kaupan päälle. 
Mutta ei, en alkaisi laittaa lyhyitä puupalikoita taakse. Valitsin 25x50 kiinnityslistaksi (joka todellisuudessa on yleensä enemmän 23x48) ja olin tyytyväinen tähän, kun minulla oli hor 45x45 takana. Jos ei olisi ollut ristikkoja takana, olisin valinnut 28x70 kiinnityslistaksi tai jos olisi olemassa huoli siitä, ettei naula vedä tarpeeksi hyvin, niin sitten 34x70. Ja sitten naulapyssy ja 50 tai 60 mm naula, joka on 2,8 paksu riippumatta.
Mutta ei, en alkaisi laittaa lyhyitä puupalikoita taakse. Valitsin 25x50 kiinnityslistaksi (joka todellisuudessa on yleensä enemmän 23x48) ja olin tyytyväinen tähän, kun minulla oli hor 45x45 takana. Jos ei olisi ollut ristikkoja takana, olisin valinnut 28x70 kiinnityslistaksi tai jos olisi olemassa huoli siitä, ettei naula vedä tarpeeksi hyvin, niin sitten 34x70. Ja sitten naulapyssy ja 50 tai 60 mm naula, joka on 2,8 paksu riippumatta.
Ahaa sinä eristit ristikkäin siellä joo. Sitten vältytään monilta kylmäsilloilta myös. Mutta toki, sitten koko rakenne kasvaa 45 enemmän.Mikael_L sanoi:Minä laitoin ristikoolaukset rungon päälle 45x45 ja eristys sisään. Siten sain käytännössä sen, mistä kirjoitat kaupan päälle.
Mutta ei, en asettuisi lyömään nojaa taakse.
Valitsin 25x50 naularimaksi (joka todellisuudessa on enemmän 23x48) ja olin tähän tyytyväinen, koska minulla oli hor 45x45 takana.
Jos käyttää tuulensuojapaperia, niin eikö naulat (jos käyttää 60 mm naulaa) puhkaise paperin takana? (Kun kyseessä on 22 mm paneeli tietysti)
Sitten sitä suositellaan, että paneelin naulaus on kiinnittynyt 2/3, ja jos paneeli on 22 mm, niin oikeastaan 3 tuuman naulat käyvät. Mutta ne puhkaisevat taatusti paperin takana paneelissa? Miten teet siinä tapauksessa?
Tai sitten ottaa 45 mm pienemmän dimension säännöstössä, niin se ei rakenna enempää.Martin_B sanoi:
Mutta ei pidä aliarvioida ristikoiden merkitystä, että ne eristävät erityisesti paremmin kuin perinteinen sääntö samasta paksuudesta. Mutta minä käytin 45+195+45, ja mielestäni 45+220 olisi ollut vähän köyhä.
Jos 3" naula työntyy 1" takapuolelle, ekstra pituudesta ei ole hyötyä.Jos käyttää tuulipaperia, niin naulat (jos käyttää 60 mm naulaa) tekevät reiän paperiin takana? (Kun kyseessä on 22 mm paneli tietysti)
Sitten suositellaan, että panelin naula on ankkuroitu 2/3, ja jos paneli on 22 mm, niin oikeastaan pitäisi käyttää 3 tuuman naulaa. Mutta se varmasti tekee reiän paperiin lautojen takana. Kuinka teet siinä tapauksessa?
Mutta siinä on naulapistoolin naulan etu, joka pitää halkaisijan 2,8 riippumatta siitä, kuinka lyhyttä naulaa käytetään, eli se pitää yhtä hyvin kuin 75x2,8 jos sekin saa suurimman osan vapaaseen ilmaan taakse.
Garaasin naulasin 50x2,8, kun minulla oli vain 25 mm naulalauta takana.
Mutta jälkiviisaana käyttäisin 28x70 naulasääntöä ja 60x2,8 mm nauloja, sillä minun 50x2,8 vetää vähän huonosti.
Siksi tykkään o lyhentää takanaMikael_L sanoi:
Mitä tarkoitat "vapaan ilman"? Naularimojen takana onhan tuulensuoja? Sittenhän se tekee reiän siihen sen sijaan? Vai olenko minä, joka ei pysy mukana nyt?
Tarkoitan, että jos esimerkkinä on 22mm paneeli ja 28mm naularimat alla ja sitten vedetään 3 tuuman tai sanotaan 60mm naula, niin 25mm tai 10mm menee suoraan tuulensuojan läpi, oli se sitten levy tai paperi, ellei naularimojen takana ole vastaavan kokoinen etäisyys. Vai olenko ihan sekaisin nyt?
Kyllä mielestäni 50 on aivan liian heikko. Erityisesti nykyisten säiden vaihteluiden kanssa. Täällä sataa trooppista sadetta ja on vuorotellen noin 25 astetta. Paneeli tanssii salsaa ympäri vuorokauden, joten se täytyy pitää paikallaan
Tarkoitan materiaalia, johon naula tarttuu. Että se puhkaisee tuulensuojan on vain lisähaitta.Martin_B sanoi:
Mutta siis, vastauksena kysymykseesi:
...niin tyytyisin joko 28x70 naulareson tai kasvattaisin 34x70:een, jos epäilisin ongelmia.
Tukituksen tekeminen takana on todella j*** homma ja vie myös seinän eristyskykyä.
Eikä se tule paljon halvemmaksi kuin 34x70 myöskään.
Kannatan samaa rakennetta kuin Mikael_L, eli sijoitetaan vaakasuora runko (ja eristys) rungon ulkopuolelle. Itse käytän 70x45 makaavasti pystysuorien (170x45) reglarna ulkopuolella. Makaava runkorakenne auttaa myös ongelmassa, jossa julkisivunaulat menevät tuulensuojan läpi, sillä ei ole väliä, kun kangas on puristettuna reglarna ja naulauslävet välissä.
45x45 tai 70x45 on enimmäkseen makuasia, mutta mielestäni 45 eristys on niin letku työskennellä, että valitsin 70 paksuuden sekä ulko- että sisäpuolelle.
45x45 tai 70x45 on enimmäkseen makuasia, mutta mielestäni 45 eristys on niin letku työskennellä, että valitsin 70 paksuuden sekä ulko- että sisäpuolelle.
Klikkaa tästä vastataksesi