Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
thomasx: Paras tapa on todennäköisesti olla asentamatta laattoja "tavalliseen" laastiin alueilla, joihin johdetaan vettä. Sillä jatkuva kosteuden kerääntyminen kerrokseen laatan ja vedeneristyksen välillä on perusongelma, josta täytyy päästä eroon.
DIY_freak: [citat] Jos lankkujen välillä on 10 cm diagonaalisesti, kaikki on hyvin! Juuri sen vuoksi, että se näytti niin ilmavalta, olin hieman mietteliäs.
corre: Epäröivästi, ainakaan jos se vain aionekki kiillottaa sisään.
Arne999: Kyllä, ilmanvaihdosta ei ole puutetta, avoinna siellä täällä...
Raskus: Miten sinulla on mennyt? Ajattelen rakentaa mökin täsmälleen samoilla mitoilla, myös Jämtlandsfjällenissä. Oletko päässyt alkuun, miten teit siinä tapauksessa pilarien kanssa? Minäkin ajattelin rakentaa pilariperustuksella, mutta mahdollisesti porata ne käsin Skurupsborrenilla tai vastaavalla.
Matti_75: Betoni kestää painetta erittäin hyvin, joten kierretanko taipuu ennen betonia kunhan sinulla on riittävästi betonia ja raudoitusta alla.
MathiasS: Tuulensuoja ja muovi eivät ole sama asia. Diffuusiotiivis kerros asetetaan seinän lämpimälle puolelle. Diffuusiotiivis tuulensuoja asetetaan ulkopuolelle. Jos asennat muovia ulkopuolelle, kostea sisäilma kondensoituu muovia tai jonnekin seinän sisään. Se ei ole hyvä. Yleensä asfaboardia ei tiivistetä, vaan se asetetaan mahdollisimman tiiviisti ilman aukkoja.
Johan-: Mikä on teoria/kaava sen takana, että ovi on logerad? (muutoin kuin että se on ovenlehtien kulma, jotta voidaan avata/sulkea/pitää tiiviinä).
krockstrom: Okei, täytyy lukea lisää muovista sitten. Selluloosa kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta ei varmaan tule kyseeseen tähän remonttiin, jää hieman budjetin ulkopuolelle sellainen.
seniorkonsult: Erinomainen valvonta-/ohjeistus, joka perustuu olemassa oleviin määräyksiin. Alussa kerrotaan myös, mitä vastaan tarkastetaan, ja tässä on tietenkin oltava selvää, minkä sopimuksen mukaisesti hankinta on tehty.
kosfo: Hei, Tiedättekö, tarvitaanko tarkastus rakennesuunnittelijalta, jos oviaukko on 70 cm? Mitä rakennesuunnittelija voi maksaa? Eikö ole mitään sääntöä, joka sanoisi, että voi tehdä oviaukon maksimissaan 70 cm ilman tarkastusta? Kiitos paljon
PG Lindgren: absolut, katso https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/265153-en-gjuten-ide-mitt-kanske-roligaste-projekt-hittills.html
Johan-: Kiitos kommentista ja tiedosta. Ajattelin ensin asentaa lasin itse, mutta tilaan energiapaketin siihen pieneen aukkoon, joka jää ylös valon sisäänpääsyä varten hallissa. Saa mahtumaan 2 mm paksun metallilevyn peilien väliin sekä 3 mm foliopäällysteisen lattiaeristyksen kummallekin puolelle levyä. Tuskinpa levy parantaa lämpöarvoa myönteisessä mielessä!?
Marcussjogren: Ajattelin tätä ketjua eilen illalla ja katsoin meidän savupiippuja. Sekä lattia että puulistat ovat tiiviisti savupiipun vieressä.
prototypen: Jos saat kvistfritt tai med små kvistar, så funkar det med 2 st 45x225. Liima ei ole välttämätöntä. Protte
borsno: Omistan Myresjöhus-mallin rinnetalon ja suunnittelen asentavani takan (175 kg) ja tarvitsen myös rakentaa savupiippua maan tasolla, jotta se näyttäisi esteettisesti hyvältä. Ajattelin käyttää kevytbetonilohkoja, mikä lisää välipohjan painoa noin 200 kg. Pitäisi olla kunnossa, mutta ihmettelen, onko jollakulla kokemusta välipohjan kuormitusluvuista? (:cool: Kevytbetonilohkot
Åsa Lund: Voisi luulla, että kattotuolit lepäävät ulkoseinien päällä, näyttää siltä piirustuksessa.
BeGe: Paksut jäänteet nakutetaan pois halpalla muurausvasaralla esim. http://www.harald-nyborg.se/murhammare.html mielellään teräsvarrella ja kuten kuvassa leveällä kauhalla. Jos lyhennät kahvaa hieman, saat täydellisen saumalastivasaran! Ohuita värjäytymiä on kulutettava pois (ajan hampaat / autolla ajaminen). Kiveä ei ole liimattu alustaan, vaan se on päällystetty asfaltilla eli
hus520: Olen saanut halkeaman betonilaatan ja reunaelementin väliin terassilla ja aion korjata sen nyt ennen talvea, jos sinne tulee vettä/lunta ja se jäätyy. Olen ajatellut korjata suuren halkeaman hienobetoni, mutta saumaa, joka kulkee koko matkan betonilaatan ja reunaelementin välillä, aion korjata pehmeällä saumalla, esim. beckers maalisaumalla. Toimisiko tämä vai onko parempia tapoja? Olen
rockin_john: Minulla oli samat levyt mökissäni, haisevat "ummet" kuin vanha kellari melkein. Materiaali on vanhaa ja haisee "vanhalta". Heitin suurimman osan pois, mutta joissain paikoissa laitoin kipsilevyn suoraan päälle. Haju on poissa minulta, mutta maalaisjärki sanoo minulle, että olen vain kapseloinut sen kipsin taakse - ehkä se vuotaa myöhemmin esiin :p Joka tapauksessa sinun ei tarvitse olla
Traume: Otin itse tavallisen rakennusvanerin meidän käyttöön, (pitäisi olla tilapäinen haha) mutta se on vielä siellä. (no mitä se voi olla, ehkä 15 vuotta, muutimme edellisestä talosta, jonka myimme 11 vuotta sitten) Toimii, mutta ei ole kaunis.
Traume: Tärkeää on myös tietää, että suhteen sisä ulko tulee olla vähintään 10X niin korkea vastus sisällä, sitten onhan masonite yhtä kallista kuin esim. ulkogips, eikä se anna yhtä hyvää vakautta kuin gips. Olen itse asentanut masonitea talon ulkopuolelle, mutta mielestäni oli vaikeaa saada hyvää, koska ne ovat niin kuplivia.
Janus82: Jos katto on alkanut laskeutua, sinun pitäisi nopeasti suunnata Cramoon tai johonkin muuhun vuokraamoon ja hankkia joukko stämp. Muuten koko yläkerta on luultavasti kellarissa, kun tulet kotiin töistä. Kun se on stämpattu ja valmis, voit rauhassa hankkia hyvän suunnittelijan, joka voi auttaa sinua.
Traume: ev. voi jättää ilmoituksen, mutta jättää katsastuksen väliin välttääkseen maksamisen:thumbup:
snowjim: Erinomaista! Kiitos kaikesta avusta, kuulostaa siltä että olemme päässeet johtopäätökseen. Revin katon alas sorkkaraudalla ja jos eristys putoaa alas, niin sitten se tekee niin. Laitan sitten paikoilleen raakapontti (joka nostaa korkeutta muutamalla cm) siihen missä voin työntää eristeen takaisin (jos se ei jo ole paikallaan). Sen jälkeen on enää laitettava paikoilleen
snuttjulle: Tuli omituisesti kuvien kanssa, mutta nyt tuli 3 eri vaihtoehtoa. ;)
viktorj: Mene peltisepälle, joka taittaa kulman ruostumattomasta pellistä.
Claes Sörmland: Olen samaa mieltä. Putsbruk C sisältää suuren osan sammutettua kalkkia, joka on kovetuttava (karbonatisoitava) ottamalla hiilidioksidia ilmasta. Se vie aikaa ja hyötyy kosteasta ilmasta. Suihkuta vettä rappaukseen aamulla ja illalla, niin se käy nopeammin.
Traume: on myös malli, jota porataan sisältä päin, joka on fiksu mutta en muista valmistajaa.