20 995 lukukertaa ·
8 vastausta
21k lukukertaa
8 vastausta
masonite/levy seinän tuulensuojaksi?
Yleensä seinärakenteessa on ulkopuolella kipsi, asfaboard tai tuulensuojakangas, mutta eikö masoniitti voisi myös toimia tuulensuojana? Sitä käytetään juuri tässä kohdassa kattorakenteissa.
Hyötyjä, joista pidän, ovat että se on helppo käsitellä, vie vähän tilaa ja antaa seinälle hyvää vakautta (parempi kuin asfaboard, arvelen?).
Vai onko tässä jokin ratkaiseva haitta, jota en huomaa?
Hyötyjä, joista pidän, ovat että se on helppo käsitellä, vie vähän tilaa ja antaa seinälle hyvää vakautta (parempi kuin asfaboard, arvelen?).
Vai onko tässä jokin ratkaiseva haitta, jota en huomaa?
Olen kuullut, että öljykarkaistu board on liian höyrytiivis ja mahdollinen kosteus sisältä päin ei diffundoidu ulos riittävän hyvin.
Mutta en ole onnistunut tarkistamaan, onko se totta, joten jos joku tietää, olisi mahtavaa saada selvyys asiaan.
Mutta en ole onnistunut tarkistamaan, onko se totta, joten jos joku tietää, olisi mahtavaa saada selvyys asiaan.
Öljykyllästettyä kovalevyä käytettiin jo 1930-luvulla seinissä ulkovuoren edullisempana korvikkeena.
Kohoumien vähentämiseksi asetettiin puulistoja, jotka imitoivat peitelistaa. Toteutus oli suosittu urheilu- ja kesämökeissä.
(melkein OT)
Kohoumien vähentämiseksi asetettiin puulistoja, jotka imitoivat peitelistaa. Toteutus oli suosittu urheilu- ja kesämökeissä.
(melkein OT)
Tai OSB, joka vaikuttaa olevan suosittu Yhdysvalloissa. Luokka 3 näyttää olevan käytössä myös Englannissa.
Ja Englannissa oletan, että sataa melko paljon rakennusajan kuluessa. Ja se näyttää sujuvan hyvin.
Ja Englannissa oletan, että sataa melko paljon rakennusajan kuluessa. Ja se näyttää sujuvan hyvin.
http://www.falconpp.co.uk/osb.phpOSB 3
Kuiviin ja kosteisiin rakenteellisiin käyttötarkoituksiin OSB3 on ihanteellinen levy. Hyödyt BBA-hyväksynnästä ja mahdollisuudesta valita suora reuna tai T&G-muodot. Tämä paneeli on suunniteltu kestämään kaiken, mitä sille voit heittää. Se on erinomainen valinta kosteisiin rakenteellisiin sovelluksiin, kuten talonrakennukseen ja kaupallisiin rakennushankkeisiin.
Viimeksi muokattu:
Olen vihdoin onnistunut kokoamaan höyrynvastuksen (Sd) muutamissa eri tuulensuojissa (ei ollut helppoa löytää!):
Vindduk "ny de luxe": 0.04m
Gips 13mm: 0.1m
Asfaboard 12mm: 0.2m
Board 3mm: 0.25m
Vindduk "traditionell": 0.4m
Oljehärdad board: 0.4m
(yllättävää, että kipsillä on niin hyvä läpäisevyys - en olisi uskonut!)
Jokin toimittaja kirjoittaa, että Sd <0.5m pidetään diffuusioavoinna, joten kaikki ovat ilmeisesti ok. Sitten on erityisiä näkökohtia eristykselle ekokuidulla ilman diffuusiosulkua, ja sieltä on tullut lausuntoja siitä, että oljehärdad board on liian tiivis. Ja se onkin totta, että se on kaksi kertaa tiiviimpi kuin tavallinen board, mutta myös icke-deluxe vindduk näyttää olevan huonosti sijoitettu.
Kommentoi tai korjaa mielellään!
Vindduk "ny de luxe": 0.04m
Gips 13mm: 0.1m
Asfaboard 12mm: 0.2m
Board 3mm: 0.25m
Vindduk "traditionell": 0.4m
Oljehärdad board: 0.4m
(yllättävää, että kipsillä on niin hyvä läpäisevyys - en olisi uskonut!)
Jokin toimittaja kirjoittaa, että Sd <0.5m pidetään diffuusioavoinna, joten kaikki ovat ilmeisesti ok. Sitten on erityisiä näkökohtia eristykselle ekokuidulla ilman diffuusiosulkua, ja sieltä on tullut lausuntoja siitä, että oljehärdad board on liian tiivis. Ja se onkin totta, että se on kaksi kertaa tiiviimpi kuin tavallinen board, mutta myös icke-deluxe vindduk näyttää olevan huonosti sijoitettu.
Kommentoi tai korjaa mielellään!
Tärkeää on myös tietää, että suhteen sisä ulko tulee olla vähintään 10X niin korkea vastus sisällä, sitten onhan masonite yhtä kallista kuin esim. ulkogips, eikä se anna yhtä hyvää vakautta kuin gips. Olen itse asentanut masonitea talon ulkopuolelle, mutta mielestäni oli vaikeaa saada hyvää, koska ne ovat niin kuplivia.
Klikkaa tästä vastataksesi