Ylinnä olevassa kuvassa ensimmäisessä viestissä näkyy kuva, jossa voi nähdä "kehyksen" vaakasuuntaisesta ylärivasta ja kolmesta tolppasta. Näitä tarvitaan, jotta karmit käyntioveen ja kiskot katto-ovelle voidaan kiinnittää.

Katto-ovien kanssa on normaalia asentaa ne autotallin aukon sisäpuolelle, mikä ei ole vaihtoehto minulle. Tällöin oven lehti laskeutuisi liian syvälle ja osa autotallin lattiasta "työntyisi" ulos suljetun oven edessä. Tämä johtuu siitä, miten autotalli on alun perin tehty, 70-luvun kippiovilla.

Minun täytyy siis rakentaa jotain, mihin oven kiskot ja käyntioven karmi kiinnitetään. Tätä kehystä käytetään ulkona, joten rakenteen on oltava säänkestävä.

Koko aukko on tällä hetkellä 444x208cm. Minun on muutettava tämä kahdeksi aukoksi, joista toinen sisältää 100 cm leveän oven ja toinen 301 cm leveän autotallin oven.

Ok....Toisin sanoen sinun ei tarvitse rakentaa karmia ja siten sinun ei tarvitse ostaa kallista höylättyä lautaa, vaan riittää tavallinen runkopuu. Ei tarvita liimapuupalkkeja tai kertopalkkeja lainkaan. Tarvitset vain puuta aukon sovittamiseksi oikeisiin mittoihin sekä johonkin kiinnittää ovi ja portti. Muista olla asettamatta puuta suoraan betonia vasten, käytä tervapaperia tai muovitiivistettä lattian ja puun välissä. Pohjamaalaus ja maalaus tekevät siitä pitkäkestoisen.

On tärkeää, että kehys ei liiku liikaa. Se maalataan mustaksi ja se asennetaan länsipäähän, joten se saa iltapäivä-/ilta-auringon. Jos kehys liikkuu, kaikki siinä kiinni oleva siirtyy. Käyntiovessa voi säätää karmiruuvia, mutta autotallin ovi olisi hankalaa, jos se alkaisi jumittaa.

Rakennuspuutavara on yleensä höylätty pyöristetyllä reunalla. Jos kasaa useita koolinkeja kerroksittain, niihin jää pieni "oja" väliin. Oja antaa täysin väärän ulkonäön ja se täytyy poistaa. Haluan saada tunteen, että se on yksi ainoa paksu kehys. Voiko tätä kittiä (maalaussilikoni?) käyttää, jotta se pysyy ulkona? Jos löydän 45x95 ilman pyöristettyä reunaa, uskon, että lähtökohta hyvälle tulokselle paranee.

Kiitos vinkistä päätypuun suhteen. Kun soitin Kerto:lle, he sanoivat, että öljykarkaistusta lastulevystä tehty liimattu pala tolpan pohjassa on hyvä (mutta ei tietenkään ainoa ratkaisu).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.