Tiedän, soita nuohooja, mutta olen jo tehnyt sen ja he sanovat, että heidän täytyy tulla tarkastamaan, mikä maksaa paljon rahaa. Joten haluan yrittää saada tarkastuksen hyväksytyksi maksamatta neuvontakierroksesta.

Savupiippu on vanha tiilipiippu, jossa on uudet valetut kanavat, jotka ovat tiiviit ja hyväksytyt.

Olen nyt asentanut kamiinan yhteen neljästä piipusta. Savupiipussa on puuta vasten (sisäseinät, jotka menevät savupiipun kohdalta). Yläkerrassa aion purkaa seinän, joka on täysin kiinni savupiipussa sillä puolella, jolla savukanava on. Kysymys on, mikä koskee puuta savupiippua vasten, joka on kaukana savukanavasta. Savupiippu on melko suuri, joten koko savupiippu tuskin lämpenee 85 asteiseksi. Lisäksi savupiipusta ulkonee muurattuja "seiniä", noin 30-40 cm, jotka ovat suorassa kosketuksessa puun kanssa... vähän epäselvää myös, mikä lasketaan etäisyydeksi savupiippuun. Eikö pitäisi olla olemassa lukemia etäisyydelle savukanavasta?

Olen myös asentanut vesihaudutetun kamiinan, jossa on 90 asteen hyötysuhde. Ei ehkä vaikuta, mutta tämän tuottamat savukaasut eivät ole aivan samanlaisia kuin "tavallisen" valurautakamiin.

M
En totta kai tunne sääntöjä, mutta on hyvin yleistä, että palkit ja seinäsäännöt osittain nojaavat savupiippua vasten vanhoissa taloissa. Ei voi kovin helposti purkaa palkkeja vain korjatakseen ne nykyisten sääntöjen mukaisiksi ja ilman sitä pitäisi tulla hyväksytyksi.

Sen sijaan muistan, että uusrakentamisessa tai jos palkit poistetaan ja korvataan uusilla, palavaa materiaalia ei saa olla 10 cm lähempänä savupiippua.

M
Lisäksi on periaatteessa merkityksetöntä, millainen takka on, se voidaan vaihtaa ja eikö sen pitäisi olla seinien/savupiipun rakenne, joka hyväksytään, ei takka?

Vai tulevatko he hyväksymään takan, mutta olet huolissasi, että he tulevat valittamaan?

Kun nyt ajattelen asiaa, meillä on puurakennelmia enemmän tai vähemmän suorassa kosketuksessa savupiipun kanssa kaikissa kerroksissa talossamme vuodelta 1893.

Claes Sörmland
Perinteisesti puuseinien päädyt ja palkit lähtevät muurista, ja se on yleensä turvallinen ratkaisu. Muuratut seinät, jotka alkavat muurista ja myöhemmin muuttuvat puuksi, ovat yleinen vanha ratkaisu, jotta vältetään puun asettaminen muurin osaa vasten, jota voi lämmetä. Minulla on tämä ratkaisu 1920-luvulta peräisin olevassa talossani.

Suurempi ongelma on yleensä se, että myöhemmin on rakennettu puukehyksinen seinä muurin päälle. Silloin sitä ei voi tarkastaa, ja se voi myös lämmetä.

Onko kyseessä etäisyys savukanavaan? En muista mitä siinä lukee nyt. Yleensä siinä on tiilistä tehty "laippa" jotta saadaan oikea etäisyys seinän/palkiston ja savupiipun savukanavan välillä.

M
Ajattelin tätä ketjua eilen illalla ja katsoin meidän savupiippuja. Sekä lattia että puulistat ovat tiiviisti savupiipun vieressä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.