Kuinka sokkeli- ja otsapuu tulee liittää yhteen (eli jos ne eivät riitä pituudeltaan ja ne on liitettävä)?

Koskeeko aina naulalevy ja liittäminen kahden osan väliin eikä liittää makaavia ja pystyssä olevia otsapuita samaan osaan?

Mikael_L
No, voit tehdä sen monella eri tavalla.

Itse en ole jatkanut pohjalautaa mitenkään erityisen kehittyneellä tavalla.

Luulen, että vain asetin ne vierekkäin ja kiinnitin betonilaattaan. Mutta ehkä naulasin myös kiinni laudan (noin 120x22) muutamalla 65 mm naulalla (tai ruuvilla) pbs. (Jos jaksaisin, voisin etsiä muutamia kuvia ;))

Ja pieni lauta ei tee mitään haittaa ja pitää homman kasassa, kunnes se on täysin rakennettu. Joten ota mielellään 22mm laudan pätkä ja naulaa noin 5 kpl 65mm naula molemmille puolille.

Hammersidel kuitenkin täytyy kiinnittää vähän, kunnes kattotuolit, seinäverhous ja muut stabiloivat osat ovat paikoillaan.

Naulalevy, joka mielellään saa olla 400 mm pitkä, ankkurinauloilla/ankkuriruuvilla yläpuolelta ja niin pitkä lauta kuin mahtuu alapuolelle, joka on naulattu harvakseltaan pitkin koko matkaa, uskon, että se toimii erinomaisesti.

Liitosten sijoittaminen eri osastoihin ei ole mikään erityinen itseisarvo. Jos se rakennetaan maassa eri osioihin, jotka nostetaan ylös erikseen, se on luultavasti hankalampaa yrittää jatkaa eri osastoissa. Kuitenkin, jos se kootaan jo maassa, voi ehkä olla etu jatkaa eri osastoissa, jotta seinä on hieman vakaampi juuri silloin, kun nostat seinäosan.

Näin ainakin luulen.

Sokkeli asetetaan tiiviisti yhteen ja kiinnitetään alustaan, vasakaaren tehdään yleensä kaksinkertaisesta 45x120 tai leveämmästä, riippuen rungon paksuudesta, joten liitokset ja kulmat siirretään puoliksi toistensa päälle.

Mikael_L
cecar33 sanoi:
hammarbandet gör man som regel av dubbla 45x120 eller bredare, beror på tjockleken på stommen så där förskjuter man skarvarna och hörnen blir därmed typ halvt i halvt.
Juuri niin, niin tein talossa. :) Pystysuorat 45x195 hammarbandet ja vaakasuorat 45x170 kantava palkki alla, jotka liitin hieman toistensa suhteen siirrettyinä. Katsotaan, löydänkö kuvan illalla.

Autotallissa minulla on vain yksi pystysuora palkki, joka toimii sekä kantavana palkkina että hammarbandet.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.