Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
hantverkare1: [citat] Se oli kuin piru. 3, 4, 5 käytetään usein, mutta että niitä on enemmän, en tiennytkään.
pelpet: Yleensä maaperän tasoa saa muuttaa puoli metriä ilman maanrakennuslupaa.
Bygg-Anton: Kuulostaa laiskalta plåtslagare :)
Johan Jatko: No jaa, halvempaa tiedä häntä... https://www.hilti.se/borrning-och-mejsling/mejselhammare/r5005
Johan Jatko: Olen ajanut jonkin verran ruiskubetonia, suuri osa siitä oli teräskuidulla. Nyt en tiedä tarkkoja tietoja lujuudesta, mutta kuitubetonin piikkaaminen on ainakin todellinen helvetti, niin sitkeää!
Lewdis: [citat] Kiitos kaikesta avusta. Kun minun täytyy kaivaa putket, tarvitseeko minun täyttää sora niiden ympärille vai voiko ne vain kaivaa maahan?
MaxPax: Anteeksi vittapuhe 😳 se oli tarpeetonta. Toki, äärimmäistapauksissa tarvitaan, jos on muurattu erittäin huolimattomasti ja jätetty syviä reikiä ja täyttämättömiä saumoja, mutta normaalitapauksessa ei ollenkaan, ainakaan omasta mielestäni...
TimPellet: Visiona on, että se olisi suojaamatta vain jonkin vuoden, mutta koskaan ei voi tietää miten käy :). Latmask voi aktivoitua täysin hallitsemattomasti! Mutta myös sen jälkeen kun ulkohuone on valmis, osa puutavarasta on melko lähellä ulkona vain harvan paneelin kiinnitettynä. Pylväät ovat tammea, mutta en ole varma mitä minun pitäisi valita ulompiin kiinnitysosiin. Onko kuusi tai
Drosen: Uskon, että sinun on aloitettava poistamalla alin askelma. Se vaikuttaa loogiselta, että se tehdään käänteisessä järjestyksessä.
bonnier: Valitettavasti en ole oikea henkilö vastaamaan teknisistä yksityiskohdista, olen kaikkea muuta kuin putsausasiantuntija :) Henkilökohtaisesti en vaatisi, että käsityöläinen korjaisi seinän, voin kuvitella, että se ei ole aivan helppoa tehdä reikiä siististi sellaiseen seinään. Jos se olisi minun pannuhuoneeni, ostaisin halvan hygrometrin (kosteusmittari) saadakseni käsityksen
ptk: Se oli enimmäkseen liimausta ja sitten vähän dyckert siellä täällä. Sujui kuin junalla!
Freddex: Erilaisten olosuhteiden vuoksi täällä kotona alettiin purkaa ulkoseinää, joka nyt muuttuu projektiksi, jossa puretaan koko ulkopuolen verhoilu ja lisäeristetään sekä asennetaan uusi paneeli. :mad: Taustaa ja tulevaisuutta: Puinen talo rakennettu 30-luvulla, seinät ovat käytännössä eristämättömät pystyssä olevat lankut. Tretex sisäpuolella. Seinät ovat tänään noin 180
Snigla: Unohdin! Tuuletus on tärkeä siellä alhaalla.. erityisesti jos sinulla on hienoja teknisiä laitteita.. huolehdi, että ilmaa tulee sisään ja menee ulos.. ja pidä sopiva lämpötila :)
Bjerfven: Luonnollisesti ei ole käsikäyttöistä konetta, joka pystyy poraamaan 127 mm reikäsahan läpi 1 mm per kierros, siinä tapauksessa sinun on porattava hydraulisesti ulkopuolelta (ehkä Volvo L70?), mutta silloin on suuri riski, että vahingoitat seinää. Miksi mennä 8 tuuman tukin läpi 200 kierroksella? Hyvä vaihtoehto kuvan mukaan suositellulla nopeudella 800 kierrosta minuutissa, ja
myrstack: Aloita mittaamalla nähdäksesi, onko sinulla ongelma. Lättbetongin väristä et voi päätellä mitään. Tee lyhytaikainen mittaus radonpitoisuudesta, jos sinulla on asuintilaa sisällä, johon se vaikuttaa, ja käytä gammamittaria nähdäksesi miltä säteily näyttää. On mahdotonta nähdä, onko kyseessä korkea säteily vai ei.
Bruk: Kun tarkistin paikkoja sorkkaraudalla kuistilla, pettymyksekseni se romahti läpi toiselta puolelta :). Koko puoli on "röten", kuten sanomme Göteborgissa. [bild] Tolppa vaikuttaa vielä olevan hyvässä kunnossa, mutta en tiedä, mihin se nojautuu. Mistä aloitan? Kannattaako katto tukea ja purkaa loput, sitten rakentaa uusi puusta koska en osaa kalkkirappausta. Vai rakentaa lecaharkosta ja
sir_daniel: Jos käytät höylättyä puolta, sen pitäisi mennä hyvin, muuten teippaa esimerkiksi hopeateipillä niin se irtoaa :) Toinen melko tyylikäs vinkki on laittaa kvartsilista/kolmiolista siirtymään, jotta saat viistetyn levyn (jos nyt haluaa sen).
anders07: Nyt olen vihdoin paikallistanut vuodon, joka saa sisäseinän kastumaan. Se on konstruktiovirhe tiivistyksessä käytävällä, joka on yhteydessä parvekkeeseen (ja on mahdollista, että myös parvekkeella on sama rakenne). Se on alkuperäinen vuodelta 1977, ja ongelmana on, että vedeneristyskerros ulottuu vain valetun kynnyksen (noin 6 cm korkea) reunalle mutta ei yli reunan. Tämä
KnockOnWood: [citat] Joo, tiedän että se naula on enimmäkseen tarkoitettu niittaamiseen. Eli verhous/painetaan aluslevy alas, katkaistaan naula ja niitataan se vasaralla. Joku täytyy pitää vastaan toiselta puolelta ns. nitkärringillä.
Anton Rönnkvist: [bild] tältä se näyttää nyt, kun seinä on poissa. Se ei ollut kantava millään tavalla, kun ajattelee, kuinka ohuet kaikki laudat olivat. Kattotuoli kulkee myös noin 40 cm vasemmalle siitä, missä seinä oli.
vectrex: Muovi on järkevä ratkaisu, mutta vain jos pystyt saamaan koko talon muovitettua; jos jokin ulkoseinä tai katto jää muovittamatta remonttisi jälkeen, on parempi jättää muovi kokonaan pois. Muista myös asentaa ilmanvaihto, jotta saat alipaineen taloon.
Larsa: Reikälevy malli hieman suurempi voidaan kiinnittää lattiaan laudoilla.
hempularen: Ainakin aiemmin on ollut niin, että Myresjöhus-taloissa on ollut ulkoseiniin asennettuna pintarakenteisia pistorasioita (sähkö tulee ylös lattialta jalkalistan kautta, nousee pintakanavaa pitkin noin 20 cm pistorasiaan). Oletan, että se on juuri tästä syystä. Täällä on keskustelu ongelmasta juuri tämän ratkaisun kanssa yhdessä Myresjöhus-talossa:
Villa vista: Konsultoi rakennesuunnittelijaa, KA:si pitäisi vaatia, että sinulla on rakennesuunnittelija, joka vastaa rakenteiden laskelmista.
sune73: Olin asettanut kaakelit suoraan maalatun tapetin päälle. Miksi remonttikipsi?
vectrex: [citat] Ei hätää, laita vain kattolevyt päälle! Kestää varmasti Gudrunin ilman ongelmia! Kuulostaa siltä, että tiedätte mitä teette!
Lewdis: Haluan rakentaa ulkotilan valmiista rungosta Skånska Byggvarorilta. Olen puhunut ystävän kanssa, joka on erittäin taitava puutöissä. Hän sanoi, että koska harjapalkki ja kattopalkit on kiinnitettävä talon kattoon, olisi helpottanut, jos olisi ollut rakennuspiirustus, joka kuvaa tarkemmin kuinka tämä tulisi toteuttaa ja myös kuinka rännit, kattohuopa jne. tulisi asentaa. Olisin
jixxer: Luulen, että ne makaavat valkoiseksi maalatulla pöydällä ja terassi on ruskea, siksi varjoista tulee hassuja. Sitten se, mikä puhuu lasituksen tai hiekkapuhalluksen puolesta, on, että näkee epätasaisuuksia, kun puun syiden kovuus vaihtelee. Mutta meidän on odotettava chrissofswedenin vastausta, niin varmasti koholla tai ei saa vastauksen:)
Kurtivan: [bild] Tuloksena, hieman seinää jäljellä kattoon ja jonkinlainen aita.... Sisäänkäynti, joka oli ajateltu pitkälle sivulle keskelle, siirrettiin käytännön syistä vasemmalle lyhyelle sivulle.