Uskon, että kaksi 45x220:stä ovat siellä korvaamassa sydänseinän, missä sinulla on 3 m aukko.
Eli varmistaa, ettei katto roiku aukossa.
Arvaan, että tarkoitat, että palkki ei ole kriittinen ja katto pysyy pystyssä ilman sitä, mutta talvisin epäesteettisesti 'roikkuen'?
Se voisi olla luonnollinen selitys.
Huomasin, että kattotuolien tehdas (Derome) toimitti teräsnauhoilla jaetut kattotuolit.
Mutta puusepät lisäsivät 220 millimetrin kattotuoleihin 70 mm säleen sijasta.
Teräsnauhat makaavat jossain lojumassa...
Jos ymmärsin sinut oikein, se on sellainen ratkaisu, jota olen harkinnut.
Uuden palkin päälle asennettaisiin esimerkiksi 45x95 poikittain ja kiinnitettäisiin tuoleihin joko tuolin sisällä sopeutetulla kulmalla (kts. myöhempi esimerkki) tai ulkopuolella ruuvattuna sekä jalkaan että ylävarteen.
Se on yhtä hyvä laittaa palkki kattotuolin alareunan päälle kuten se jo on tehty.
Olen huomannut, että uuden palkin on oltava paljon kantavampi, koska kaksinkertainen jänneväli vaatii huomattavasti suuremman taivutuskestävyyden kuin kaksinkertainen.
Olen testannut paria laskentaohjelmaa (käsikirjoja) netissä, jotka osoittavat:
1. Alkuperäinen palkki omassa ympäristössään on alimitoitettu ja sen tulisi olla kolme 45x220:n sijasta kaksi.
2. Uuden palkin uudella jännevä ylityksellä tulisi olla Kerto-S 75x600 tai liimapuuta 115x495.
Oletan, että se saattaa vaatia hieman vähemmän omilla edellytyksilläni (vrt. 2 vs 3 45x220 tänään).
Huomasin, että ei voi kirjoittaa 45x95 : or yhdessä
Piirsin jotain, joka ehkä selkeyttää:
Se, mikä poistuu, on valkoinen (kantapalkki ja pieni palkki).
Uutta on:
Kerto-S 75x600 harmaana ylhäällä.
Kerto-S 45x360 harmaana (poikittain siirtämään kuormaa sivulle).
- Tämä vahvistetaan sivuilta kummallakin 45x170 hyvän tuen saamiseksi.
Kaksi Pylvästä 45x170 keltaisena kummallakin puolella ovesta 15,3.
Tukialusta 45x170x170 keltaisena.
Poikkipuu jokaisella tuolinjalalla (keltaisena).
Toinen puoli on kuten ennen päätypilarilla, jota olen täydentänyt kahdella 45x170:llä ja alustalla hyvän tuen saamiseksi.
Arvelen, että tarkoitat, ettei palkki ole kriittinen ja katto pysyy ilman sitä, mutta talvella se näyttää epäesteettiseltä 'roikkumiselta'?
Se voisi olla luonnollinen selitys.
Nja, ei...
Tarkoitan, etten tiedä, mille kuormalle kattotuolisi on mitoitettu.
Ne voivat olla mitoitettu vaatimuksella, että niissä on oltava kantava seinä.
Tai!
Ne voivat olla mitoitettu vapaakantaviksi, jolloin ne pärjäävät täysin ilman kantavaa seinää.
Kun otetaan huomioon, että sinulla on kantava seinä ja palkki, en itse uskaltaisi olettaa, että ne ovat vapaakantavia.
Kun tehtiin 3 metrin aukko, päätettiin lisätä palkki tukemaan aukon yläpuolella olevaa kattotuolia, asettamalla se kattotuolien alakehälle (kaksi 45x220:aa).
Se, mikä poistetaan, on valkoinen (kantava seinä ja pieni palkki).
Uutta on:
Kerto-S 75x600 harmaana ylhäällä.
Kerto-S 45x360 harmaana (poikittain siirtämään kuormaa sivusuunnassa).
- Tämä vahvistetaan reunoiltaan kummallekin puolelle 45x170 saadakseen hyvän tuen.
Kaksi pylvästä 45x170 keltaisena kummallakin puolella 15,3 ovea.
Tukitaso 45x170x170 keltaisena.
Sivuttaistuki jokaiselle tuolinjalalle (keltaisena).
Toinen puoli pysyy entisenä päätytuolissa, jota olen täydentänyt kahdella 45x170 ja tasolla hyväksi tueksi.
Ajattelenko oikein?
Spontaanisti ilman tarkkoja mittoja se näyttää monimutkaiselta.
Ehkä kannattaa harkita teräspalkkia, jotta näet, mihin kokoon päädyt.
Ehkä teräspalkki voisi mahtua sinne, missä 45x220 ovat nyt (valkoisena kuvassa, eikö?).
Mitä tulee paloturvallisuuteen, vaatimukset ovat matalat pientaloille, R15 itse talossa ja R0 kattorakenteessa, jos kattokulma on alle 45 astetta. Joten ei ole mitään ongelmaa käyttää terästä kattorakenteessa, se saa sääntöjen mukaan romahtaa heti palon alkaessa. Mutta jos kattorakenne tukee seiniä ja sisäkattoja, vaaditaan siis hieman korkeampia vaatimuksia - sen on kestettävä 15 minuuttia...
Tietenkin voit rakentaa paremman palonkestävyyden, jos haluat.
En oikein ymmärrä, mikä on valkoisten tukijalkojen tarkoitus. Jos kattoristikko on oikein mitoitettu, sen pitäisi kyetä kantamaan vain ulkoseinien varassa. Se on tavallaan koko tämän kattorakenteen idea.
Ei ole takeita siitä, että juuri nuo kattotuolit olisivat mitoitettuja olemaan vapaasti kantavia, vaikka se on mahdollista tehdä kyseisellä kattotuolityypillä.
On kaksi tapaa saada selville, katsoa alkuperäisiä piirustuksia tai mitata ne huolellisesti ja ilmoittaa puutavaran mitat rakennesuunnittelijalle, joka voi arvioida sitä.
Spontaanisti ilman tarkkoja mittoja se näyttää monimutkaiselta.
Ehkä kannattaa harkita teräspalkkia nähdäksesi, mihin mittoihin päädyt.
Teräspalkki voi sopia siihen, missä 45x220 ovat nyt (valkoiset kuvassa, eikö?).
Kyllä, se on ärsyttävän monimutkaista, mutta se liittyy useisiin muutoksiin.
Laskin teräksen poikittaispalkkina (Tibnorin avustuksella) ja päädyin IPE160:aan tai HEA100:aan.
Ne pystyisivät sijaitsemaan olemassa olevassa palkkirakenteessa, mutta saatavuus ja paino tuntuivat huonommilta.
En ole itse asiassa katsonut sellaista pääpalkkina, mutta epäilen, että sama pätee myös tähän.
Mitä paloturvallisuuteen tulee, vaatimukset ovat matalat pienissä taloissa, R15 itse talossa ja R0 kattorakenteessa, jos kattokulma on alle 45 astetta. Joten teräs kattorakenteessa ei ole ongelma, sen saa sääntöjen mukaan sortua heti, jos se alkaa palaa. Mutta jos kattorakenne tukee seiniä ja sisäkattoja, pätevät hieman korkeammat vaatimukset - sen pitää kestää 15 minuuttia...
Tietysti saat rakentaa paremmin paloa kestävällä menetelmällä, jos haluat.
Mielenkiintoista, arvasin, että 'R0' koskee ullakkoa, koska se on monimutkainen kaikella altistetulla puulla, joten olen laskenut, että kaikki voi sortua, mutta että sisäkaton tulee kestää. Joten sisäkaton on kestettävä 15 minuuttia, ei 30, kuten olin luullut.
Ehkä JOW:n ehdottamat ankkurit/nauhat ovat kuitenkin täysin järkevä ratkaisu...
En ymmärrä oikein, mitä tehtävää valkoisilla tukijaloilla on. Jos kattotuoli on oikein mitoitettu, sen pitäisi pystyy kantamaan pelkästään ulkoseinillä. Se on ikään kuin koko sen kattorakenteen idea.
Mmm, en ole pyytänyt ketään laskemaan tai ajanut matlab-kisaa itse, koska en halua ottaa riskiä.
Kuvan mitat ovat melkein tarkasti mittakaavassa, 9400 ulkoseinästä ulkoseinään. Korkeus harjalta alapuun alapuolelle on 1285. Varsien mitat ovat 45x170 ja jalkojen 45x95, ja oletan, että ne ovat C30-laatua.
Ehkä istun alas ja leikin vähän sen kanssa huvikseni
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.