Joten, kuten niin monella muulla, on aika remontoida portaat. Tutkin juuri nyt erilaisia "paketteja" portaiden päällystämiseen - eli asettaa massiiviset askelmat ja askelnenä olemassa olevan pinnan päälle ja saada näin uusi pinta.
Ongelma minulla on se, että portaissa on välitasanne puolivälissä ylös, ja ne johtavat pieneen aulaan ylhäällä. Haluaisin, että siellä ylhäällä ja välitasanteella oleva lattia sopisi yhteen askelmien kanssa.
Joten Lundbergsillä on "Stairfix", mutta kun lähetin heille sähköpostia, heillä ei ollut ratkaisua lattiaosaan, vain askelmille.
Stepkit.se on toinen ratkaisu, mutta askelmat toimitetaan suurina paloina, joissa on askelnenä molemmissa päissä ja ne pitää jakaa kahtia, joten yhdellä puupalikalla riittää kahteen askelmaan. Niille ei siis ole kieleke/ura ratkaisua puulattian liittämiseksi, vaikka heillä olisi se, mutta lähetin heille sähköpostia ja katsotaan, onko heillä ratkaisu.
Sitten meillä on Kährs, joka on lattiamerkki. Heiltä voi ostaa massiivipuisia lattioita metrihinnoin (yksi paketti sisältää kuusi lankkua, jokainen lankku riittää yhteen askelmaan) ja he myyvät myös askelnosoja samasta puulajista.
mutta kysymys Kährsin osalta on, onko sopivaa asettaa lattia portaisiin? Se pitäisi tietysti liimata aivan kuten stepkit/stairfix, mutta onko jotain muuta mitä minun pitäisi miettiä, onko epäsopivaa asettaa lattia portaisiin?
Revin ylös linoleumimaton kahdesta ylimmästä portaasta useita vuosia sitten, mutta se oli niin työlästä, etten jatkanut, joten se on näyttänyt todella huonolta melko pitkään. Koska olemme parhaillaan remontoimassa olohuoneen lattiaa, päätimme tilata tarpeeksi puuta myös portaita varten. Joten tänään aloitin jatkamalla portaiden puupinnan esiin saattamista.
Tältä näyttää, kun vetää maton palan pois, alla on tahmainen liimamassa, joka on todellinen helvetti poistaa.
Pelkästään maton poistaminen voi olla melko vaikeaa.
Mutta olen hankkinut koneen juuri tätä tarkoitusta varten! Kyllä, se on lakkajyrsin, joka on kone, jonka ainoa tehtävä on saada puupinta esiin. Rotaatioterillä voi asettaa sen "höyläämään" 0-0,3 mm syvyydeltä. Jos asettaa sen esim. 0,05 mm, se poistaa liimajäämät, ja heti kun näkee puupinnan kunnolla, voi asettaa sen 0 mm, jolloin se poistaa kaiken, mikä nousee yli sen.
Ja tältä se näyttää, kun työ on valmis. Se vei aikaa, ja hikoilee kauttaaltaan, ja kone pitää hirveää meteliä, mutta verrattuna siihen, että sen tekisi käsin hiomalla, se oli erittäin helppoa.
Lähikuva puupinnasta portaissa. On hieman ironista, että joskus aikoinaan laittoivat linoleumimaton, joka näytti männyltä... mäntyportaisiin.
Sen jälkeen vain pieni hionta pinnan tasoittamiseksi.
Pieni video, joka näyttää kuinka tehokas lakkajyrsin on:
[video]http://www.youtube.com/embed/P8dRQBKJ4e4[/video]
Nyt olohuone ja keittiö ovat valmiita, joten seuraava vaihe on portaat. Olemme jo ostaneet kaiken tarvittavan, eli saman lattian, jota olemme laittaneet olohuoneeseen (Brahehus Kährsiltä) sekä käsintehdyt porraslistat Khärstä, samasta materiaalista kuin lattia. Näin ne on tarkoitus asentaa.
Näin portaat on alun perin suunniteltu. Tämä on vain alaosa tasanteelle asti, ja sitten jatkuu kahdeksalla portaalla yläkertaan.
Ensimmäinen vaihe on asentaa lattia siten, että se on linjassa takaosan kanssa portaan alareunassa.
Sitten laitamme porraslistan niin, että se ylittää reunan ja peittää koko portaan.
Sitten varmaan täytyy asettaa peitelevy portaan alapuolelle, ja harkitsemme rakennettavaksi kokonaan suljettu portaikko tai vaihtoehtoisesti vain asettaa peitelevy alle ja takaosaan.
No ei kyllä kiinnostus lakkanpoistokoneeseen vähentynyt suoraan sanottuna... Minkälaiset terät siinä on ja mistä niitä saa?
Meillä on suunnilleen samanlainen, muovimatto päällä jonka alla oletettavasti on hieno puuportaikko. Tyttöystävä haluaa maalata valkoiseksi ja laittaa neulahuopamaton, joten mieluummin poistaisin vanhan muovin ja liiman kuin laittaisin uutta puuta kaiken päälle.
Se on Metabo lakkafreesi, niin kauan kuin minä tiedän, vain he tekevät sellaisia. Terät ovat pieniä suorakulmaisia metalliteriä, jotka on kiinnitetty kaksi kappaletta roottorilevylle. Tässä kuvassa näkyy vähän paremmin:
Selaillessani ebay.de:ssä huomasin, että terät eivät olleet kovin kalliita nekään. Mutta yhdelle portaalle tulee kuitenkin edullisemmaksi vuokrata niitä 200-250kr päivässä kuin ostaa 2500kr
Olisi pitänyt aloittaa vuokrausfirma, jotta voisi ostaa kaikenlaisia leluja
Joo, mutta samalla - portaiden hionta käsin on todellakin sen arvoista maksaa niin paljon, ettei tarvitse tehdä sitä itse. Mutta jos voit vuokrata, niin tee niin
170kr päivä maksoi se Luleåssa. He aikovat kuitenkin lopettaa sen vuokraamisen, koska asiakkaat ajavat aina pojan, mikä tekee siitä vaarallisen, ja romuttavat sen kun ajavat koko ajan naulojen päälle
Joten 14 päivän vuokrauksen jälkeen sinulla on oma. Ukko ajatteli, että se kuulosti paremmalta idealta, "ja sittenhän voit myydä sen eteenpäin kun olet valmis"
Loma on ohi ja portaikkoprojekti on valmis! Olen nyt asentanut kaikki askelmat sekä uuden lattian väliosiin ja yläkerran lattialle, joten nyt sama lattia kulkee olohuoneesta ylös portaita ja sitten yläkertaan!