Hei!
Suunnittelemme rakentaa vuoristomökin Vemdalenissa ensi vuonna. Suunnitelmana on laittaa mökki pilarianturalle. Minulla on muutamia kysymyksiä tähän liittyen.

1. Alueen maaperä koostuu sorasta ja kivistä. Onko ok täyttää takaisin pylväiden ympärille tällä materiaalilla, vai pitääkö täyttää salaojitussoralla tai vastaavalla?

2. Lumen kuormitusalue on 3, siellä missä aiomme rakentaa. Kuinka syvälle maan alle pylväs pitää asettaa, jos se on asetettu 50 mm eristyksen päälle?

3. Mökki on noin 7x10 metriä, ja lattiarakenne on rakennettu 45x220 palikoilla. Minkä halkaisijan pylväät tulisi olla?

2. Älä ASETTA sitä eristykselle. Jos aiot käyttää eristystä, sen tulisi olla plintin ympärillä hieman maanpinnan alapuolella.

Kiitos vastauksista! Kun kyse on pilareiden eristyksestä, olen yrittänyt löytää jonkinlaista kuvausta siitä, miten se pitäisi tehdä. Löysin tämän kuvan, ja siinä näyttäisi siltä, että pilarit tulisi asettaa suoraan eristelevyn päälle. Onko väärin tehdä niin? Olen myös kiinnostunut tietämään, kuinka paljon lyhyempi pilari voi olla eristämällä, mutta en ole onnistunut löytämään sitä. Diagrammi paalujen routaeristyksestä, tekstillä ja poikkileikkauskuvalla, joka näyttää paalun asennuksen eristelevyn yläpuolelle maassa.

OK
Niin matalilla perustuksilla se pitää paikkansa.
Ajattelin syviä perustuksia.

ok, joten mitä mieltä olet minun pitäisi tehdä :) ? Plintarna pitäisi taulukoiden mukaan olla noin 2 metrin syvyydessä maassa ollakseen routimaton. Onnistuuko eristämällä vähentää tuota syvyyttä vai onko parempi kaivaa 2 metriä ja jättää eristämättä?

Aivan oikein! Minä luin huonosti.

Jos aiot asettaa pilariharkot eristyksen päälle, sinun täytyy:
1) Laskea kuorma pilariharkoille
2) Päättää, mitä eristyslaatua käytät, esim. XPS 250
3) Laskettu kuorma verrataan eristyksen sallittuun pitkäaikaiskuormaan:
Tämä antaa sinulle, minkä alueen pilariharkoilla on eristystä vastaan,
jotta ne eivät uppoaisi eristykseen.
-Todennäköisesti sinun täytyy valaa jalka eristyksen päälle, johon pilariharkot voivat seistä.

Miten sinulla on mennyt?
Ajattelen rakentaa mökin täsmälleen samoilla mitoilla, myös Jämtlandsfjällenissä.
Oletko päässyt alkuun, miten teit siinä tapauksessa pilarien kanssa?

Minäkin ajattelin rakentaa pilariperustuksella, mutta mahdollisesti porata ne käsin Skurupsborrenilla tai vastaavalla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.