Hei, talomme sisäseinät on peitetty eräänlaisella levyllä, joka "murenee", kun sitä repii alas. Mietin, tietääkö joku, mitä tämä materiaali kutsutaan? Talo on rakennettu vuonna 1974. Olemme jo pitkään kärsineet rakennusmateriaalien hajuista ja olemme muun muassa vaihtaneet kaikkien makuuhuoneiden aluslattiat, koska ne oli tasoitettu kaseiinipitoisella tasoitteella ja vapauttivat ammoniakkia, mikä aiheutti hengitysvaikeuksia. Sisäilma on nyt huomattavasti parantunut. Kuvittelen (?) kuitenkin, että myös nämä seinälevyt haisevat hieman "pistäviltä" ja "kuivilta". Voisiko olla niin, että myös nämä sisältävät jotain ainetta, joka aiheuttaa "emissiota"? Onko jollakulla vastaavanlaisia kokemuksia? Joissain huoneissa olemme peittäneet ne kunnostuskipsillä, ja siellä haju on hieman raikkaampi. Mutta pitääkö ne ehkä purkaa kokonaan?

Seinälevy, joka murenee, kun sitä irrotetaan, paljastaen alla olevan puukehikon.
 
Näyttää masoniittilevyltä. :)
 
JOS se on masoniitti, näyttää siltä, että se on ok? Poimittu webistä masoniitista; "Ympäristönäkökulmasta masoniitti on hyvä valinta, koska se ei päästä haitallisia aineita. Sen olemassa olevan materiaalin kunnostaminen uuden korvaamisen sijaan on lisäksi sekä resurssitehokasta että taloudellista. Teknisen näkökulman mukaan masoniitilla on hyvä kestävyys. Masoniittiseinä kestää toisin kuin esimerkiksi kipsiseinä, johon voi kiinnittää esineitä tavallisella puuruuvilla, eikä masoniittiin tule reikiä ilman erittäin karkeita työkaluja.
 
Se on rakennuslevy, tyyppi some masonit/mdf, mutta 6,8 tai 9 mm.

Käytettiin ennen kuin kipsi tuli.
 
Voi olla myös porösmasonit, mutta siinä on yleensä puinen seinä takana.
 
Rakennuslevyltä kuulostaa, se on 9 mm paksu, ei ole puuta takana eikä erityisen huokoinen. Siihen on itse asiassa helppo kiinnittää. Mutta ei haise, kuten sanottu, erityisen hyvälle. Sanoisin, että "vanha".
 
sepani sanoi:
Rakennuslevyltä kuulostaa, se on 9 mm paksu, ei puuta takana eikä erityisen huokoinen. Itse asiassa siinä on hyvä kiinnittää. Mutta kuten sanottu, ei tuoksu aivan hyvältä. Voisi sanoa "vanhalta".
Kuten sanottu, se ei ole tretex vaan rakennuslevy eli jonkinlaista kovalevyä? Meistä se haisee hieman "voimakkaalta", ehkä hieman vanhalta? Ei selvästikään homeelta, mutta ei myöskään "hyvältä". Ajatuksena on laittaa remonttikipsilevy päälle, mutta ehkä tyhmää rakentaa sen päälle? Haju varmaan vähenee, kun kipsilevy on päällä? Onhan se aika painajainen repiä irti levyjä… mutta olisiko se paras ratkaisu?
 
  • Tykkään
JMPM
  • Laddar…
Minulla oli samat levyt mökissäni, haisevat "ummet" kuin vanha kellari melkein. Materiaali on vanhaa ja haisee "vanhalta". Heitin suurimman osan pois, mutta joissain paikoissa laitoin kipsilevyn suoraan päälle. Haju on poissa minulta, mutta maalaisjärki sanoo minulle, että olen vain kapseloinut sen kipsin taakse - ehkä se vuotaa myöhemmin esiin :p

Joka tapauksessa sinun ei tarvitse olla huolissasi, että se olisi hometta tai jotain. Vanhat materiaalit, jotka vain haisevat vanhalta :)

EDIT: Olisin repinyt alas sen paskan ja laittanut oikean kipsilevyn seinille, se parantaa palosuojaa ÄÄRETTÖMÄN paljon lisäksi! Puu palaa kuin tappura!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Spartan
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.